Čeka li nas svjetska nestašica litija? Dio stručnjaka kaže – vrlo brzo

Autor: Poslovni.hr , 09. studeni 2023. u 10:21
Foto: Unsplash/ Ilustracija

Kina je treći najveći svjetski proizvođač litija, koji je sastavni element baterija za električna vozila.

Svijet bi se mogao suočiti s nestašicom litija jer potražnja za metalom raste, a neki analitičari predviđaju da bi to moglo dogoditi već 2025. godine. Drugi pak predviđaju da će se ta nestašica još prolongirati. BMI, istraživačka jedinica Fitch Solutions, bila je među onima koji predviđaju deficit snabdijevanja litijem do 2025.

U nedavno objavljenom izvještaju, BMI je u velikoj mjeri pripisao deficit kineskoj potražnji za litijem, koja je veća od njene ponude, piše CNBC, a prenosi B92.

“Očekujemo prosječan godišnji rast od 20,4% godišnje potražnje za litijem u Kini samo za EV tijekom 2023-2032”, navodi se u izvještaju.

Nasuprot tome, kineska ponuda litija će porasti samo za 6% u istom periodu, rekao je BMI, dodajući da ta stopa ne može zadovoljiti ni jednu trećinu predviđene potražnje.

Kina je treći najveći svjetski proizvođač litija, koji je sastavni element baterija za električna vozila. Svijet je 2021. proizveo 540.000 metričkih tona litija, a do 2030. godine Svjetski ekonomski forum predviđa da će globalna potražnja dostići preko 3 milijuna metričkih tona.

Prema predviđanjima S&P Global Commodity Insights-a, prodaja električnih vozila bi trebala dostići 13,8 milijuna u 2023. godini, ali će naknadno skočiti na više od 30 milijuna do 2030. godine, prenosi Telegraph.

“U osnovi vjerujemo u nedostatak industrije litija. Naravno, predviđamo rast ponude, ali potražnja će rasti mnogo bržim tempom”, rekla je Corinne Blanchard, direktorica Deutsche banke za istraživanje litija i čiste tehnologije.

Do kraja 2025. Blanchard vidi “skromni deficit” od oko 40.000 do 60.000 tona ekvivalenta litij karbonata, ali predviđa širi deficit koji će iznositi 768.000 tona do kraja 2030.

Drugi analitičari ne vide da će deficit doći tako brzo, ali ipak predviđaju manjak do kraja desetljeća. Iako bi više rudnika litija i projekata istraživanja rudarstva koji se pojavljuju na mreži moglo podržati rastuću potražnju, to bi samo produžilo pistu za još nekoliko godina, prema procjenama Rystad Energy.

Prema kompaniji za istraživanje energetike, stotine litijskih projekata su trenutno u fazi istraživanja, ali složenost u geologiji i dugotrajan proces izdavanja dozvola i dalje predstavljaju izazove.

Prema podacima Refinitiva, u svijetu trenutno postoji samo 101 rudnik litija. Potpredsjednica kompanije Rystad Energy Susan Zou procjenjuje da će se ukupna ponuda rudnika litija povećati za 30% i 40% na godišnjoj razini u 2023. i 2024. godini, i da će rudari nastaviti razvijati postojeće i greenfield projekte usred “globalnog napora za elektrifikaciju transporta”.

Iako bi to moglo ukazati na globalni višak litija sljedeće godine, nestašice bi mogle početi mučiti opskrbne lance 2028.

“U narednih nekoliko godina, iako bi opskrba litijem mogla ostati adekvatna na svjetskoj razini , regionalna neravnoteža opskrbe je i dalje neizbježna”, dodala je Zou, napominjući da regionalni rudarski i prerađivački kapaciteti u SAD i Europi možda neće moći održati korak s potražnjom za EV baterijama.

“Globalni lanac opskrbe baterijama možda će ponovo snaći nedostatak litija koji se približava kraju ovog desetljeća kada rast ponude možda neće pratiti rast potražnje”, rekla je ona.

U tom scenariju, Zou je rekla da bi cijene litija mogle porasti do svojih povijesnih maksimuma iz 2022. godine, što bi zauzvrat povećalo troškove proizvodnje baterija. Cijene litij karbonata porasle su na rekordnih 600.000 juana po toni u studenom 2022, više od 12 puta u odnosu na cijene u siječnju 2021.

Komentirajte prvi

New Report

Close