Održivo, zeleno i odgovorno ključne su riječi koje se sve češće koriste, posebice otkako je Europska unija usvojila Zeleni plan. U tom kontekstu, i opredjeljenje za održivi i odgovorni turizam, u globalnom smislu, sve je manje pitanje izbora.
Hrvatska je donijela Strategiju razvoja održivog turizma do 2030., kojom se održivost postavlja kao imperativ cijelog turističkog sektora. Njezin prvi cilj je ravnomjeran razvoj cjelogodišnjeg turizma, dok su ostali ciljevi turizam uz očuvan okoliš, prostor i klimu, konkurentniji i inovativan turizam s boljim rješenjima ljudskih potencijala i strukturom smještaja te otporan turizam s učinkovitijim zakonodavnim i upravljačkim okvirom, uz unapređenje sustava turističkih zajednica i bolje praćenje raznih podataka.
U Svetom Martinu na Muri u Međimurju, od 23. do 25. listopada 2023. održava se prvi Green Destinations Regional Training Event na svijetu, u organizaciji globalne neprofitne organizacije Green Destinations, tvrtke Tourism Lab, koja je njihov ekskluzivan zastupnik u Hrvatskoj i Turističke zajednice Međimurske županije. Tijekom tri dana, događaj će okupiti domaće i inozemne turističke stručnjake i istaknute dionike koji će najbolje prakse i razmišljanja o održivosti podijeliti s okupljenim sudionicima, kroz panel rasprave, predavanja i interaktivne radionice. Tim povodom razgovarali smo s Mirelom Sučić Čevra, stručnjakinjom za destinacijski menadžment i operacije u turizmu, koja nadgleda poslovanje u više od dvadest europskih država.
Regionalna ste direktorica za Istočnu i Sjevernu Europu i članica Uprave jedne od najvećih turističkih svjetskih kompanija Kuoni Tumlare. Ukratko, čime se konkretno bavite?
Kako ste rekli, kompanija Kuoni Tumlare dio je grupacije JTB, zasigurno jedne od najvećih svjetskih turističkih organizacija. Mi se bavimo svim segmentima grupnih putovanja od odmorišnog turizma, MICE segmenta i kongresa, turizma posebnih interesa i slično. Zaista imamo široku paletu segmenata koje pokrivamo, a ključna tržišta na kojima smo pristuni su prije svega u Aziji (od Japana, Tajvana, Kine, Koreje, Indije, Malezije, Singapura, itd.) do Sjeverne i Južne Amerike i Europe. U Europi primjerice imamo 19 ureda, a globalno dodatnih više od 18 ureda i zaista smo globalna kompanija. U našem portfelju je više od 4000 hotela s osam milijuna hotelskih soba i više od 3500 restorana i atrakcija. Osobno sam zadužena za operativu u nesto više od 20 zemalja Europe Istočne i Sjeverne.
Na Green Destinations Regional Training Eventu u Međimurju, održat ćete predavanje “Održivi trendovi u turizmu”. Kakvi su trendovi u održivom turizmu? Što je s turistima – mijenjaju li se i njihove potrebe i profili?
Svakako da se potrebe turista mijenjaju i to nakon pandemije još intenzivnije primjećujemo. Neka istraživanja kažu da globalno više od 80% putnika vidi važnost u održivosti, a 57% njih tvrdi da se bolje osjeća ako spavaju u smještaju s nekom vrstom certifikata održivosti. Čini mi se da je to sjajan podatak upravo za nadolazeći event i sve dionike koje ćemo tamo susresti. Resursi općenito temelj su svake turističke aktivnosti i, ako to uzmemo u obzir, onda je vrlo jasna potreba za odgovornim ponašanjem i za strukturiranjem razvoja na održiv način. Trendova u održivosti je mnogo i odnose se na različite elemente, od smještaja do ponuđača ostalih usluga, pa i same destinacije ili čitave regije.
Koja je uloga putničkih agencija u održivom turizmu? Mogu li putničke agencije utjecati na turiste da odaberu destinaciju održivog razvoja?
Uloga agencija višestruka je i ogleda se ne samo u mogućnosti utjecaja na odabir održivih proizvoda već i na stvaranje trendova. Turističke agencije stvaraju složene turističke proizvode na način da kombiniraju najatraktivnije elemente proizvoda i onda ih stavljaju pod jedan zajednički nazivnik koji donosi dodanu vrijednost.
One mogu vrlo kreativno oblikovati postojeću ponudu neke destinacije, mogu čak i potaknuti na razvoj određenih nišnih proizvoda ukoliko vide da postoji potreba za istima i da postoji komercijalni potencijal. Vrlo često agencije su pokretači i inicijatori održivosti u turizmu i to mogu raditi na niz načina. Prije svega razvojem proizvoda koji potiču takozvani “experiental travel”, turizam koji je sporiji i koji potiče na dublje doživljaje destinacije koju turisti posjećuju.
Koliko je važno da putničke agencije put ka održivom razvoju turizma počnu od sebe?
Na ovo pitanje možemo gledati s aspekta atraktivnosti ponude agencija, ali i osobnog modela poslovanja. Niz je načina na koji agencije mogu odgovorno djelovati, prije svega kroz inovacije i suradnju s lokalnim dionicima turizma potičući time razvoj lokalnog biznisa i održivost malog i srednjeg poduzetništva. Razvojem autentičnih proizvoda, inzistiranjem na elementima ponude koji manje štetno djeluju na okoliš, uključuju moderne tehnologije, promoviraju nove rute i destinacije.
S aspekta poslovnog modela, kao i svaki poslovni subjekt i agencije se mogu odlučiti na odgovorne modele ponašanja kroz štednju energije, udruživanje, socijalno odgovorne aktivnosti i slično. Naravno da je bitno da u lancu dionika i agencije zauzmu stav u pogledu na održivost razvoja i svojim primjerom doprinesu osvještavanju čitave industrije.
Zašto je održivost turizma značajna i koliki je uopće utjecaj turizma na društvene i ekološke prilike?
Utjecaj turizma na društvene i ekološke prilike teško je točno kvantificirati, ali je nedvojbeno da turistička kretanja na neki način utječu na disbalans društvenog i ekološkog “statusa quo” destinacije. Prepoznavanje mjere tog utjecaja vrlo je važno, a još je važnije sustavno planiranje smanjenjenja negativnih efekata i poticanje pozitivnih praksi koje osiguravaju benefite za sve dionike. Čitav je niz potencijalnih štetnih utjecaja, od povećane zagađenosti, prezasićenosti, pritiska na lokalne zajednice i infrastrukturu i slično. Na kraju, destinacije i njihov prirodni, društveni i kulturni resurs, čiji je velik dio i lokalno stanovništvo, temelj je svake turističke ponude destinacije i neodvojivi su. Važnost očuvanja istog je presudna. S druge strane, turizam može pozitivno utjecati na društvene i ekološke prilike kroz širenje otvorenosti, dogradnju potrebitih infrastruktura i slično.
Koji su ekonomski benefiti održivog turizma?
Niz je ekonomskih benefita od održivosti turizma. Prije svega kroz očuvanje resursa koji su temelj bilo kakvog turističkog razvoja i bez kojih, dugoročno gledano, nema budućnosti. No izravnije gledano, održivi turistički proizvodi mogu privući nove ciljane skupine, ali još je važnije da takvi proizvodi redovito postižu više cjenovne razrede na tržištu i ljudi su ih spremni platiti. Nadalje, dodatni benefiti mogu se ostvariti kroz pozicioniranje odgovornog poslovnog modela, kroz bolju marketinšku izloženost ili veću atraktivnost kao poslodavac i slično.
Koja je važnost destinacijskoga managemanta u kontekstu održivog razvoja turizma?
Bez strateškog planiranja i uključivanja svih dionika destinacije u kontekst održivog razvoja ne možemo govoriti o dugoročnom razvoju i opstanku destinacije. Imati tijelo koje će upravljati, organizirati, motivirati i koordinirati sve dionike destinacije, od ponuđača usluga do lokalnog stanovništva, od presudne je važnosti. Važno je da čitav lanac u destinaciji ima iste vrijednosne elemente, a to se može postići samo jakim osnaživanjem kroz suradnju i zajednički rast. Destinacijski menadžment trebao bi balansirati ekonomske benefite osiguravajući pritom kontrolirani utjecaj na resurse destinacije ili na lokalnu zajednicu.
Što mislite o tome što sve veći broj destinacija u Hrvatskoj prepoznaje važnost certificiranja prema Green Destinations standardima? Kako to tržište prepoznaje?
Prije svega Green Destinations standardi svjetski su prepoznati, donose prepoznatljivost i čitavo implementacijsko rješenje za destinacije i time olakšavaju proces odabira, strateškog usmjeravanja i aplikacije već provjerenih pozitivnih praksi. Sjajno je vidjeti zainteresiranost hrvatskih destinacija i veći broj certificiranih destinacija omogućit će jedno sasvim novo pozicioniranje koje ide ukorak i sa strategijom razvoja hrvatskog turizma.
Globalna propoznatljivost certifikata koje omogućava Green destinations je sjajna baza za razvoj daljnjih proizvoda i novi iskorak na tržištu. Nadam se da ću na eventu u Svetom Martinu na Muri, nekim kreativnim primjerima iz Europe, pokazati mogućnosti proširenja ponude i otvoriti potencijal čitavog niza aktivnosti koje slijede destinacijama nakon certificiranja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu