Tko o čemu, ja o Taylor Swift. I bez zezanja, evo mene ponovno s pričom o ovoj legendarnoj kantautorici. Što drugo da kažem? Fan je fan, ali i da nisam fan opet bih proučavao njene učinke na popularnu kulturu, komunikaciju i ostale sfere koje dotiče. U mnogim sam se svojim tekstovima osvrtao na Taylor Swift koja je u svijet popularne kulture donijela ogromne promjene. Svijet nije bio isti prije nje i od njene pojave više nikada ne može biti isti. I to ne govorim iz perspektive njenog obožavatelja nego stručnjaka za nove medije i komunikaciju.
Godinama unazad Taylor Swift sinonim je za vrsni poslovni i komunikacijski model. Njena aktivnost na društvenim mrežama i povezivanje s obožavateljima samo su jedan od uspješnih primjera tog modela. Do sada nas je Taylor naučila kako komunicirati na društvenim mrežama, kako se nositi s hejterima i kako motivirati vlastitu ekipu.
Problem s kartama
Da Taylor Swift ubija u glazbenom svijetu potvrđuje i njena turneja pod nazivom The Eras Tour. Postoji cijeli niz pravila i sljedova kako ugrabiti svoju ulaznicu za koncert, a cijene karata idu u nebo. Ipak, ovdje dolazimo do jednog malog oksimorona. Nije problem što su karte skupe. Problem je što karata nema. Štoviše, da su i skuplje od ovoga sada, svejedno bi se tražila karta više. Zapitajmo se što nam to sve govori…
Apsolutnu senzaciju Taylor je napravila i svojim prošlim albumom. Naime, riječ je o prvom albumu u povijesti koji je zauzeo svih deset mjesta globalne top liste. Ali, povijesni iskoraci Taylor Swift ne prestaju ovdje. Recentni primjer njenog uspjeha vezan je uz MTV VMA nagrade koje su dodijeljene sredinom rujna. Od ukupno 11 nominacija, Taylor je postala potpuna rekorderka osvojivši devet nagrada u kategorijama za izvođača godine, video godine i pjesmu godine za skladbu Anti-Hero, najbolju pop izvedbu, najbolju režiju, najbolje vizualne efekte, najbolju kinematografiju, najbolju ljetnu izvedbu i album godine za Midnights. Na koncu, Taylor Swift je postala i prva osoba u povijesti koja je čak četiri puta osvojila nagradu za video godine.
A da je Taylor Swift s Balkana, zasigurno bi bila “raja”. Uz spomenute nagrade, prema video izvještajima vidljivo je da se najbolje zabavljala s kolegama na dodjeli nagrada. Iznenadila je i u ovom polju s obzirom na to da je plesala i pjevala sve pjesme svojih kolega. I dok se drugi pjevači mogu pokriti jer ne znaju tekstove svojih kolega, naša Taylor se odlično provodi i uz taktove drugih izvođača.
Osim što svojim glazbenim uspjesima u potpunosti mijenja industriju, uvijek je zanimljivo primijetiti koliki utjecaj na publiku imaju njene ljubavne veze. Svi obožavatelji s nestrpljenjem iščekuju nove hitove proizašle iz njenih ljubavnih odnosa. Izabranici Taylor Swift uvijek uživaju posebnu pažnju javnosti, a povijest se ponavlja i ovog puta. Pogledajmo samo kakav komunikacijski efekt imaju tračevi o njenoj vezi s Travisom Kelceom, američkim nogometnim tight end-om za klub Kansas City Chiefs Nacionalne nogometne lige.
Poslovno-ljubavni model
Špekulacije o ovom ljubavnom odnosu iznjedrile su fascinantne brojke i ponovno pokazale moć Taylor Swift. Za pisanje ove kolumne upravo su me inspirirale te fascinantne brojke koje sam vidio na jednom memeu koji je već postao viralan. Naime, nakon što se Taylor Swift pojavila na nedjeljnoj utakmici između Kelceovog Chiefsa i kluba Chicago Bears te s radošću navijala, svijet je totalno eksplodirao. To potvrđuju i statistički podaci.
Porast prodaje dresova Travisa Kelcea porastao je za nevjerojatnih 400%, njegov podcast pozicionirao se kao broj jedan na Appleovoj ljestvici te je dobio 383 tisuće novih pratitelja na Instagramu. Utakmica je bila broj jedan po gledanosti ovog tjedna s ukupno 24.3 milijuna gledatelja. Zabilježen je porast od 63% kod gledateljica u dobi od 18 do 49 godina. Pretraživanje riječi “Chiefs” na webu povećalo se tri puta, kao i prodaja na platformi StubHub. Na koncu, klub Chiefs prodao je najviše ulaznica u jednom danu od početka sezone.
WOW. To je ono što mogu reći nakon što sam ispisao ove brojke. Sav ovaj porast brojki zbog pojave jedne osobe. Taylor Swift, imenom i prezimenom.
Vraćam se opet na početak… Bili vi njen obožavatelj ili hejter sasvim je svejedno jer brojke i povijesni rekordi ne lažu. Ono što je sigurno jest da će puno stvari vezanih upravo za fenomen Taylor Swift ući u literaturu i buduće generacije će učiti na njenom primjeru. Ne govorim ovdje samo o njenim pjesmama koje mogu krasiti čitanke, već i o znanstvenoj i stručnoj literaturi koja će obrađivati poslovne i komunikacijske uspjehe Taylor Swift. Ovo nisu samo nagađanja već činjenice. Naime, nedavno je najavljen međunarodni akademski simpozij posvećen globalnom, kulturnom, književnom, glazbenom i gospodarskom utjecaju Taylor Swift. Ova interdisciplinarna konferencija pod nazivom “Swiftposium” održat će se na Sveučilištu u Melbourneu od 11. do 13. veljače 2024., ususret australskoj Eras turneji.
Netko će možda reći da su poslovni, kulturološki i komunikacijski učinci Taylor Swift nemjerljivi, no ja se ne bih složio. Njen utjecaj je doista mjerljiv u prostoru društvenih mreža, a to potvrđuju i svi ovi kvantitativni podaci koje sam istaknuo u tekstu (a samo ih je dio). I pored svih ovih brojki, mi možemo i dalje uživati, ne samo u glazbi, nego i u svim pop proizvodima koje nam karijera Taylor Swift nudi. U konačnici, možemo biti sretni što živimo u njeno vrijeme.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu