Pandemija covida izazvala je transformaciju talijanskog hotelskog sektora i po pitanju kvalitete i po pitanju vlasničke strukture, te je došlo do smjene generacija u segmentu malih obiteljskih hotela, pokazuju kretanja na tržištu koje se gotovo u potpunosti oporavilo prošle godine. Magazin Hospitality Investor napravio je veliku analizu kretanja na tržištu koje se urušilo 2020. godine, kad je potražnja za sobama pala za više od 50 posto, što je uništilo stotine obiteljskih hotela u Italiji.
Istodobno je krenuo i proces masovne prodaje hotela, što je na tržište dovelo međunarodne investitore, a s njima i luksuz u hotelski biznis, koji im je u prethodnim godinama nedostajao. Već u prvoj godini pandemije u hotelskom biznisu su se tako provele kupoprodajne transakcije vrijedne oko milijardu eura, na što su u velikoj mjeri utjecale dvije velike transakcije, prodaja bivšeg portfelja Boscolo francuskom Coviviu i prodaja hotela Bauer u Veneciji austrijskom fondu Signa Prime Selection.
Ovo je rezultat vjere međunarodnih investitora da će se turizam oporaviti nakon pandemije te da treba iskoristiti priliku. Bili su u pravu.
Potencijal destinacije
U 2022. godini glavna talijanska hotelska tržišta premašila su referentne vrijednosti iz pretpandemijske godine, s RevPAR-om za nekih 17 posto iznad 2019. godine, prema podacima kuće Cushman&Wakefield. Zemlja je također zabilježila skok u otvaranju novih i rebrandingu postojećih hotela, što je zahvatilo oko 50 hotela, uključujući nekoliko luksuznih objekata u gradovima, kao što su Portrait Ferragamo i Casa Cipriani u Milanu, i Palazzo Portinari Salviati u Firenci, te luksuzna odmarališta kao što su 7-Pines resorts na Sardiniji i Adler Spa Resort na Siciliji.
Stoji, naime, da je Italija zaostajala za svojim europskim susjedima u pogledu objekata s pet zvjezdica, što je investitore i globalne brendove potaknulo da iskoriste potencijal destinacije koja je dom najvećeg broja mjesta UNESCO-ve svjetske baštine na svijetu.
Jedna od bitnih skupina ulagača u tom procesu su bliskoistočni ulagači koji preferiraju ulaganja u luksuzne hotele, napominje Patrick Saade iz kuće JLL. “Njihov interes za Italiju vođen je potencijalom za atraktivne povrate i dugoročno povećanje vrijednosti na tržištu koje je i dalje popularno turističko odredište”, kaže, navodeći za primjer akviziciju hotela Rosewood Castiglion del Bosco u Toskani od strane katarskog ulagača.
Izraelski ulagači također su prisutni u posljednjih nekoliko godina. Tvrtka za ulaganje u nekretnine White City Buildings predstavila je planove za kupnju i renoviranje raznih hotela u Rimu koje će voditi međunarodni operateri, uključujući izraelski lanac hotela Isrotel. Fattal Hotel Group aktivan je u glavnom gradu, a također je ranije ove godine od Aquileiae kupio luksuzno odmaralište na obali jezera Garda.
Lepeza investitora
Tu su i jaki sjevernoamerički fondovi poput Blackstonea, koji cilja na Me Milan Il Duca, kao i Cascade Investment koji podupire Bill Gates, a kupio je Palazzo Marini u Rimu za prvi Four Seasons u glavnom gradu. Dosta interesa bilo je i iz europskih fondova, među kojima su Prodea, Invesco, Edmond de Rothschild i JP Immobilien.
Porast broja luksuznih objekata, a radi se o 57-postotnom povećanju broja hotela s pet zvjezdica u zemlji u posljednjih pet godina, izazvao je snažan rast ostvarenih prosječnih cijena usluga (ADR), čak i bez povećanja popunjenosti u odnosu na 2019., prije svega zahvaljujući rastu cijena. Podaci sugeriraju da su imućni posjetitelji Italije relativno otporni na više cijene.
Gradske vlasti Rima u posljednjih nekoliko godina odobrile su velik broj prenamjena ureda u luksuzne hotele – glavni grad je usred procesa dobivanja oko 20 novih hotela s pet zvjezdica u središtu grada, iako su analitičari sumnjičavi hoće li to biti previše u odnosu na potražnju te kako će utjecati na profitabilnost.
Unatoč tim brigama, očekuje se nastavak ulaganja, koja će u narednom periodu potaknuti globalni eventi kao što su Zimske olimpijske igre i Paraolimpijske igre u Milanu i Cortini te najvećeg svjetskog golf turnira Ryder Cup u Rimu. U međuvremenu, raznolika ponuda zemlje, od obalnih odmarališta do planinskih resorta te povijesnih i agroturističkih lokacija, također privlači ulagače da idu dalje od četiri velika grada (Rim, Milano, Venecija i Firenca).
Dok su Four Seasons i Belmond krenuli u Pugliju, Oetker i Jumeriah odabrali su Capri, Adler Spa Resorts i HNH Hotels odabrali su Siciliju, kao i Rocco Forte koji ima hotele u Palermu i Trapaniju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu