Provedbu i ostvarenje cilja koncepta Vision Zero omogućit će tehnologija koja već sad pokazuje da je po ovom pitanju pouzdanija od ljudske prirode.
Danas su to kamere i prve generacije sustava za autonomnu vožnju koje nam već sad ne daju da zaspimo u autu ili detektiraju alkoholne pare, a u budućnosti se u najmanju ruku očekuju vozila koja će uz pomoć umjetne inteligencije rutinski komunicirati međusobno i s infrastrukturom. A možda se na ovakve stručne skupove uključi i kontrola zračne plovidbe, kako je krenulo s tehnološkim razvojem, ustvrdili su sudionici panel rasprave “Tehnološka rješenja u službi sigurnosti u prometu” na stručnom skupu Poslovnog dnevnika na temu sigurnosti cestovnog prometa.
Zabrana pušenja
Kao šlagvort raspravi poslužilo je zapažanje Majde Mikulandre, moderatorice panela, koju je začudilo kako se na jednoj lokaciji u Zadru poznatoj po divljanju vozača promet smirio nakon postavljanja kamera za nadzor prometa. No, kamere koje automatski ispusuju kazne imaju i niz drugih funkcija koje su važne za planiranje i nadzor prometa, istaknuo je Matija Mandić, direktor Sektora tehničke zaštite i pasivnih mrežnih rješenja u tvrtki King ICT.
“Mogućnosti koje nam već sad pruža tehnologija su zaista brojne. Kamere osim što su učinkovite za smirivanje prometa ne služe samo za videonadzor s ciljem kažnjavanja prekršitelja. Osim što tim nadzorom mogu detektirati neka ponašanja sudionika u prometu, one mogu upravljati semaforom ovisno o dinamici prometa. Kamera može utvrditi da djeca uporno prelaze cestu na neoznačenom dijelu, voze li biciklisti bez kaciga, te se tako može angažirati policija koja će ih dodatno preusmjeriti ili educirati. Slične tehnologije koje nam pomažu u povećanoj sigurnosti imamo već u vozilima, pa imamo senzore koji detektiraju umor, korištenje mobitela u vožnji, čak i pušenje cigareta”, kaže Mandić. Razmatra se čak i opcija da se ugrade senzori za otkrivanje alkoholnih para s blokadom za paljenje motora, kako bi se spriječila vožnja pod utjecajem alkohola. Autonomni sustav u vozilima ima naprednija osjetila od čovjeka, te kombinacije kamera i radara vide ono što vozač nije u mogućnosti sam.
To su neki novi trendovi u autoindustriji koja se sve više povezuje sa smart tehnologijama, sustavima pametnih gradova. Denis Kereži, tehnički direktor LED elektronike napominje pritom da je korištenje AI u autoindustriji sporiji proces nego u drugim industrijama baš zbog pitanja sigurnosti. “Ova industrija na neki način kasni s korištenjem najnovijih tehnologija, jer ono što se ugrađuje mora biti maksimalno sigurno, s minimalnom mogućnošću pogreške”, kaže Kereži koji je sumnjičav oko realizacije nulte stope stradavanja u prometu, iako smatra da treba ustrajati na implementaciji rješenja koja bi trebala dovesti do Vision Zero ciljeva.
Kako izgleda implementacija tehnologija koje pojačavaju sigurnost u tunelima, što je posebno izazovan segment prometa, pojasnio je Ivan Bilać, direktor prodaje u Eccos inženjeringu. Eccos je zadužen za ugradnju sigurnosnih sustava u drugi tunel Učka. “Sustavi koji se ugrađuju u tunele otkrivaju svaki i najmanji incident i anomaliju u prometu, bilo da se radi o zastoju, smanjenoj vidljivosti, predmetu na cesti, prometu pješaka, otkriva se povećana prisutnost dima… U svakom tom slučaju ide info alarm koji se prikazuje kod operatera, kako bi se što prije interveniralo. Tehnološke tvrtke su na raspolaganju sa svojim znanjem i opremom, i poslužit će kao dobar partner svim dionicima u postizanju ciljeva Vision Zero. Brojke idu u dobrom smjeru i imamo priliko to postići”, smatra Bilać.
Supersigurna druga cijev
Kako je poznato, izgradnja 5.6 kilometara druge cijevi tunela Učka jedna je od najvećih infrastrukturnih investicija u Istri i trenutačno najveća cestovna investicija u RH. Kao kooperant glavnog izvođača radova, građevinske tvrtke Bouygues Travaux Publics, Eccos oprema drugu cijev tunela s najsuvremenijom opremom za napajanje, rasvjetu, signalizaciju i ventilaciju, protupožarnim, komunikacijskim i videonadzornim sustavom zaštite te sustavima za upravljanje prometom i signalizacijom, kako bi se postigli najviši standardi sigurnosti. Damir Plejić, neovisni stručnjak za mobilnost tehnologiju smatra ključnom u postizanju ciljeva Vision Zero, i za njega nema sumnje da plan može uspjeti.
“Kamere su odličan primjer kako se uz korištenje tehnologije može mijenjati prometna kultura. Kamere koje automatski ispisuju kaznu predstavljaju izvjesnost kažnjavanja, koja je inače uvijek pod upitnikom, jer možda će se nekako “srediti”, odgoditi. Usto, vozila postaju sve kompleksnija, i već je niz rješenja iz autonomnog sustava vožnje ugrađen u vozila, što i osiguratelji već računaju u pružanju svojih usluga. Zbog toga se može očekivati da će se premije osiguranja sve više diferencirati. Autonomni sustav vožnje može biti odgovorniji od vozača i sigurniji za vožnju, tu nema sumnje. Danas na cesti imamo vozila na drugom i trećem stupnju autonomnosti, vozila s ugrađenim 4. stupnjem su u komercijalnoj upotrebi, no potrajat će do momenta kad dođemo do stupnja pet, kad će vozila komunicirati međusobno i s okolnom infrastrukturom”, kaže Damir Pleić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu