U postizanju pada smrtnosti u prometu ključna je tehnologija, od kamera do blokatora motora zbog alkoholnih para u vozilu

Autor: Marija Crnjak , 24. rujan 2023. u 22:01
O tehnološkim rješenjima raspravljali su Matija Mandić (King ICT), neovisni stručnjak za mobilnost Damir Plejić, Denis Kerezi (LED elektronika) i Ivan Bilać iz Eccos inženjeringa, Foto: Marko Lukunić / Pixsell

Poslovni dnevnik bio je domaćin stručnog skupa u hotelu Zonar na temu kako dostići švedski model i koliko tehnologije mogu pomoći.

Provedbu i ostvarenje cilja koncepta Vision Zero omogućit će tehnologija koja već sad pokazuje da je po ovom pitanju pouzdanija od ljudske prirode.

Danas su to kamere i prve generacije sustava za autonomnu vožnju koje nam već sad ne daju da zaspimo u autu ili detektiraju alkoholne pare, a u budućnosti se u najmanju ruku očekuju vozila koja će uz pomoć umjetne inteligencije rutinski komunicirati međusobno i s infrastrukturom. A možda se na ovakve stručne skupove uključi i kontrola zračne plovidbe, kako je krenulo s tehnološkim razvojem, ustvrdili su sudionici panel rasprave “Tehnološka rješenja u službi sigurnosti u prometu” na stručnom skupu Poslovnog dnevnika na temu sigurnosti cestovnog prometa.

Zabrana pušenja

Kao šlagvort raspravi poslužilo je zapažanje Majde Mikulandre, moderatorice panela, koju je začudilo kako se na jednoj lokaciji u Zadru poznatoj po divljanju vozača promet smirio nakon postavljanja kamera za nadzor prometa. No, kamere koje automatski ispusuju kazne imaju i niz drugih funkcija koje su važne za planiranje i nadzor prometa, istaknuo je Matija Mandić, direktor Sektora tehničke zaštite i pasivnih mrežnih rješenja u tvrtki King ICT.

Hotel Zonar, stručni skup na temu Vision Zero – sigurnost cestovnog prometa. Slaviša Babić, Tomislav Škreblin, Marijan Kralj, Hrvoje Ordulj, Josip Mataija, Tin Bašić, Photo: Marko Lukunic/PIXSELL

“Mogućnosti koje nam već sad pruža tehnologija su zaista brojne. Kamere osim što su učinkovite za smirivanje prometa ne služe samo za videonadzor s ciljem kažnjavanja prekršitelja. Osim što tim nadzorom mogu detektirati neka ponašanja sudionika u prometu, one mogu upravljati semaforom ovisno o dinamici prometa. Kamera može utvrditi da djeca uporno prelaze cestu na neoznačenom dijelu, voze li biciklisti bez kaciga, te se tako može angažirati policija koja će ih dodatno preusmjeriti ili educirati. Slične tehnologije koje nam pomažu u povećanoj sigurnosti imamo već u vozilima, pa imamo senzore koji detektiraju umor, korištenje mobitela u vožnji, čak i pušenje cigareta”, kaže Mandić. Razmatra se čak i opcija da se ugrade senzori za otkrivanje alkoholnih para s blokadom za paljenje motora, kako bi se spriječila vožnja pod utjecajem alkohola. Autonomni sustav u vozilima ima naprednija osjetila od čovjeka, te kombinacije kamera i radara vide ono što vozač nije u mogućnosti sam.

Sporiji proces

Korištenje AI u autoindustriji sporiji je proces nego u drugim industrijama baš zbog pitanja sigurnosti

To su neki novi trendovi u autoindustriji koja se sve više povezuje sa smart tehnologijama, sustavima pametnih gradova. Denis Kereži, tehnički direktor LED elektronike napominje pritom da je korištenje AI u autoindustriji sporiji proces nego u drugim industrijama baš zbog pitanja sigurnosti. “Ova industrija na neki način kasni s korištenjem najnovijih tehnologija, jer ono što se ugrađuje mora biti maksimalno sigurno, s minimalnom mogućnošću pogreške”, kaže Kereži koji je sumnjičav oko realizacije nulte stope stradavanja u prometu, iako smatra da treba ustrajati na implementaciji rješenja koja bi trebala dovesti do Vision Zero ciljeva.

Više funkcija kamera

Kamera može utvrditi da djeca uporno prelaze cestu na neoznačenom dijelu, voze li biciklisti bez kaciga, te se tako može angažirati policija koja će ih dodatno preusmjeriti

Kako izgleda implementacija tehnologija koje pojačavaju sigurnost u tunelima, što je posebno izazovan segment prometa, pojasnio je Ivan Bilać, direktor prodaje u Eccos inženjeringu. Eccos je zadužen za ugradnju sigurnosnih sustava u drugi tunel Učka. “Sustavi koji se ugrađuju u tunele otkrivaju svaki i najmanji incident i anomaliju u prometu, bilo da se radi o zastoju, smanjenoj vidljivosti, predmetu na cesti, prometu pješaka, otkriva se povećana prisutnost dima… U svakom tom slučaju ide info alarm koji se prikazuje kod operatera, kako bi se što prije interveniralo. Tehnološke tvrtke su na raspolaganju sa svojim znanjem i opremom, i poslužit će kao dobar partner svim dionicima u postizanju ciljeva Vision Zero. Brojke idu u dobrom smjeru i imamo priliko to postići”, smatra Bilać.

Supersigurna druga cijev

Kako je poznato, izgradnja 5.6 kilometara druge cijevi tunela Učka jedna je od najvećih infrastrukturnih investicija u Istri i trenutačno najveća cestovna investicija u RH. Kao kooperant glavnog izvođača radova, građevinske tvrtke Bouygues Travaux Publics, Eccos oprema drugu cijev tunela s najsuvremenijom opremom za napajanje, rasvjetu, signalizaciju i ventilaciju, protupožarnim, komunikacijskim i videonadzornim sustavom zaštite te sustavima za upravljanje prometom i signalizacijom, kako bi se postigli najviši standardi sigurnosti. Damir Plejić, neovisni stručnjak za mobilnost tehnologiju smatra ključnom u postizanju ciljeva Vision Zero, i za njega nema sumnje da plan može uspjeti.

9 sustava

unutar druge cijeli tunela Učka Eccos će opremeniti najnovijom tehnologijom

“Kamere su odličan primjer kako se uz korištenje tehnologije može mijenjati prometna kultura. Kamere koje automatski ispisuju kaznu predstavljaju izvjesnost kažnjavanja, koja je inače uvijek pod upitnikom, jer možda će se nekako “srediti”, odgoditi. Usto, vozila postaju sve kompleksnija, i već je niz rješenja iz autonomnog sustava vožnje ugrađen u vozila, što i osiguratelji već računaju u pružanju svojih usluga. Zbog toga se može očekivati da će se premije osiguranja sve više diferencirati. Autonomni sustav vožnje može biti odgovorniji od vozača i sigurniji za vožnju, tu nema sumnje. Danas na cesti imamo vozila na drugom i trećem stupnju autonomnosti, vozila s ugrađenim 4. stupnjem su u komercijalnoj upotrebi, no potrajat će do momenta kad dođemo do stupnja pet, kad će vozila komunicirati međusobno i s okolnom infrastrukturom”, kaže Damir Pleić.

Komentirajte prvi

Organizator
Glavni partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner

New Report

Close