Bez dogovora sindikata i proizvođača, u štrajku 13 tisuća radnika

Autor: Ana Blašković , 18. rujan 2023. u 10:58
Članovi sindikata United Auto Workersa u Detroitu prosvjeduju tražeći povećanje plaća/Reuters

United Auto Workers organizirao je najveću sindikalnu akciju u SAD-u u nekoliko desetljeća.

Nastavlja se štrajk gotovo 13.000 radnika u automobilskoj industriji u SAD-u, najvećoj sindikalnoj akciji United Auto Workersa u nekoliko desetljeća, a dogovor s General Motorsom, Fordom i Stellantisom zasad nije na vidiku.

Pregovarači United Auto Workers (UAW) i Ford Motorsa imali su “razumno produktivne razgovore” o novom ugovoru, rekao je sindikat u subotu, no dužnosnici Chryslerove matične tvrtke Stellantis rekli da je prijedlog za nastavak rada u zatvorenoj tvornici u Illinoisu propao, javlja Reuters.

Oko 12.700 radnika UAW-a nastavlja štrajk u sklopu koordinirane radničke akcije usmjerene na tri američke tvornice, po jednoj od svakog velikog proizvođača u Detroitu.

Argumentacija radnika

Proizvođači automobila u SAD u zadnjih deset godina imali su snažnu dobit, a plaće izvršnih direktora rasle su u prosjeku 40% od 2019.

Produktivni razgovori
Iako konkretnog napretka nema, izjave o produktivnim razgovorima čine se pozitivnijima s obzirom na to da je u četvrtak izvršni direktor Forda Jim Farley rekao da bi sindikalni prijedlozi gurnuli “tvrtku u bankrot”, dodajući da se “ništa ne događa” u pregovorima.

“Kao što smo cijelo vrijeme govorili, Ford se kladio na UAW više od bilo koje druge tvrtke. Predani smo postizanju sporazuma s UAW-om koji nagrađuje naše radnike i omogućuje Fordu ulaganje u budućnost. Moramo pobijediti zajedno,” rekao je Mark Truby, zadužen za komunikacije Forda.

Stellantis je u subotu priopćio da je povećao svoju ponudu sindikatu, predlažući rast plaća od 20% tijekom ugovora od četiri i pol godine, uključujući trenutno povećanje od 10%. To odgovara prijedlozima GM-a i Forda.

Stellantis je najavio da će se razgovori nastaviti u ponedjeljak. Proizvođači automobila ističu da njihovi prijedlozi rezultiraju kumulativnim povećanjem plaća od 21% u tom razdoblju, ali su još uvijek znatno ispod od 40% koje UAW zahtijeva do 2027. Sindikat traži trenutno povećanje plaća od 20%.

Mark Stewart, sjevernoamerički glavni operativni direktor Stellantisa, rekao je da je UAW odbio prijedlog za nastavak rada u tvornici u Belvidereu u državi Illinois, ističući da je ponuda tvrtke bila uvjetovana postizanjem dogovora prije isteka ugovora. Krajem veljače Stellantis je na neodređeno vrijeme obustavio rad tvornice Belvidere, navodeći kao razlog rastuće troškove proizvodnje električnih vozila. UAW je kritizirao stav tvrtke o tvornici u Illinoisu rekavši da sada “sada povlače prijedlog.

Tako vide te radnike. Kao adut za pregovaranje”. Stewart je odbio govoriti o konkretnim detaljima, dodajući da je Stellantis i dalje spreman razgovarati o budućnosti tvornice. Za najnoviju ponudu kompanije rekao je da je “vrlo uvjerljiva”. Stellantis je također rekao da nudi više od milijardu dolara poboljšanja mirovinskog osiguranja i drugih povećanja beneficija.

Zaustavljene tri tvornice
Prema pisanju Reutersa, štrajkovi su zaustavili proizvodnju u tri tvornice u Michiganu, Ohiu i Missouriju koje proizvode Ford Bronco, Jeep Wrangler i Chevrolet Colorado, kao i druge popularne modele.

Proizvođači automobila argumentiraju da im trebaju troškovno konkurentni ugovori zbog prelaska na električna vozila (EV) vrijednog više milijardi dolara. Radnici uzvraćaju da su američki proizvođači automobila u posljednjem desetljeću ostvarivali snažnu dobit te da su plaće izvršnih direktora rasle u prosjeku za 40% od 2019.

Proizvođači kažu da bi zahtjevi mogli povećati cijenu rada od 60 dolara po satu na više od 150 dolara po satu. GM je u četvrtak rekao da bi ga UAW prijedlozi plaća i beneficija koštali 100 milijardi dolara, dok je čelnik Forda rekao da bi ih traženo povećanje plaća od 40% “izbacilo iz posla”.

Komentirajte prvi

New Report

Close