Broj pritužbi građana na usluge financijskog sektora već drugu godinu bilježi trend pada, no prošle godine regulator je zabilježio nešto veći broj predstavki na rad mirovinskih fondova zbog – pada njihova prinosa.
Kako stoji u publikaciji Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa) “Predstavke korisnika financijskih uusluga”, tijekom 2022. regulator je zaprimio 166 predstavki, od toga 87 (52%) u drugom polugodištu.
“Upravo ukupan broj predstavki zaprimljenih u 2022. predstavlja prosjek predstavki zaprimljenih u periodu od 2016. do 2022. U odnosu na prethodnu godinu zaprimljene su 22 predstavke manje, što je godišnje smanjenje od 12% te je time drugu godinu zaredom nastavljen trend pada broja predstavki koje je Hanfa zaprimila”, stoji u dokumentu.
Najveći udjel ima osiguranje
Hanfa zaprima predstavke korisnika financijskih usluga, fizičkih i pravnih osoba, koje se odnose na područja osiguranja, tržišta kapitala, leasinga, faktoringa, investicijskih fondova, mirovinskih fondova, mirovinskih osiguravajućih društava i investicijskih društava. Predstavke mogu biti dostavljene u pisanom obliku neposredno ili poštom, telefaksom i elektroničkom poštom.
U Hanfi ističu kako je zamijećen sve veći broj upita i drugih obraćanja korisnika financijskih usluga putem elektroničke pošte i telefona za potrošače. “U prosjeku se radi o oko 40 upita mjesečno putem elektroničke pošte te isto toliko telefonskih upita”, stoji u izvješću.
U financijskom regulatoru zaključuju da korisnici postaju sve aktivniji u informiranju o svojim pravima, kao i u ostvarivanju zaštite, no da je razina svijesti potrošača i njihovo poznavanje institucionalnog okvira zaštite prava još uvijek na nedovoljno visokoj razini.
Kao i prethodnih godina, i lani se najveći broj zaprimljenih predstavki odnosio na područje osiguranja, njih 101, odnosno čak 61 posto. Radi se o porastu u odnosu na prethodnu godinu kada su činile 53 posto svih primljenih predstavki, što se i dalje može pripisati činjenici da je osiguranje jedna od najraširenijih financijskih usluga.
U odnosu na ostale segmente financijskog tržišta, povećanje broja predstavki u 2022. vidljivo je i u području mirovinskih i investicijskih fondova. Na mirovinske je fondove u 2022. primljeno ukupno sedam predstavki, što je za četiri predstavke (133%) više nego godinu ranije. Na investicijske je fondove primljeno ukupno pet predstavki, što je za tri predstavke (150%) više.
Pad u ostalim područjima
Predstavke na poslovanje investicijskih fondova odnosile su se uglavnom na pad vrijednosti imovine te postupanje društva za upravljanje pri upravljanju ili naplati naknade. Osim predstavki, Hanfa je zaprimila i nekoliko telefonskih upita, kao i upita putem elektroničke pošte u vezi s padom vrijednosti imovine fonda, uslijed izrazito nepovoljnih kretanja na globalnim financijskim tržištima u 2022. Pad vrijednosti imovine stoga je često bilo tema i predstavki iz područja mirovinskih fondova.
U ostalim područjima lani je zabilježeno smanjenje broja predstavki. Hanfa je zaprimila ukupno osam predstavki na leasing-društva, što je za 58% manje. Neke od tema koje su se pojavile jesu naplata ugovornih rata, prijevremena otplata ugovora i dostava dokumentacije nakon prijevremene isplate te visina ugovorene rate. Hanfa je na temelju zaprimljene predstavke u 2022. pokrenula izvanredni postupak neposrednog nadzora nad jednim leasing-društvom.
U odnosu na prethodnu godinu u 2022. značajno je smanjen i broj predstavki vezanih uz trgovanje na domaćem tržištu kapitala, za čak 66%. Ukupno je zaprimljeno 18 predstavki. U odnosu na 2021. godinu ponovno je zabilježen rast broja predstavki iz nenadležnosti Hanfe, i to za 10%.
Obraćanja su se većinom odnosila na postupanje teleoperatera i banaka, dok su se ostale odnosile na postupanje Porezne uprave i pojedinih tvrtki koja nisu subjekti nadzora Hanfe. I dalje su zastupljena obraćanja koja se odnose na rad društava za naplatu/otkup dospjelih potraživanja, koje Hanfa ne nadzire.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu