Još od predpandemijske 2019. godine europske fintech kompanije rastu brže od bilo kojeg drugog tehnološkog sektora na Starom kontinentu. Utjecaj na to svakako je imala i Direktiva o platnim uslugama Europske unije PSD2 koja je na snagu stupila početkom 2018. godine, kada je ugrađena i u hrvatsko zakonodavstvo.
Sljedeće godine doneseni su regulatorni i tehnički standardi za pouzdanu autentifikaciju klijenata i sigurnu komunikaciju između pružatelja platnih usluga, čime je započela ekspanzija financijskih usluga koje su jeftinije, dostupnije i učinkovitije za potrošače. Jak fintech sastavni je dio zelene tranzicije koju strateški provodi Europska unija, ali i temelj za konkurentniji i inovativniji europski financijski sektor.
“Dvije temeljne platne usluge koje su proizašle iz PSD2 direktive su usluga iniciranja plaćanja PIS (PIS – Payment Initiation Service) i usluga dohvaćanja informacija o stanju računa (AIS – Account Information Services). Jedna od značajki PIS usluge je, primjerice, IBANtoIBAN plaćanje koje predstavlja direktan prijenos novca s računa platitelja na račun primatelja, bez posredništva kartičarskih kuća”, pojasnio je Marko Emer, predsjednik uprave tvrtke Elektronički računi.
Jedini licencirani pružatelj PIS i AIS usluga
Poznati informacijski posrednik trenutno je jedini licencirani pružatelj PIS i AIS usluge na hrvatskom tržištu, registriran kao institucija za platni promet, odnosno upisan u registar pružatelja platnih usluga i izdavatelja elektroničkog novca Hrvatske narodne banke.
“Usluge PIS i AIS na hrvatskom tržištu su objedinjene pod brendom ePlati i u proteklih godinu dana integrirane su u tridesetak najkorištenijih računovodstvenih programa i poslovnih rješenja na tržištu, a u skorijoj budućnosti postat će standardna opcija u svim rješenjima mojeRačun mreže, koju danas čini oko 465 poslovnih i računovodstvenih programa”, ističe Emer.
Što su tržištu donijeli PIS i AIS, najbolje govori iskustvo korisnika koji su platni promet preselili u računovodstvene programe, povećali operativnost i kvalitetu rada, a istovremeno smanjili opterećenje na zaposlenicima i gomilanje papira u poslovanju.
“Usluga AIS spas je za računovođe od čekanja izvoda i gomilanja registratora s papirima. Naime, neke tvrtke još uvijek svojim knjigovođama dostavljaju papirnate izvode jednom mjesečno i pritom često kasne.
Usluga dohvaćanja informacija o stanju računa (AIS) korisnicima i njihovim ovlaštenicima, primjerice spomenutim računovodstvenim servisima, omogućuje da u stvarnom vremenu prate sve promjene na bankovnom računu, ili više njih, i to direktno kroz njihov računovodstveni ili poslovni program (ERP)”, pojasnio je CEO Elektroničkih računa.
Automatsko povlačenje informacija
Subjekti s računima u više poslovnih banka, kaže Emer, više ne moraju nekoliko puta u danu provjeravati internetska bankarstva kako bi utvrdili promjene prometa i stanje po računima jer im ih ePlati (AIS) automatski dostavlja u računovodstveni softver.
Prema tome ni knjigovodstveni servisi ne trebaju čekati dokumente klijenata, već sami biraju dinamiku kojom će povlačiti promete s transakcijskih računa u svoje računovodstvene programe.
“Za razliku od klasičnog učitavanja XML datoteke izvoda, što je usluga koju trenutno pruža većina banka, korisnik ePlati ne mora ulaziti u internet bankarstvo, povući datoteku na radnu površinu računala potom je učitati u računovodstveni program, ili je pak preuzimati putem s e-maila, već to čini automatski, zadajući nalog jednim klikom da AIS povuče izvod direktno u program”.
Osim što ePlati omogućuje dohvaćanje prometa po svim transakcijskim računima, što korisnici obavljaju kroz jedno sučelje računovodstvenog programa koji koriste, kroz uslugu PIS mogu plaćati pojedinačne i grupne naloge. Putem ePlati usluge iniciranja plaćanja (PIS) mogu se plaćati računi u papirnatom ili elektroničkom obliku, ponude ili putni nalozi, odnosno sve valjane knjigovodstvene isprave koje se evidentiraju i knjiže u računovodstvenom programu.
“Od korisnika smo doznali da im se PIS pokazao kao izvrsno rješenje kod isplate plaća jer su ranije kod plaćanja naloga, čak i uz barkodove, imali puno posla jer je na stotinu zaposlenika to 10 ili 12 naloga. Otkada koriste PIS, plaćanje te količine naloga je jedan ili dva klika”, rekao je Emer.
Autorizaciju platnog naloga obavlja direktno korisnik platne usluge putem jedne od raspoloživih metoda snažne autentifikacije klijenta (SCA). U slučaju ePlati, riječ je o dvofaktorskoj autentifikaciji (2FA), odnosno autorizaciji tokenom, koja se smatra najsigurnijim načinom autentifikacije jer isključivo osoba koja posjeduje token ili je ovlaštena za njegovo korištenje, može pristupiti stranici i autorizirati nalog.
“Ako je računovođa ovlaštenik na bankovnom računu klijenta, aktivacijom ePlati u svom računovodstvenom programu ima mogućnost koristiti sve značajke usluge ePlati, odnosno usluga PIS i AIS za sve klijente”, poručio je Marko Emer.
* Sadržaj omogućio mojeRačun