Transportna industrija trenutno se nalaze u dvojakoj situaciji. S jedne strane bilježi veliku potražnju za svojim uslugama uslijed oporavka opskrbnih lanaca i skoka internetske trgovine, a s druge pritišće je visoka cijena goriva, nedostatak radne snage te troškovi povezani sa zelenom tranzicijom.
O izazovima logističko-prijevozničkog sektora razgovaramo sa Alexanderom Frieszom, članom Uprave i suvlasnikom Lagermax Lagerhaus und Speditions iz Salzburga. Ta austrijska kompanija već četvrt stoljeća posluje i u Hrvatskoj.
Uz ostale funkcije, Friesz od 2000. predsjedava specijaliziranom skupinom špeditera u Salzburgu i član je odbor udruženja špeditera u Austrijskoj gospodarskoj komori (WKO).
Kako ocjenjujete ovu poslovnu godinu na tržištu transporta i logistike i da li dolazi do potpune normalizacije opskrbnih lanaca nakon pandemije?
Vjerujemo da se situacija postupno vraća u normalu, ali da postoje još veliki zaostaci koje treba riješiti. To se posebno odnosi na automobilsku industriju i industriju opskrbe. Osim toga, postoji visok stupanj neizvjesnosti na tržištu diljem Europe, bilo da je riječ o situaciji u Ukrajini ili kretanju kamatnih stopa i inflacije u svim europskim zemljama.
Kako vidite tržište transporta i logistike u Europi u idućih nekoliko godina?
Zbog povratka industrije na proizvodnju i skladištenje barem poluproizvoda u Europi, a ne više u tako ekstremnom obliku na Dalekom istoku, doći će do trajne potražnje za skladišnim kapacitetima. Prema određenim studijama, rast transportnog tržišta nastavit će se u nadolazećim godinama, pri čemu će prelazak na željeznicu pokriti samo marginalni dio tog rasta.
Koji su glavni ciljevi razvoja Lagermaxa u bližoj budućnosti?
Lagermax će se akvizicijama nastaviti širiti i jačati na europskom tržištu. Osim toga, računamo na zdravi prirodni rast koji je praksa već desetljećima. Cilj grupe je do 2030. godine na održivi način dosegnuti prag od milijarde eura u prihodima. Naravno, to uključuje i daljnje širenje u Hrvatskoj, gdje također snosimo odgovornost kao tržišni lider.
Što vas je potaklo na otvaranje podružnice u Hrvatskoj i kako ste zadovoljni njezinim dosadašnjim poslovanjem?
Lagermax Logistics i Autotransport Hrvatska na hrvatskom tržištu djeluju već 25 godina i vrlo su uspješni! Iz tog smo razloga u tom vremenu također napravili značajna ulaganja u zemlji te smo ujedno i najveći nacionalni špediter sa sedam lokacija u Hrvatskoj. Nastavit ćemo inovativno i prema našem dosadašnjem motu “zajedno u pokretu” rasti u Hrvatskoj i nastojati učvrstiti svoju poziciju.
Koliko ste do sada investirali u Hrvatskoj i koliko ste radnih mjesta otvorili?
Grupacija u Hrvatskoj zapošljava 550 ljudi, a do sada je investirano više od 85 milijuna eura.
Koliko je trend održivosti do sada ušao u transportnu industriju? Kako ocjenjujete najavu uvođenja Euro 7 norme i kako će to utjecati na transportnu industriju?
Ne vjerujemo u uvođenje Euro 7 norme. To je samo kozmetika i ništa više i, po našem mišljenju, odgađa proces dekarbonizacije. Puno bi važnije bilo aktivno promicanje istraživanja i razvoja u transportu u smjeru vodika jer će to biti gorivo budućnosti u sektoru teških kamiona.
U području lokalnog dostavnog/distribucijskog prometa vidimo priliku za električne kamione. No, ovdje su potrebni intenzivni napori države da ulaže u infrastrukturu za utovar i pripadajuća parkirna mjesta. Također je potrebno da vlade ovdje uspostave programe subvencioniranja, inače će dekarbonizacija napredovati mnogo sporije od željenog.
Lagermax će u nadolazećim godinama i u Hrvatskoj ulagati velika sredstva u održivost. To se posebno odnosi na fotonaponske površine, punionice i vozni park. Naše novo skladište već je izgrađeno u skladu s najboljim rješenjima o održivoj gradnji i grijanju/ventilaciji, te želimo u srednjoročnom razdoblju naša skladišta uskladiti s tim standardom.
S kojim se izazovima suočavate na razini grupacije? Koliki vam problem pričinjava nedostatak vozača i kako taj problem rješavate?
Ova tema je jedan od najvećih izazova u nadolazećim godinama. Država tu također ima obvezu i mora stvoriti uvjete da zanimanje autoprijevoznika ponovno postane privlačno za mlade ljude. Mi ćemo učiniti sve što je moguće kako bismo mladim ljudima ponudili atraktivno radno mjesto.
Kako bi se, po vašem sudu, država trebala uključiti u rješavanje problema nedostatka vozača?
Nije naš posao davati dobre savjete državi.
Moramo pokušati stvoriti atraktivne opće uvjete diljem Europe, smanjiti poreze, izbjeći zabrane (zabrane vožnje i ograničenja) i promovirati imidž vozača kamiona. Bez tih ljudi ne bi bilo moguće osigurati opskrbu stanovništva, što se često zaboravlja. Tu odgovornost ima i država koja mora promovirati imidž, a ne kaznama i zabranama pogoršavati okvirne uvjete.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu