PD Geopolitika
novo vrijeme

Interesi Hrvatske i EU u vrijeme globalnih preslagivanja

Globalna geopolitička arhitektura mijenja se pred našim očima. Kako će se Europa pozicionirati suštinski će odrediti njezin utjecaj i ulogu u svijetu.

Karlo Ressler
19. lipanj 2023. u 11:36
Foto: Shutterstock

Kada je 1951. osnovana Europska zajednica za ugljen i čelik (ECSC), djelovala je u bipolarnom svijetu koji je proizašao iz razarajućeg Drugog svjetskog rata. Jedni od glavnih ciljeva osnivanja u to vrijeme bili su mir i pomirenje, kroz poticanje gospodarske integracije i uspostavu zajedničkih institucija. To je Europu kroz desetljeća izgradilo u ekonomsku velesilu na svjetskoj pozornici, stvarajući najveće jedinstveno tržište na svijetu uz slobodno kretanje robe, usluga, kapitala i ljudi. Njena ekonomska snaga odražava se i danas i u sposobnosti da oblikuje globalne norme i standarde kroz trgovinske odnose. Time također globalno promiče vrijednosti ljudskih prava, zaštite okoliša, prava radnika i sigurnosti potrošača. Uz gospodarsku snagu, europski utjecaj u svijetu odražava se i kroz diplomaciju i tzv. soft power, primjerice različitim kulturnim razmjenama, projektima razvojne suradnje, međunarodnim forumima ili posredništvom u sukobima.

Međutim, povratkom rata na europski kontinent, sve asertivnijom prisutnošću Kine kao globalnog aktera, a dobrim dijelom i s financijskom, migracijskom i zdravstvenom krizom, intenzivirala su se pitanja o tome koliko je Europa suštinski otporna, relevantna i utjecajna. To se osobito odnosi na pitanje obrane i sigurnosti, ali sve više se preispituje oslanjamo li se previše na druge i u području proizvodnje hrane, poluvodiča, lijekova ili medicinske opreme. Ovisimo li u vrijeme globalnih neizvjesnosti pretjerano o neizvjesnim okolnostima i nepouzdanim globalnim akterima? Treba li i može li Europa intenzivirati napore prema većoj strateškoj autonomiji?

Ako želi ostati relevantna, Europska unija mora ne samo zadržati, već i osnažiti svoj utjecaj na međunarodnoj sceni, jačajući svoju tehnološku i gospodarsku konkurentnost, kao i obrambene sposobnosti. Stoga, u trenutnoj geopolitičkoj situaciji, imperativ su fokus na temeljna pitanja autonomije i sigurnosti, promišljeni odnosi prema ključnim globalnim akterima te pametna provedba zelene i digitalne tranzicije.

Narušena sigurnost Europe

Brutalna agresija Rusije na Ukrajinu nepovratno je obilježila Europu i sada već više od godinu dana oblikuje najvažniji kontekst u kojem Europska unija djeluje. Usprkos predviđanjima o brzom slomu ukrajinske obrane, ukrajinski narod, uz pomoć Zapada, razbija globalnu percepciju o ruskoj vojnoj moći koju je prije rata stvorila ruska propaganda. Ukrajina danas pokazuje ozbiljne vojne kapacitete, ali više od svega odvažnost u borbi za slobodu i opstojnost protiv protucivilizacijske agresije na svoju zemlju i mir. Istodobno, ovo je rat koji se uvelike dotiče cijele Europe, a njegov ishod će odrediti budućnost europskog kontinenta u godinama pred nama.

Zbog toga je jasno da Europa svoju sigurnost više neće moći uzimati zdravo za gotovo. Ono što se desetljećima uzimalo kao samorazumljivo, mir i blagostanje koji su uslijedili nakon Drugoga svjetskoga rata, danas su sve ugroženiji. Ono što se pak desetljećima u mnogim političkim krugovima uzimalo kao nezamislivo, konvencionalne sigurnosne ugroze, danas se više ne odbacuju tako olako. Izloženi smo i hibridnim nasrtajima, koji uključuju kibernetičke napade, korištenje energetske ucjene kao sredstvo rata, ali i besramnu instrumentalizaciju migranata u svrhu pritiska na europsku granicu. Europa mora ostati humana prema svima koji bježe od rata, ali i odlučna protiv svih zloupotreba koje žele destabilizirati Europu i ugroziti njene granice. Najradikalniji primjer takvog djelovanja bio je orkestrirani pritisak na granicu Bjelorusije i Poljske odnosno Litve u ljeto 2021., ali i drugi autokratski režimi u europskom susjedstvu pribjegavali su zloupotrebi migracijskih kretanja radi svojih geopolitičkih igara.

9 posto

europskog robnog izvoza odlazi u Kinu

Važan dio stvaranja otpornije Europe odnosi se na jačanje europske obrambene industrije. Neki od načina kako se to nastoji postići je putem Europskog obrambenog fonda usmjerenog na zajedničke projekte u istraživanju i razvoju ili kroz zajedničku europsku nabavu (EDIRPA), na čemu radim kao izvjestitelj Odbora za proračune, kao i kroz ostale kasnije zakonodavne prijedloge Europske komisije. Ovo je područje iznimno važno za izbjegavanje dupliciranja i rascjepkanosti obrambenog sektora između država članica.

Uz obrambenu industriju, stratešku važnost imaju i ulaganja u područje poluvodičkih tehnologija. Više od 70 posto svih tvorničkih pogona čipova nalazi se u Aziji, što trenutno predstavlja znatan rizik u pogledu opskrbe. Tehnološka konkurentnost EU u području čipova ključna je za smanjivanje ranjivosti europskog tržišta na vanjske šokove. U pregovorima s Vijećem i Komisijom uspjeli smo osigurati proračun od 3.3 milijarde eura za poticaj proizvodnje, istraživanja i razvoja, usprkos nastojanjima Vijeća da se proračun značajno smanji. Na taj način osigurat će se temelji za buduću opskrbu čipovima i podržati inovacije ovog sektora u Europi.

Koncept postizanja strateške autonomije ne smije rezultirati samoizolacijom. Nema nacije u povijesti čovječanstva koja je dosegnula blagostanje protekcionističkim politikama. Takvi pokušaji bi bili štetni i za proizvođače i za potrošače. U užem smislu što odgovornijeg i učinkovitijeg oslanjanja na vlastite resurse, postizanje veće strateške autonomije je ključan strateški cilj.

Odnosi s ključnim akterima

U vrijeme kada elementi strateškog globalnog konflikta između Sjedinjenih Američkih Država i Kine postaju sve očitiji, za Europu je posebno bitno inteligentno definirati svoje odnose s ključnim globalnim akterima. U svjetlu velikih izazova s kojima se suočava suvremeni svijet, jačanje odnosa i suradnje između EU-a i SAD-a postaje sve važnije. Kao dugogodišnji strateški partneri, EU i SAD imaju duboke povijesne, političke i ekonomske poveznice. Međusobno su si najveći investitori i tržišta za investiranje. Tako se šest milijuna radnih mjesta izravno pripisuje transatlantskoj ekonomiji, ne računajući milijune drugih u povezanim izvoznim i proizvodnim industrijama. Takvo transatlantsko partnerstvo ima ključnu ulogu u održavanju globalne sigurnosti i prosperiteta. Zbog toga je važan što snažniji institucionalni dijalog, uključujući i susrete s američkim kolegama, kongresmenima, senatorima i predstavnicima izvršne vlasti, kao što je bio i nedavni posjet Odbora za građanske slobode, pravosuđe i unutarnje poslove Washingtonu na temu transatlantske suradnje u području sigurnosti ili susreti s predstavnicima startupova i digitalnih kompanija u Silicijskoj dolini u kojima sam imao priliku sudjelovati kao potpredsjednik Odbora za umjetnu inteligenciju.

Neki elementi nove američke politike nažalost predstavljaju i potencijalne izazove. Američki akt o smanjenju inflacije (IRA) je alat osmišljen za održivu ekonomsku transformaciju, poticanje investicija i velike subvencije za zelenu tranziciju američke industrizvorije. Većina tih pogodnosti, međutim, utemeljena je na tzv. “Buy American” konceptu zbog čega postoji ozbiljna opasnost da i globalne kompanije dio svoje proizvodnje iz Europe presele u Ameriku. Europska komisija odgovorila je na to Aktom o industriji s nultom neto stopom emisija kojim se nastoje dodatno poduprijeti inovacije i smanjiti administrativna opterećenja kod prelaska na čistu energiju. Istodobno, svima je jasno da trgovinski rat sa SAD-om ne može biti opcija i nije u europskom interesu.

Situacija s Kinom je složenija. Riječ je o jednom od najvažnijih odnosa koje EU ima u svijetu i zbog toga sam na početku mandata i postao članom Delegacije za odnose s Kinom. Kina je važan trgovinski partner koji pokriva 9% našeg izvoza i više od 20% uvoza robe, ali i o globalnom divu koji nije dio našeg kulturno-civilizacijskog kruga i koji ima radikalno različita poimanja o uređenju društva.

Svoj uspjeh Kina je započela ekonomskim reformama koje su 1970-ih zemlju otvorile prema politikama usmjerenim na tržište i strana ulaganja, što je rezultiralo rapidnim ekonomskim rastom i pozicioniralo Kinu kao ozbiljnog igrača u globalnoj ekonomiji. Danas su drugo najveće gospodarstvo na svijetu, predvodnik u mnogim naprednim tehnologijama, ali i rastući politički akter s utjecajem u globalnim institucijama i na svim kontinentima, osobito kroz Inicijativu Pojas i Put. Očito je da su posljednjih nekoliko godina odnosi EU i Kine postali udaljeniji i teži. Kina i u tijeku rata njeguje bliske odnose s Rusijom. Štoviše, produbljuju svoju suradnju. Europski odnos s Kinom nije binaran, nije crno-bijeli. Kao što je u više nedavnih govora istaknula i predsjednica Europske komisije, odvojiti se od Kine nije u interesu Europe. Umjesto toga treba se usredotočiti na smanjenje rizika u područjima u kojima trgovina i investicije predstavljaju rizike za našu gospodarsku i nacionalnu sigurnost. To pogotovo vrijedi za određene osjetljive tehnologije, robe dvostruke namjene ili investicije s neophodnim prijenosom tehnologije. U multipolarnom svijetu ne mogu se zanemariti niti odnosi s drugim rastućim akterima kao što je Indija, Latinska Amerika i Afrika.

Zelena i digitalna tranzicija

Ključna tema čitavog institucionalnog ciklusa europskih institucija (2019 – 2024) je Europski zeleni sporazum, plan transformacije Europske unije u globalnog lidera u borbi protiv klimatskih promjena, ali i čistih tehnologija i energije kojim bi se osigurala razina strateške neovisnosti. Postizanje klimatske neutralnosti do 2050. sa sobom nosi brojne gospodarske prilike koje omogućuje čista tehnologija, jedna od najbrže rastućih sektora ulaganja u Europi čija vrijednost u zadnjih par godina znatno raste. Međutim, jasno je i da postizanje ciljeva Zelenog plana neće biti lako jer podrazumijeva dubinsku transformaciju europskog gospodarstva i društva.

Provedba najambicioznije zamišljenog klimatskog zakonodavstva na svijetu oblikovat će živote svih Europljana, utječući, među ostalim, na aute koje vozimo, zgrade u kojima živimo, način na koji poslujemo, način na koji se grijemo, cijene, kao i putovanja avionom. Investicije povezane s prelaskom na zelenu tranziciju, uključujući, na primjer, bolju infrastrukturu javnog prijevoza ili bolju izolaciju zgrada, osim što se direktno dotiču klimatskih pitanja, nude brojne gospodarske prilike i pridonose nižim troškovima povezanim uz smanjenje potrošnje energije kroz povećanje energetske učinkovitosti. Velike strateške investicije u tom pogledu su i veća proizvodnja energije u Europi putem solara, vjetra, hidroenergije, geotermalnih izvora ili biomase.

Takva transformacija ne smije biti ishitrena, kao na primjer zabrana motora s unutarnjim izgaranjem u nerazumnim rokovima, već pravedna i promišljena. Mora voditi računa o našim pokretačima ekonomije – malim i srednjim poduzećima, ali i o najranjivijim članovima našeg društva kao što su obitelji s niskim i srednjim prihodima, osobito u ruralnim područjima. Trošak zelene tranzicije se ne smije prelomiti preko leđa građana slabije razvijenih država članica, vlasnika automobila ili poljoprivrednika.

Čist okoliš i sigurna, dostupna i priuštiva energija u našem svijetu znače i značit će državni razvoj i nacionalnu slobodu. Ovo pitanje davno je prestalo biti opcija, a postalo nužnost svake inteligentne nacije i slobodne civilizacije koja promišlja svoju budućnost. Istovremeno, odluke koje donosimo imaju i direktan utjecaj na mnoge druge aspekte ekonomije koje politika mora uzeti u obzir. Milijarde eura su na liniji, čitave nove industrije mogu biti kreirane, no mnoge mogu i nestati. Nedavno sam imao priliku obići tvornicu cementa Nexe Grupe u Našicama, gdje sam se upoznao s jednom od najvećih planiranih investicija u industriju u Hrvatskoj, projektom CONTESSA. Projekt je procijenjen na 400 milijuna eura i predstavlja prvo on-shore skladištenje ugljičnog dioksida u Europi. To je odličan primjer kako bi zelena tranzicija trebala funkcionirati ne samo na razini Hrvatske, nego cijele Europske unije, s brzim prihvaćanjem novih tehnologija i inovativnih metoda koja će uspjeti dekarbonizirati ovu industriju. Ulaganje u razvoj digitalnih tehnologija, kao i njihovo pametno reguliranje, neizbježan su iskorak prema konkurentnijoj i geopolitički relevantnijoj Europi. Samo osam od 200 najznačajnijih digitalnih kompanija u svijetu dolaze iz Europe. Za pozicioniranje Europe kao globalnog lidera u inovacijama i postavljanju međunarodnih standarda, bit će potrebno uskladiti naša ulaganja s onima koja imaju Kina i SAD, koji ulažu značajno više u istraživanje i razvoj digitalnih tehnologija. Za to sam se i snažno zalagao kao glavni pregovarač Parlamenta za europski proračun i potpredsjednik Odbora za umjetnu inteligenciju.

Strateški pravci za RH

U okolnostima velikog globalnog preslagivanja karata, kada se naša društva i gospodarstva mijenjaju nevjerojatnim intenzitetom i dubinom, i Hrvatskoj treba strateška vizija o temeljnim razvojnim pitanjima. Nasuprot svim onim floskulama da članstvo u Uniji rastače državnost – zadnjih 10 godina pokazuju upravo suprotno. Hrvatska je relevantnija no što je ikad bila u svojoj povijesti u ijednoj državnoj ili geopolitičkoj zajednici. To nije cilj sam po sebi nego instrument da osnažimo državu i ostvarimo bolji životni standard za hrvatske građane. Kao relativno mala zemlja, možemo biti poprilično fleksibilni, što je danas velika prednost za suočavanje s najvećim tehnološkim, demografskim, klimatskim i društvenim izazovima našeg vremena. U periodu zelene tranzicije, jasno je da će biti nemoguće obnovljivim izvorima energije nadoknaditi postojeću potražnju za energijom, no Hrvatska se nalazi u povoljnijoj situaciji u odnosu na većinu drugih država članica Europske unije zahvaljujući izgradnji strateški važnog LNG terminala na Krku. Obnovljive izvore energije će biti nužno nadomjestiti i nuklearnom energijom kao najčišćim, stalno dostupnim izvorom električne energije. Hrvatska ima polovicu vlasništva nad Nuklearnom elektranom Krško, a zainteresirana je i za izgradnju drugog bloka nuklearke. U geotermalnoj energiji imamo enorman potencijal, no on još uvijek ostaje nedovoljno iskorišten.

Imperativ za hrvatski razvoj u desetljeću pred nama biti će i brži razvoj visokih tehnologija i ubrzana digitalizacija usmjerena na gospodarstvo, uključujući i poljoprivredu. To nije samo tehnička prilika, već perspektivno tehničko rješenje za gospodarske i društvene izazove s kojima se suočavaju svi članovi našeg društva. Zato je iznimno važno da nitko ne ostane zapostavljen u njenom provođenju. U vrijeme kada digitalna ekonomija raste višestruko puta brže od ostatka gospodarstva, digitalizacija nije pitanje izbora nego nužnosti ako želimo biti gospodarski relevantni.

Pred našim se očima restrukturiraju odnosi i dinamika moći između igrača na međunarodnoj sceni. Boriti se sa svim navedenim izazovima lakše je kao dio zajednice od gotovo pola milijarde građana, s neizmjernom količinom know-how-a, znanjima, institucijama, procesima, tržištem i zajedničkim interesom. Za jednu, u svjetskim razmjerima relativno malu, državu poput Hrvatske, to je od nezaobilazne važnosti. Kao punopravna članica Hrvatska ima odgovornost, ali iznad svega brojne mogućnosti. Takve prednosti moraju osjetiti sve naše generacije u svim krajevima Hrvatske. Europska politika ispunjava svoj cilj samo ako je europski građani osjete u svom svakodnevnom životu, u svim lokalnim zajednicama. U tom cilju morat ćemo se osloniti prije svega na vlastito znanje, vlastite resurse i vlastitu okretnost.

New Report

Close