Jadrolinija neće, kako je najavljivano, do kraja 2026. imati svoje prve “zelene” putničke brodove. Propao je natječaj za gradnju tri putnička broda na električni pogon, pokrenut još u siječnju, no, nacionalni brodar ima namjeru ponovno ići u potragu za brodogradilištem koje će moći realizirati taj značajan pothvat.
Pravila su stroga
Sedam natjecatelja koji su iskazali interes za gradnju ovih brodova nisu, kako je objavila kompanija, ispunili kvalitativne uvjete da bi ih se pozvalo u daljnje pregovore i na dostavljanje ponuda. Pravila su, kako je pojašnjeno iz Jadrolinije, u odabiru brodograditelja stroga, budući da se projekt od 45 milijuna eura bez PDV-a najvećim dijelom sufinancira bespovratnim sredstvima iz NPOO-a, te se moraju poštivati postavljeni kriteriji. A niti jedan od ponuditelja nije zadovoljio. U objašnjenju Jadrolinijine odluke ne precizira se na čemu su konkretno ‘pali’ pojedini ponuđači, no iz objavljenih podataka o komunikaciji vođenoj nakon predaje ponuda može se zaključiti kako je problema bilo u dokazivanju iskustva u izgradnji traženih brodova. Uvjet u natječaju bio je da je natjecatelj u roku od šest godina isporučio najmanje jedan brod kakav Jadrolinija naručuje, brod s električnim porivnim sustavom (električni motor, propulzor i baterijski sustav). Želja naručitelja je da brod bude okvirne dužine između 45 i 50 metara, s kapacitetom prijevoza 389 putnika, od čega u zatvorenim prostorima minimalno njih 150, te osam članova posade, te da budu opremljeni dodatnim solarnim napajanjem i dizelskim generatorima. Među brodograditeljima koji su odbijeni tri su domaća – Brodotrogir koji nastupa zajedno s pulskom tvrtkom Tema automatizacija u industriji, Dalmont iz Kraljevice u zajednici s tvrtkama Inmel iz Kostrene i TSI iz Rijeke, te šibenska Iskra brodogradilište koje se prijavilo zajedno s riječkim Navis Conceptom i turskim tvrtkama Gozuyilmaz Muhendislik i Özata Tersanecilik.
Negativno su ocijenjeni i španjolsko brodogradilište Astilleros Armon, estonski Baltic Workboats, talijanski Cantiere Navale Vittoria i nizozemska Holland Shipyards Group.
Što ova odbijenica zainteresiranim ponuđačima znači za daljnji proces i njihove kandidature, te hoće li uvjeti u novom natječaju biti mijenjani ili će ostati isti, zasad nema informacija, kao ni kada će uslijediti novi natječaj. Sigurno je da će se pomaknuti željeni rokovi ulaska u novu generaciju brodova, u koju je Jadrolinija ozbiljno krenula. S ova tri broda kanilo se provesti smjenu najstarijih brodova u floti Jadrolinije – Postira, Tijat i Premuda, trojac koji je građen prije više od 60 godina, koji plovi na linijama Mali Lošinj – Susak, Šibenik – Vodice i Suđurađ – Dubrovnik.
Oldtimeri idu dalje
Natječajem je bilo predviđeno da se za realizaciju gradnji daje rok do 4 godine, pa će oldtimeri još neko vrijeme ploviti. No, neuspjeh natječaja u prvom krugu i njegovo ponavljanje ne bi trebao, kako su uvjereni u Jadroliniji, utjecati na daljnji proces i planirano korištenje europskih sredstava za gradnju električnih brodova.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu