Od 1. kolovoza 2023. Njemačka je odlučila službeno priznati sve vozačke dozvole iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore, sa svim položenim kategorijama za putnička i teretna vozila.
Ovakva odluka će svakako doprinijeti većem broju odlazaka iz Bosne i Hercegovine, jer će olakšati proces dobijanja viza.
Pretpostavka je da bi se, prije svega, trebao povećati broj odlazaka kvalificiranih i profesionalnih vozača, koji su u Njemačkoj vrlo traženi, te na taj način otežati situaciju u BiH zbog nedostatka vozača, piše portalu Večernjeg lista BiH.
Traženo zanimanje
U Bosni i Hercegovini registrirana su 23.773 vozača. Podaci pokazuju da su registrirana ukupno 29.454 teretna vozila i autobusa te 4663 njihovih vlasnika. Profesionalni vozači autobusa i kamiona i dalje su među najdeficitarnijim zanimanjima kako u inozemstvu, tako i u Bosni i Hercegovini. Nekim tvrtkama nedostaje 50 ili čak i više. Pojedine kompanije u Bosni i Hercegovini odlučile su budućim radnicima omogućiti polaganje vozačkog ispita i tako osigurati radnu snagu. Samo u protekle četiri godine našu je zemlju napustilo šest i pol tisuća profesionalnih vozača, a najava uvođenja jedinstvenih digitalnih vozačkih dozvola u Europskoj uniji u idućim mjesecima mogla bi pokrenuti novi val odlazaka vozača u inozemstvo, piše Večernji lista BiH portal. Prijevoznici upozoravaju da će se, ako se ovako nastavi, Bosna i Hercegovina uskoro suočiti s činjenicom da neće imati tko prevoziti ni robu ni putnike. Njemačka, koja traži nekoliko desetaka tisuća vozača kamiona i autobusa, trenutno ne priznaje vozačke dozvole iz BiH, pa svi vozači koji namjeravaju raditi u ovoj zemlji moraju ponovno polagati vozački ispit koji košta oko tri tisuće eura. Jedinstvene digitalne vozačke dozvole za sve članice Europske unije omogućit će, među ostalim, zamjenu vozačke dozvole izdane u državi izvan EU za dozvolu iz zemlje u kojoj vozač želi raditi.
Jedan od glavnih razloga učestalog iseljavanja profesionalnih vozača je plaća koja je u zemljama Europske unije znatno viša nego u Bosni i Hercegovini. Svjesni ovog problema, poslodavci u Bosni i Hercegovini posljednjih godina povećavaju plaće, koje dosežu i do 2.500 maraka. No, ne mogu se nositi s iznosima koje za taj posao plaćaju tvrtke u inozemstvu.
Veće plaće
Uz Njemačku, veliki broj vozača iz Bosne i Hercegovine nove poslodavce pronašao je na adresama bližim domovini, odnosno u Sloveniji i Hrvatskoj. Povećanje plaća kroz smanjenje doprinosa jedini je način da se zaustavi odlazak vozača u inozemstvo.
“To je jedini način da zaustavimo odljev ljudi u inozemstvo jer bismo tako omogućili ljudima normalan život. Siguran sam da je 95 posto njih više zainteresirano da budu s obitelji u svom gradu nego da odu u inozemstvo”, naglašava Safudin Čengić iz Udruženja za promet pri Gospodarskoj komori Federacije BiH.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu