Cjelokupni profit DIV Grupe u vlasništvu Tomislava Debeljaka sljedećih 15 godina ići će na vraćanje predstečajnih dugova od 132 milijuna eura. Nastali su na osnovu sudužništava tvrtke po postojećim kreditima VTB Europe – banke za poslove Brodosplita koji je dio DIV grupacije, ali i glavni dužnik.
Sve se to zbilo sve uslijed izloženosti nizu poteškoća koje su povezane s izbijanjem rata u Ukrajini te nemogućnošću refinanciranja kojim bi Debeljakova kompanija premostila goleme probleme u koje je zapala. Na Trgovačkom sudu u Zagrebu vjerovnici – među kojima su najveći VTB Europe banka i HBOR, uz veliki broj neosiguranih dobavljača, s neuobičajeno visokom većinom podržali su predloženi plan restrukturiranja DIV-a.
To otvara put da, nakon što je lani završila u predstečaju, kroz mjesec ili dva koliko se očekuje do službenog finala kroz sudsko pravomoćno rješenje, DIV poslovanje nastavi u mirnim vodama, s kvartalnim zadatkom plaćanja dugova.
Kako doznajemo već postoji dodatni pozitivni scenarij: ostvari li se rast iznad planiranog, za što se mogućnost otvara pod utjecajem rasta europskog tržišta vijčane robe u kombinaciji s antidamping režimom za kineske proizvode, Debeljak tvrdi da postoji mogućnost prijevremene isplate dugova.
“Visoki postotak iznad 98 posto glasova za našu nagodbu pokazuje da vjerovnici jako vjeruju u nas. Osobno im se svima na tome zahvaljujem te još jednom ispričavam se što su dospjeli u tu situaciju. Pokazali su puno razumijevanja za poteškoće objektivnog karaktera s kojima smo se susreli 2022. s izbijanjem ukrajinske krize.
Kad vidim to veliko povjerenje, smatram da je sad naš glavni moralni zadatak da što prije vratimo dug. I to u cijelosti, kako smo sami i predložili”, kaže Debeljak dodajući da se u procesu izrade plana restrukturiranja, temeljem etičkih principa kojima su se rukovodili, ni u jednom trenutku nije se kalkuliralo s otpisima, a planirana konzervativno EBITDA za naredno razdoblje trebala bi, kaže, biti dostatna za vraćanje duga.
Prije izbijanja rata u Ukrajini u poslovanju DIV Grupe generirana je EBITDA na razini od oko 15 milijuna eura godišnje. Na osnovu faktora koji danas utječu na troškovnu stranu poslovanja, primjer je cijena energije i inflacija, navedeni plan korigirali su na vrijednosti između 12 i 13 milijuna eura.
Iako sve navedeno po Debeljaku znači da naredna faza, u kojoj se iz profita neće ulagati u nove razvojne projekte poput nove tvornice i slično, no ne može posve isključiti razvojne projekte od šireg gospodarskog značaja pod uvjetom, kako navodi, da se isti primjerice mogu isfinancirati kroz sustav poticaja.
Također, na isti način kao vjerovnici – njih oko 620 u ovom postupku, nakon više od godine dana neizvjesnosti danas mogu i radnici – odahnuti. Debeljak poručuje da se ne planiraju otpuštanja. Uporište za to je biznis plan u sklopu izglasanog restrukturiranja koji su izradili s konzultantskom kućom Deloitte, za nastavak operacija s istim pa i većim brojem radnika, ali bez novih ulaganja u radna mjesta. DIV trenutačno ima oko 700 radnika, a glavnina – njih 500 u Kninu.
Tu tvornički kapaciteti bilježe povećanje zaposlenosti pa Debeljak istodobno najavljuje prvo veliko novo zapošljavanje. “Planiramo još 100-tinjak radnika zaposliti u kninskoj tvornici tijekom godine, sukladno povećanju narudžbi”, navodi Debeljak.
Kredit od 100 mil. eura
U nastavku aktivnosti za koje je okidač izglasani plan spasa za DIV, kroz one koje su u tijeku za realizaciju kredita od strane američkog fonda u iznosu od oko 100 milijuna eura, pozitivan rasplet imat će efekte za Brodosplit, ali u sklopu rješenja koje je zaokruženo za cijelu grupaciju.
Okosnica je promjena osiguranog vjerovnika na strani VTB Europe – banke koja je sudjelovala u glasovanju o DIV-ovom planu kao vjerovnik s najvećim potraživanjem, tako što će američki fond svojim ulaskom refinancirati dug prema VTB-u. Po njegovom preuzimanju dugova, nakon te transakcije u narednom razdoblju dug će se vraćati fondu.
Brodosplit Plovidba, društvo iz grupacije, koja uzima kredit iz tih izvora osigurat će novac za dovršetak brodova, a iz prodaje brodova ostvareni novac prelit će se na izvorno dugovanje. “Postavili smo kao cilj da što prije dignemo proizvodnju i krenemo dalje. Kako se stvari razvijaju mislim da bismo jako brzo mogli dosegnuti razinu poslova iz razdoblja prije ukrajinske krize”, navodi Debeljak.
U središtu tog šireg plana nalazi se dovršetak dvaju započetih brodova, dok nakon toga kako Debeljak iznosi “zbog novih poslova za koje se priprema teren planiramo novo zapošljavanja i u Brodosplitu”. Iznosi kako će, u cilju pokrivanja starih dugova Brodosplita, na red brzo doći nastojanje Uprave da se provede dobrovoljno restrukturiranje s financijskim vjerovnicima, po modelu koji inače u praksi funkcionira ako postoji suradnja i povjerenje u održivost poslovanja.
Tome se nadamo, kaže Debeljak, pa je očito dobra podloga svemu tome veliki interes koji bilježe na razini svakodnevnih upita u Brodosplitu, ali i projekta za Story Line u koji planiraju krenuti tijekom ove godine. To bi, smatra Debeljak, značilo posao za oko 3000 ljudi kroz nekoliko godina.
Poslovi na Dalekom istoku
“To je najveći brod koji bi se ikad radio u Hrvatskoj. Nadamo se da ćemo uskoro krenuti s gradnjom budući da sve je ugovoreno, a još trebaju doći avansne garancije i uplate. Očekujem da bi kroz šest mjeseci trebao bi stupiti na snagu”, kaže Debeljak koji upravo boravi na Dalekom istoku, u poslovnim razgovorima u Vijetnamu i Kini.
Splitsko brodogradilišta radi poslove za vijetnamskog naručitelja, konkretnije čelične konstrukcije za viseći most, odnosno glavni čelični nosač za potrebne spojeve s konstrukcijom, a ovih dana će ići isporuka. Na ovom tržištu pronašli su i rješenje za nabavu žice za kovanje vijaka, nakon poremećaja koji su uslijedili s dobavljačima iz Ukrajine i Turske. Također s kineskim dobavljačima surađuju u poslovima vezanim za brodograđevnu industriju.
Novi posao – most Širina na splitskoj obilaznici, objekt gdje se zbog prometnih gužvi radi novi most, čeka na završetak arheoloških istraživanja, pa se očekuje uvođenje Brodosplita u posao tijekom ljeta. Taj most je ugovorio DIV, a čeličnu konstrukciju radi Brodosplit, a ukupno je vrijedan oko 20 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu