Sve glase na moje ime – Peglam ih svugdje u svijetu, al’ ne i u Westgateu – znakovita je poruka koja je sa slikom Nevene C. (48) osvanula na velikom billboardu na zagrebačkom Mostu slobode. Svima je odmah jasno da je riječ o karticama, no oni upućeniji u sebi će i čestitati jer su zaključili kako je billboard Nevene C. zapravo odgovor na reklamu Westgate Shopping Cityja koji je, kako je ovih dana objavljeno na Facebook stranici Seksizam naš svagdašnji, “uspio u jedan plakat ugurati masu rodnih stereotipa, ponižavanja žena, promociju ekonomskog nasilja i promociju manipulativnog ponašanja. Ovo prijavljujemo nadležnima”, napisali su.
Podsjetimo, reklama koju malo tko nije uspio zamijetiti i shvatiti kao seksističku, ilustrirana je fotografijom bijesnog muškarca Tomislava R. (32) s porukom “Opet mi je poštar zvonio u 7 ujutro za paket od ove, uzet ću joj karticu…”, na što iz Westgatea poručuju “Dođi s njegovom karticom u Westgate, mi te nećemo odati. Brzo rješenje”.
Iz Westgatea su se nakon bure koju su takvi plakati izazvali u javnosti pravdali kako je to samo jedna od sedam različitih reklama koje su pripremili, a osvrću se na stereotipe u našem društvu, od zimmer freia s bakinim namještajem nadalje, te da nema nikakve veze spolom. Samo su htjeli poručiti kako se online kupnja i problemi s poštarom mogu zamijeniti fizičkim odlaskom u kupnju, ustvrdili su. No ni Nevenu C., a ni brojne druge građanke i građane koje je “ubola” ova reklama, za koju se vežu epiteti poput jako loše, odvratne i slično, nisu uvjerili u “banalnost” poruke – koja na kraju krajeva i skupo košta – a vidjet će se i da li i u odazivu kupaca.
Među njima, sigurno je, neće biti Nevene C., koja je kao privatna osoba sama financirala odgovor na ovakav tip marketinga najvećeg hrvatskog šoping centra. Riječ je, piše Večernji list, o Neveni Crljenko, nekadašnjoj direktorici Akademije za politički razvoj, a danas potpredsjednici za public affairs Philipa Morrisa na globalnoj razini, ozbiljnoj poslovnoj ženi, koja je karijeru, među ostalim, gradila i u New Yorku, vodila tržište Kanade i Latinske Amerike…
– Mislim da je ovo jedinstven slučaj ovakve vrste građanske akcije u Hrvatskoj – komentirala je na Twitteru novinarka Ivana Dragičević.
– Pila sam kavu i čitala hrvatske medije, što redovito činim iako u Hrvatskoj ne živim već 10 godina, i vidjela tekst o kampanji. Kao i veliki broj žena, i nezanemariv broj muškaraca, smatram takav diskurs seksističkim, uvredljivim i kao takvim neprihvatljivim u javnom (a osobno, ni u privatnom) prostoru. I odlučila sam reagirati, i to na malo drugačiji način. Smislila sam tekst i javila se grupi prijatelja u Hrvatskoj (kako živim u inozemstvu, bila mi je potrebna pomoć oko realizacije plakata). Ključni ljudi u realizaciji projekta bila su dva muškarca, Nikola i Pero, što pokazuje da ovo nije pitanje spola (jer će Nikola i Pero na popisu stanovništva biti u istoj kategoriji s muškarcima koji kleče subotom na Trgu, iako sa mnom imaju puno više zajedničkog), već onoga što je puno bitnija odrednica bila koje osobe – kako se odnosi i ophodi prema drugima. Realiziranoj osobi nije ni normalno ni prihvatljivo umanjivati nekoga – kazala je za Večernji list vlasnica plakata Nevena Crljenko, koja naglašava kako je riječ o njezinu osobnom, privatnom projektu, kojega nikako ne treba povezivati s tvrtkom u kojoj trenutačno radi.
No već prema dosadašnjim reakcijama zna kako to zapravo nije samo njezin glas.
– Nažalost, mizoginija je prisutna u mnogim društvima dok su druga puno više napredovala u onome što se tolerira u tom smislu. No moja je odgovornost, kao i svakoga od nas, djelovati na način da situaciju poboljšavamo, konstantno. Prvi put reagiram javno, i na ovaj način. I vidim da je krenula rasprava, što mi je i bio cilj. Svi postupci trebaju imati posljedice. Svi mi griješimo, ali onda je ljudski ispričati se – kazala je Crljenko.
– Ako plakat izmami osmijeh na lice ljudima i pokrene raspravu kako možemo bolje, postigla sam svoj cilj – poručila je.
Za komentar njezina plakata Večernji je poslao i upit u Westgateu. Bit će objavljen kada stigne.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu