Krenulo je iz osobnog iskustva i frustracije, kad je Bruno Sokač na brodu na plus četrdeset morao namotavati sve te cijevi i koloture, svaki put iznova, pri svakom ulasku i izlasku iz marine. A tek pražnjenje spremnika otpadnih voda…
Moralo je postojati neko rješenje da se skrati posao, smanji nered, spoticanje, petljanje. Četiri godine kasnije, inovativan proizvod Docker, revolucionarno rješenje za pristajanje plovila u marinu ulazi u pilot fazu primjene s prijavljenim patentom, a na jesen kreće ozbiljna prodaja i plasman na svjetsko tržište.
Interes već postoji, za Docker se zanimaju marine iz Španjolske, Grčke, Turske, Ujedinjenih Arapskih Emirata… a ovog ljeta nautičari će ga po prvi put moći i isprobati u nekoj od marina čija će lokacija uskoro biti poznata.
Projekt Docker razvijen je uz tehničku podršku tvrtke Kontis koja posluje u metaloprerađivačkoj industriji. Bruno Sokač je direktor Kontisa koji je za potrebe Dockera 2019. godine osnovao odjel za istraživanje i razvoj, doprinos razvoju proizvoda dali su dvojica inženjera strojarstva Goran Vajdić i Ante Palinić, dok su za predstavljanje i implementaciju proizvoda na tržište zaduženi Mario Rajn i Mario Topalović. Ujedno, na razvoju proizvoda angažiran je niz vanjskih partnera i dobavljača.
Docker za svoje korisnike ne samo da uredno i brzo namotava kablove za struju i vodu te oslobađa skladišni prostor na brodu, već i skladišti otpadnu vodu s plovila te je napravljen od materijala koji se mogu reciklirati, tako da osim vremena i živaca nautičara čuva i sigurnost i okoliš.
“Konceptualno, na svijetu ne postoji ništa slično Dockeru, i zato smo već naišli na vrlo pozitivne reakcije i interes mnogih potencijalnih kupaca na najvećem B2B sajmu nautičke opreme METS u Amsterdamu prošle jeseni, gdje se ove godine želimo predstaviti s proizvodom koji je testiran ne samo u našem bazenu već u marini, te je spreman za daljnja poboljšanja i komercijalizaciju.
U ovom trenutku, u pregovorima smo s nekoliko domaćih i inozemnih marina u kojima namjeravamo postaviti šest pilot Dockera. To također sami financiramo i dio je ulaganja u razvoj proizvoda, tako da marina koja nas odabere ima jedinstveno šansu da besplatno postane prva koja će koristiti ovu naprednu tehnologiju. Sredinom prošle godine izvršena je i prijava patenta te je proces odobrenja u tijeku”, ispričao nam je Mario Topalović.
Nositelj ideje Bruno Sokač ističe kako se radi o proizvodu nove generacije u industriji pomorske opreme, te pojašnjava kako je tekao sam proces izrade i razvoja… Poznato je da se tehnologija u marinama mijenja puno sporije nego na plovilima, kaže Bruno Sokač.
“Tradicionalno, svaki brod ima pohranjen vlastiti kabel i crijevo na brodu, a bez ikakve automatizacije rad oko kablova i crijeva može se pretvoriti u težak fizički rad, i to na visokim ljetnim temperaturama. Tako sam na jednom ljetovanju odlučio potražiti rješenje i sve je krenulo tako, spontano.
U prvih godinu, godinu i pol bavili smo se namotavanjem kablova za vodu i struju, onda smo privatno otišli na sajam brodova u Split i igrom slučaja saznali da su crni tankovi za otpadne vode velik problem, što nam je dalo ideju da i to ugradimo u proizvod.
Osmislili smo vakum sustav usisavanja otpadnih voda koje mogu stajati u Dockeru dok se u marini ne oslobodi termin za pražnjenje, bez oslobađanja neugodnih mirisa. Jedan tank može primiti otpadne vode od 3 do 4 jedrilice, što je odlično rješenje za vlasnike ali i čarteraše usred ljetne sezone, jer će svima uštedjeti jako puno vremena”, kaže Sokač.
Uloga pametnih jedrilica
Ovo rješenje usto drastično smanjuje mogućnost slučajnog pražnjenja otpadnih voda u mora, rijeke i jezera, što je postalo posebno važno i obvezujuće stupanjem na snagu europskih regulativa o zabrani isplovljavanja iz marina ukoliko crni tank nije prazan. Docker se postavlja polupotopljeno na boku pontona, te uz njega vlastiti kabeli brodovima više nisu potrebni, jer je s nekoliko standardnih adaptera povezivanje moguće na bilo koje plovilo.
Također, sustav je povezan s pametnom jedinicom koja kontrolira, prati i mjeri sve parametre poput potrošnje vode i električne energije, raspoloživih slobodna mjesta, čime se može upravljati putem aplikacije na mobilnim uređajima. Unutarnja konstrukcija kao i kućište izrađeni su od aluminija, stoga je potpuno ekološki prijateljski, ističu naši sugovornici.
Uređaj ima ugrađenu led ambijentalnu rasvjetu s minimalnom potrošnjom, a na gornjoj strani je reciklirana tikovina koji se koristi kao pasarela. Potencijalni kupci i korisnici Dockera su prije svega marine, koje za kupnju uređaja mogu dobiti poticaje iz fondova Europske unije, s obzirom da se proizvod razvio u potpunosti u skladu s inicijativama EU za zaštitu okoliša i recikliranje.
Na sajam u Amsterdam
Nakon pilot projekta Docker će svoj nastup ponovno imati na sajmu u Amsterdamu, i tu se očekuje početak komercijalizacije, kaže nam Sokač. U prvoj fazi ideja je proizvodnja 50 do 100 komada uređaja, te će se vidjeti kakve su potrebe za širenje projekta.
Trojac nam zasad ne želi otkrivati točan iznos dosadašnjeg ulaganja koje je bilo značajno, jer je sam proces razvoja prototipa bio jako skup. Planira se nastavak suradnje s partnerskim tvrtkama iz raznih zemalja koje su ih opskrbile komponentama, od elektronike nadalje, koje se potom sklapaju u proizvodnom pogonu Kontisa pod nadzorom tehničkog dijela tima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu