Danas nedvojbeno možemo reći da je razvoj financijskih usluga prema revidiranoj PS2D direktivi, koja je otvorila sučelja banaka za pristup pružateljima platnih usluga, osigurao poslovnim subjektima skraćenje radnih procesa i povećanje operativnosti. Nijedan knjigovođa više ne mora raditi u prošlosti, nego svojim bankovnim računima upravlja direktno iz računovodstvenog programa. Tako je Marko Emer, CEO tvrtke Elektronički računi, ukratko predstavio uslugu ePlati.
Naime, zajednički problem s kojim se susreću računovodstveni servisi je kašnjenje s dostavom dokumentacije, pa se nerijetko događa da izvode i račune klijenti dostavljaju netom prije predaje PDV obrasca. Taj će problem, ako je suditi prema iskustvima prvih korisnika, u potpunosti riješiti primjena dviju ključnih usluga proizašlih iz Revidirane Direktive o platnim uslugama Europske unije PSD2; usluga plaćanja i iniciranja plaćanja (PIS) i usluga informiranja o bankovnom računu (AIS).
Integracija fintech usluga u poslovanje
Na hrvatskom tržištu trenutno ih objedinjuje navedena usluga ePlati, fintech inovacija tvrtke Elektronički računi, koja je Rješenjem Hrvatske narodne banke u srpnju 2022. godine upisana u registar pružatelja platnih usluga i izdavatelja elektroničkog novca kao institucija za platni promet.
“Upisom u registar dobili smo zeleno svjetlo da ePlati integriramo u sve računovodstvene programe i poslovna rješenja koja se koriste na tržištu Europske unije. Posao smo, naravno, započeli na domaćem tržištu, unaprijeđujući vrijednost poslovnih softvera okupljenih u mojeRačun mrežu”, istaknuo je Marko Emer, CEO tvrtke Elektronički računi.
Riječ je o 455 rješenja koja će tijekom 2023. godine, nadovezujući se na postojeću uslugu izdavanja e-računa, svoje usluge nadograditi fintech uslugom ePlati i time povećati vlastitu vrijednost kod svojih korisnika. “Trenutno je integracija završena u nekoliko većih računovodstvenih programa, pa možemo reći da je usluga zasigurno dostupna desecima tisuća korisnika u Hrvatskoj”, istaknuo je Emer.
Bankarstvo u programu
Korisnici poslovnih transakcijskih računa s uslugom iniciranja plaćanja ePlati (PIS) obavljaju plaćanja iz svog računovodstvenog programa ili programskog rješenja (ERP-a) odakle zadaju naloge za plaćanja bez posebne prilagodbe i integracije sa svojom poslovnom bankom.
“Ne morate generirati datoteke s platnim nalozima iz poslovne aplikacije i potom ih ručno prepisivati ili učitavati u internet bankarstvo. Kroz ePlati (PIS) plaćate račune u papirnatom ili elektroničkom obliku, ponude, putne naloge, odnosno sve valjane knjigovodstvene isprave koje se evidentiraju i knjiže u računovodstvenom programu”, naglašava Emer.
Usluga dohvaćanja informacija o stanju računa ePlati (AIS) korisnicima i njihovim ovlaštenicima, primjerice računovodstvenim servisima, omogućuje da u stvarnom vremenu prate sve promjene na bankovnom računu, ili više njih, i to direktno kroz računovodstveni ili poslovni program (ERP) koji koriste.
Ako je knjigovođa ovlaštenik na računu klijenta, aktivacijom ePlati u svom računovodstvenom programu, ima mogućnost koristiti sve značajke usluge za poslovne račune klijenata. “Interno računovodstvo u nekoj kompaniji najčešće ima pristup izvodima po računima od prethodnog dana, no vanjska se suočavaju s problemom zakašnjele dostave dokumenata.
Aktivacijom usluge ePlati (AIS), sami biraju dinamiku zaprimanja podataka o promjenama po računima; čak i u stvarnom vremenu mogu pratiti platni promet subjekata kojima vode financijsko poslovanje”, pojašnjava Emer. Za zaprimanje prometa po računima u računovodstveni program, bankama je potrebno dostaviti privolu korisnika usluge s obzirom na to da je ePlati (AIS) usluga koju Elektronički računi ugovaraju pojedinačno s poslovnim bankama u Hrvatskoj, ističu iz ove tvrtke.
Plaćanje bez internetskog bankarstva
Kao prednosti ePlati, korisnici usluge ističu brzinu i jednostavnost zadavanja naloga. Naime, postupak plaćanja računa kod poslovnih subjekata putem internetskog bankarstva uobičajeno je podrazumijevao knjiženje računa, kreiranje platnih naloga u računovodstvenom programu, eksport datoteka s nalozima, pristup, odnosno “ulogiravanje” u internetsko bankarstvo, učitavanje datoteke s nalozima i konačno plaćanje.
Usluga iniciranja plaćanja (PIS) taj je proces skratila na dva koraka – iniciraj i autoriziraj plaćanje. “Po zadavanju naloga za plaćanje, ePlati šalje podatke u sustav banke i preusmjerava korisnika direktno na autorizaciju poslanog naloga koja se obavlja putem jedne od raspoloživih metoda snažne autentifikacije klijenta (SCA). U konkretnom slučaju, riječ je o dvofaktorskoj autentifikaciji (2FA), odnosno autorizaciji tokenom, koja se smatra najsigurnijim načinom autentifikacije jer isključivo osoba koja posjeduje token, ili je ovlaštena za njegovo korištenje, može pristupiti stranici i autorizirati nalog”, pojašanjava CEO tvrtke Elektronički računi.
Kroz ePlati (PIS) mogu se inicirati i buduća pojedinačna plaćanja; banka pohranjuje buduću platnu transakciju i provodi je na željeni dan temeljem primljenog i autoriziranog naloga iz računovodstvenog programa. Korisnik kroz svoj poslovni softver (ERP) može generirati i zahtjev za grupno plaćanje pri čemu se svaki od pojedinačnih naloga unutar grupnoga mora odnositi na istu platnu uslugu banke i plaćati s istog bankovnog računa, a datumi izvršenja pojedinačnih naloga mogu biti i budući, a ne isključivo tekući.
“Kao što ga može zadati, korisnik kroz ePlati (PIS) može i otkazati nalog za plaćanje i to u računovodstvenom programu ili poslovnom rješenju u kojem ga je zadao i to jednim klikom na ‘opozovi plaćanje’, prije čega treba izabrati naloge koje želi opozvati.
Evolucija financijskih usluga
Ključna promjena koja se trenutno događa u pogledu platnih usluga je njihova dostupnost. Otvaranjem tržišta za kompanije tehnološkog sektora za pružanje financijskih usluga, koje su donedavno nudile isključivo banke i kartičarske kuće, otvorena je mogućnost da se platne usluge pojednostave za krajnjeg kupca i stvoren preduvjet za takozvani instant payment, odnosno realizaciju platne transakcije unutar 10 sekundi.
Razvoj financijskih usluga prema revidiranoj PS2D direktivi, koja je otvorila sučelja banaka za pristup pružateljima platnih usluga, osigurao je skraćenje radnih procesa i povećanje operativnost. Omogućio je i značajno smanjenje troškova integracije s bankama za oko 455 računovodstvenih programa i poslovnih rješenja jer ona komuniciraju sa svim poslovnim bankama putem jedinstvenog sučelja i protokola platforme ePlati koja je integrirana s najvećim poslovnim bankama u Hrvatskoj te nekoliko manjih.
“Benefit ePlati osjetit će i građani kroz usluga IBAN to IBAN (I2I) koja je oblik PIS-a (Payment Initiation Service), a omogućuje direktan prijenos novca s računa platitelja na račun primatelja, bez posredništva kartičarskih kuća” poručuju iz tvrtke Elektronički računi.
* Sadržaj omogućio MojeRačun