I pored većih kvota prijevoznici iz Srbije muku muče s dozvolama za Europu

Autor: Poslovni dnevnik , 27. travanj 2023. u 07:09
Španjolska je posljednja država u nizu s kojom je Srbija osigurala veći transport robe/M. Tironi/PIXSELL

Svako transportno vozilo koje ulazi u drugu zemlju mora imati odgovarajuću dozvolu, osim u države s kojima Srbija ima liberaliziran odnos, a tamošnji prijevoznici posjeduju 300.000 dozvola.

Srpskim prijevoznicima tereta otvorila se mogućnost većeg pristupa zapadnoeuropskim tržištima. Kako pišu Novosti, Španjolska je posljednja država u nizu s kojom je Srbija osigurala veći transport robe.

Od ove godine, umjesto po 2400 bilateralnih i 150 tranzitnih dozvola godišnje, Srbija će razmjenjivati 3200 bilateralnih i 450 tranzitnih dozvola. Koliko god svake godine raste broj kvota, tamošnji prijevoznici bi i dalje mogli daleko češće voziti za Italiju, Njemačku, Belgiju, Nizozemsku ili Švedsku.

’Čekajte ulazak u EU’
Srbija ima dogovorenu liberalizaciju sa 16 zemalja. To su prije svega bivše jugoslavenske republike, zatim Rumunjska, Bugarska, Švicarska, Velika Britanija, Češka, Mađarska, Slovačka, Litva, Estonija, Kazahstan i Ruska Federacija.

“Uspjeli smo nedavno povećati kvotu za 50 dozvola s Finskom, za 800 sa Španjolskom, s Njemačkom za 11.000”, objašnjava Neđo Mandić, predsjednik Udruženja za međunarodni transport.

“S Njemačkom imamo 56.000 dozvola, ali nam treba 100.000. Sve države, međutim, čuvaju svoje tržište i ti dogovori i liberalizacija idu jako teško. Treba nam više dozvola za Francusku, Belgiju, Dansku. Sa Švedskom nemamo nijednu, pa se kupuju na granici. Uskoro idemo u posjetu austrijskim kolegama.

Idemo u Beč pokušati pripremiti makar malo donošenje odluke o većem broju dozvola. Na svaki sastanak mješovite komisije, na naš zahtjev da se povećaju kvote ili liberalizira transport, oni odgovaraju ‘kada uđete u Europsku uniju, neće vam biti potrebne dozvole’”, dodaje Mandić.

Svako transportno vozilo koje ulazi u drugu zemlju mora imati odgovarajuću dozvolu, osim u države s kojima Srbija ima liberaliziran odnos. Srpski prijevoznici posjeduju ukupno 300.000 raznih dozvola. “Učinili smo dobru stvar s Turcima. Razmjenjivali smo velike količine dozvola.

Njima je potrebno 100.000. Mi smo im dopustili da postojeće vrijede za godinu, a ne za vožnju. Mi smo dobili dodatne za treće zemlje. To je bio obostrani interes. Sada se spominje Poljska, ali ne vjerujem da će nam oni odobriti”, kaže Mandić.

Zaobilazno do Rusije
Ministar prometa Goran Vesić krajem godine poslao je svojim kolegama iz dvadesetak europskih zemalja pisma s prijedlogom o liberalizaciji međunarodnih dozvola za prijevoz. Cilj Srbije je da domaći prijevoznici bez ograničenja mogu voziti kroz što više država. Dodatni problem je i trenutna ruska agresija na Ukrajinu.

Naime, rat u Ukrajini otežava transport robe u tom dijelu Europe. Ona, međutim, ipak stiže do svog odredišta. “Roba preko Poljske i dalje stiže”, dodaje Neđo Mandić. “Preko Poljske prolazi i za Rusku Federaciju i na putu iz Rusije. Jeste teže, ali funkcionira. Ne vozi se roba koja zbog sankcija ne može proći”, ističe čelnik Udruženja prijevoznika.

Komentirajte prvi

New Report

Close