Ako Hrvatskoj u nečemu dobro ide to su franšize. Nastavi li se trenutni rast, u idućih 10 godina broj domaćih franšiznih sustava u Hrvatskoj mogao bi se udvostručiti, moguće i utrostručiti, te dosegnuti razinu od 180 do 202 franšize.
Tim bismo brojkama dosegnuli gotovo trećinu franšiznog biznisa Novog Zelanda, koji se smatra jednom od zemalja s najvećom gustoćom franšiza po glavi stanovnika.
Trenutačno smo najjači s franšizama iz ugostiteljstva, a puno potencijala ima u uslužnom sektoru, maloprodaji, edukaciji, pokazala je prva velika analiza franšiznog biznisa u Hrvatskoj konzultantske kuća Čolak Franchise Consulting Group (CFCG).
“Franšizna industrija u Hrvatskoj prolazi kroz razdoblje brzog rasta i promjena, koje je obilježeno snažnim razvojem domaćih franšiznih sustava. Neviđen rast ukazuje na sve veću popularnost tog poslovnog modela među poduzetnicima i investitorima, a jedan od ključnih pokretača rasta je internacionalizacija hrvatskih malih brendova, koji prepoznaju potencijal franšiznog poslovnog modela kao sredstvo za širenje i skaliranje svojih poslovanja izvan nacionalnih granica.
U budućnosti se očekuje nastavak rasta broja domaćih franšiznih sustava, a zdrav rast ove industrije i interes investitora mogli bi poslužiti kao katalizator za širenje franšiznog poslovanja u regiji.
Kako hrvatsko tržište franšiza postaje trendseter u regiji, vjerojatno će potaknuti rast franšiznih sustava i u susjednim zemljama, čime će dodatno ojačati regionalnu franšiznu industriju”, ističe Andrija Čolak, osnivač CFCG i pionir franšiznog poslovanja u Hrvatskoj, poznat po osnivanju globalno prisutne franšize Surf’n’Fries.
Najveće ubrzanje rasta domaćih franšiza u Hrvatskoj dogodilo se u zadnje tri godine. Od tek četiri u 2013., došlo je do 15 u 2019., da bi s 25 franšiza u 2020. došli na 67 u 2023. godini, što je povećanje od 168% u tri godine. Rast je stabilan i raspoređen među različitim industrijama, a Čolak pojašnjava kakve su šanse za budući rast po industrijama.
“Franšize u industriji hrane i pića (F&B) trenutno imaju najveći broj marki, što ukazuje na postojanu potražnju na tržištu. Novi franšizni sustavi u ovoj i sličnim industrijama mogu očekivati snažniju potražnju i veće šanse za rast”, kaže Čolak.
Franšize koje nude jedinstvene proizvode ili usluge, kao što su Friendly Fire i FastReview, mogu očekivati brži rast u odnosu na konkurente koji nude slične proizvode ili usluge. Ujedno, franšize koje se uspješno šire izvan Hrvatske, poput Muzeja Iluzija i Surf’n’Friesa, mogu očekivati veći rast i prepoznatljivost marke na međunarodnoj razini. Također, previđa se nekoliko stotina primatelja franšiza u Hrvatskoj u narednom razdoblju od 10 godina”, kaže Čolak.
Detaljan ‘presjek’
S obzirom na postojeće podatke, novi franšizni sustav može očekivati različite razine rasta. Ovisno o industriji i zrelosti marke, najčešče se vidi rast od 1-3 franšize u prvoj godini te 2-5 franšiza u drugoj godini franšiziranja. Franšize koje su već uspjele ostvariti rast na međunarodnim tržištima, poput Fish Delish i FastReview, mogu pružiti uvid u potencijalne prilike za rast u budućnosti, kaže autor istraživanja. Nadalje, izlazak na strano tržište se najčešče događa u drugoj ili trećoj godini franšiznog poslovanja.
“Kako tržište nastavlja evoluirati, bit će ključno da se franšize prilagode promjenjivim potrebama i trendovima potrošača kako bi ostale konkurentne i osigurale održiv rast., napominje Čolak.
Kako stojimo u odnosu na globalno tržište? Ugostiteljstvo je popularniji sektor na hrvatskom tržištu, s udjelom franšiza od 42 posto, u odnosu na globalni prosjek od 25 posto. Usluge zauzimaju veći udio na globalnom tržištu (30%) u usporedbi s hrvatskim tržištem (25%), dakle tu ima puno mogućnosti širenja franšiznih sustava, kao i u trgovini koja ima manji udio na hrvatskom tržištu (13%) u odnosu na globalni prosjek (20%).
I edukacija ima veći udio na globalnom tržištu (10%) u odnosu na hrvatsko tržište (5%), dok sektori medicine, zabave i ostalih industrija imaju podjednake udjele na globalnom tržištu i hrvatskom tržištu (5%).
Čolak napominje kako u zadnjih deset godina potencijal franšizne industrije prepoznaje sve veći broj privatnih fondova rizičnog kapitala i drugih investitora, a među najvećim PE fondovima koji ulažu u franšiznu industriju su Roark Capital Group, Sentinel Capital Partners i Sun Capital Partners. Imamo nedavni primjer ulaganja PE fonda u franšiznu industriju, kroz akviziciju Muzeja Iluzija od strane domaćeg InVera fonda.
Inače, Muzej iluzija trenutno ima 42 lokacije u 25 država, a cilj im je do kraja 2026. dosegnuti 100 lokacija. Hrvatski brend Friendly Fire koji franšizira u sklopu industrije e-sportova, u sljedećih 12 mjeseci planira imati ukupno 14 objekata s time da su neki već otvoreni u BiH te Austriji, a potpisan je i master franšizni ugovor za Meksiko.
Već se počinju pojavljavati i upiti od domaćih digitalnih koncepata koji također razmišljaju o skaliranju poslovanja kroz franšizni model, što bi moglo otvoriti cijeli novi segment digitalnih franšiza te spojiti IT industriju sa franšiznom.
Rent a car brend Carwiz ima 100-tinjak poslovnica diljem svijeta, nedavno su otvorili Dallas, a neki dan potpisali su i ugovor za Kostariku. Osnivač ove franšize Krešimir Dobrilović ističe kako se franšizno poslovanje profiliralo kao jedno od rijetkih koje garantira veći uspjeh u početku samog poslovanja, jer su i rizici pokretanja posla uz davatelja franšize koji vas prati puno manji.
“Taj pozitivan trend posebno jako se primjećuje u posljednje dvije godine, gdje od ukupno 200- tinjak franšiznih sustava koji posluju na tržištu RH, ta brojka svakim danom sve više raste i danas govorimo o blizu 18000 ljudi koje franšizno poslovanje u RH zapošljava.
Naši poslovni planovi su nastaviti i dalje raditi na razvoju i rastu našeg franšiznog modela kako bismo se pozicionirali i zadržali kao lideri u našoj industriji, na zahtjevnim tržištima koje u ovom trenutku uključuje svih pet kontinenata”, kaže Dobrilović.
Globalni trend
I globalna franšizna industrija doživljava značajan rast u posljednjih nekoliko godina. Prema podacima Frandata i International Franchise Association (IFA), franšizni sektor bilježi rast u različitim industrijama.
Na temelju analize tržišnih trendova i podataka do 2022. godine, kao sektori s najvećim rastom navode se brza hrana i ugostiteljstvo, potom zdravstvena i fitness industrija, pa kućni i stambeni uslužni sektor (usluge poput čišćenja, održavanja, popravaka i poboljšanja doma), te obrazovanje i usluge obuke. Također će rasti i najmlađi segment franšiza koje se bave tehnološkim i digitalnim uslugama, digitalnim marketingom, web razvojem i IT.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu