S Borisom Blumenscheinom, članom Uprave InfoDoma razgovarali smo o izazovima i prednostima koje donosi zelena transformacija, kako ju provesti, idejama koje donosi Industrija 6.0 te kako InfoDom pristupa zelenom poslovanju i svemu onome što ono donosi.
Koliko su tvrtke spremne za ‘zelenu’ digitalnu transformaciju i koliko je ‘skup’ prelazak na poslovanje u skladu s ESG postulatima?
Digitalnu transformaciju promatramo kroz tri razine: gospodarstvo (industrija) u cjelini, poduzeće i treća razina su proizvod, pojedinac i tim. Nužno je da se promjene dogode na sve tri razine sinkronizirano kako bi se postigli očekivani učinci. Iako postoje primjeri dobre prakse, potrebno je intenzivno raditi na sve tri razine na povećanju svjesnosti i spremnosti. Što se tiče ‘skupoće’ tog prelaska, uvijek je najbolji argument protupitanje: a koliko košta ako to pravovremeno ne napravimo? Značajno više.
Prije dvije godine InfoDom Grupa inicirala je osnivanje udruge Cro SI za promicanje pametnih industrija. Jedna od aktivnosti je bila i analizira uspješnih primjera u svijetu (od Singapura i Nizozemske do Finske). Naime, veliki smo zagovornici usklađene industrijske tranzicije i društvene transformacije te čvrsto vjerujemo kako je došlo vrijeme novog vala digitalne transformacije, kojeg nazivamo DX 2.0. Mala gospodarstva, kao što je naše, imaju novu priliku priključiti se vodećim zemljama kroz razvoj inovativnih, pametnih proizvoda veće dodane vrijednosti.
To je teško postići jednoj tvrtki samostalno, stoga je potrebno razvijati ekosustave povezanih, orkestriranih subjekata u kojima svaki član vidi svoj poslovni interes i svoju dugoročnu održivost. Posebnu odgovornost ovdje imaju naše velike kompanije koje postaju stožerni nositelj izgradnje takvih ekosustava. Uz njih, male kompanije i startupi doprinose dinamici, fleksibilnosti i adaptabilnosti te ukupnoj inovativnoj kulturi poslovanja. Time se podiže razina ukupne konkurentnosti pojedine industrije na sve zahtjevnijim i globaliziranim tržištima.
Kakve koristi već danas imaju oni koji posluju zeleno i smatrate li da će industrija uspjeti postati potpuno održiva?
Postoji izvrstan dokument (White Paper) koji je 2021. godine izdao Business Finland, u kojemu se opisuje tzv. Industrija 6.0. Vjerujemo kako bi pristup iznesen u tom dokumentu donio održivost na duži rok uz smanjenje zaostatka kojega Europa ima u odnosu na svoje konkurente s drugih kontinenata.
U tom se dokumentu zagovara sveprisutna, kupcu orijentirana, virtualizirana i antifragilna proizvodnja. Termin ‘antifragilno’ nema adekvatni prijevod, a označava ne samo otpornost ili povrat u prvotno stanje, već osobinu poboljšanja i ojačavanja nakon šokova. S obzirom na veliki broj nepredvidivih događaja u okolini, ova će osobina biti sve značajnija za potpunu održivost. Tehnološki, to je industrija u kojoj je postignut potpuni sklad i suradnja visokokvalificiranih zaposlenika i robota, tzv. cobot: robot namijenjen zajedničkom radu s ljudima.
Višestruke su prednosti takvog poslovanja, od smanjenja troškova (energija, radna snaga, logistika) do jednostavnije odnosno brže prilagodbe portfelja proizvoda potrebama i navikama kupaca. Važan je koncept servitizacije, tj. prelazak na nuđenje usluga gdje god je to moguće, jer korisniku i nije potreban proizvod nego zadovoljenje neke njegove potrebe, kako navodi u sintagmi:”Jobs-To-Be Done”.
Koliko je važna uloga digitalizacije u tom procesu?
Nakon digitalizacije podataka, digitalizacija poslovnih procesa je sljedeći važan korak na putu ka potpunoj digitalnoj transformaciji. Dobar dio hrvatskih kompanija se nalazi upravo u ovoj fazi i ona se ne može preskočiti iako se to često pokušava.
Potpuno automatizirani poslovni procesi s jasnim pravilima preduvjet su primjene novih modela poslovanja, uvođenja novih inovativnih proizvoda i sveukupnoj transformaciji kompanije. Teško je to napraviti samo unutar jedne organizacije – potrebna je usklađenost cijelog ekosustava kako bi se postigli očekivani rezultati.
Digitalizacija rezultira i značajnim povećanjem dostupnih podataka te se stvaraju preduvjeti za korištenje strojnog učenja i umjetne inteligencije radi bržeg reagiranja odnosno pravovremenog predviđanja budućih događaja i pripreme za njih, tzv. ‘Future Readiness’.
To je jedino moguće ukoliko razvijamo nove, digitalne kompetencije zaposlenika te ih pripremamo za sve promjene koje nas očekuju.
Koliko već vaša tvrtka posluje zeleno, što činite po tom pitanje za sebe i ostale tvrtke?
Kao tvrtka radimo na smanjenju utroška energije te značajnijem povećanju udjela obnovljivih izvora energije. Zahvaljujući hibridnom načinu rada i radu od kuće smanjujemo putovanja zaposlenika na radno mjesto. Značajno smanjujemo potrošnju papira jer je većina dokumenata koje stvaramo i koristimo ‘digital only’.
U okviru naše poslovne akademije ILBA (Inovacije, Liderstvo, Biznis i Agilnost) vršimo edukacije iz područja održivog razvoja i zelene tranzicije kao i pripreme postupaka tzv. Zelene javne nabave. Edukacijske sadržaje iz ovih područja distribuiramo putem naše platforme Performa 365 za upravljanje digitalnom transformacijom, upravljanje promjenama te izgradnju strateških kompetencija u kompanijama.
Upravo smo završili projekt uspostave centra kompetencije za digitalnu transformaciju u prehrambenoj industriji na ruralnim područjima (Food & Rural CEKOM), u okviru kojega je velika pažnja posvećena upravo zelenom poslovanju, smanjenju utroška energije, zbrinjavanju otpada na prihvatljiv način i primjeni načela kružnog gospodarenja gdje god je to moguće. Najbolje od svega je što se na taj način poboljšava i konačni proizvod – zdravija i kvalitetnija hrana za sve.
* Sadržaj omogućio InfoDom