Članovi posada veći sigurnosni rizik od putnika, i njihovi podaci moraju na obradu

Autor: Darko Bičak , 07. travanj 2023. u 06:33
EU ne obvezuje članice, no na međunarodnoj je razini prepoznat problem/D. Puklavec/PIXSELL

Vlada prihvatila nacrt zakona koji regulira sigurnosna pravila u zračnom prometu.

Vlada je na jučerašnjoj sjednici prihvatila nacrt konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela.

Prijedlog zakona pušten je u javnu raspravu još u rujnu prošle godine.

Učinkovit alat
Iako zadnjih desetljeća svjedočimo sve većim restrikcijama i kontrolama putnika u zračnom prometu, od kojih najveći dio potiče nakon terorističkih napada 11. rujna na SAD, dio sudionika i dalje je zadržao povlastice po pitanju privatnosti i brzine prelaska granica.

Tu se radi, prije svega, o zrakoplovnim posadama, ali i putnicima u generalnoj avijaciji, kako se stručno nazivaju manji privatni i poslovni zrakoplovi i mlažnjaci. No, uočene se brojne nepravilnosti i zloporabe te povlastice, posebno po pitanju počinjenja najtežih krivičnih djela poput terorizma i trgovine narkoticima.

Kako su naglasili iz MUP-a, prijetnja koju predstavljaju terorizam i teška kaznena djela nadilazi granice i zahtijeva poduzimanje aktivnosti na raznim područjima. Na globalnoj razini prihvaćeno je i u praksi potvrđeno da i članovi posade zrakoplova mogu predstavljati realnu sigurnosnu ugrozu povezanu s kaznenim djelima terorizma i teškim kaznenim djelima, a ne samo putnici.

Iako EU ne propisuje obvezu država članica da donesu potrebne mjere kako bi osigurale da zračni prijevoznici prenose jedinici za informacije o putnicima podatke o posadi zrakoplova, već samo podatke o putnicima, na međunarodnoj je razini prepoznato da je korištenje podataka o posadi zrakoplova ključan i učinkovit alat u suzbijanju kriminala. Korištenje podataka o posadi i njihova procjena omogućuje identifikaciju osoba koje prije takve procjene nisu bile osumnjičene za sudjelovanja u počinjenju takvih kaznenih djela.

Iz MUP-a ističu da su brojni primjeri u kojima se pokazalo da su počinitelji, iskorištavajući status člana posade, koristili letove, odnosno zračni prijevoz s ciljem pripreme ili počinjenja teških kaznenih djela.

“Primjera radi, u studenom 2018. dovršeno je kriminalističko istraživanje koje je bilo usmjereno na suzbijanje međunarodne trgovine droga i oružja, te su u zračnoj luci u Zagrebu uhićeni 56-godišnji državljanin SAD-a koji je upravljao zrakoplovom i 55-godišnji državljanin Nigerije koji mu je bio kopilot.

Kod njih je u dijelu prtljažnog prostora zrakoplova pretragom pronađen paket s više od kilogram kokaina. Provedenim kriminalističkim istraživanjem utvrđeno je da su se povezali u zločinačko udruženje kako bi po njihovim uputama kokain koji su nabavili iz afričke države Mali dopremili u Zagreb. Tu je trebao biti zamijenjen za veću količina vatrenog oružja i streljiva”, naglašavaju iz MUP-a.

Povrh toga, navode, članovi posade imaju pristup prostorima i zonama u zračnim lukama i zrakoplovima kojima putnici nemaju pristup, uslijed čega predstavljaju i veći sigurnosni rizik zbog mogućeg iskorištavanja tih okolnosti radi počinjenja kaznenih djela.

Pomicanje Schengena
Stoga, novom se regulativom žele dopuniti odredbe o prikupljaju podataka kojima bi se stvorile zakonske pretpostavke za prikupljanje i daljnju obradu podataka o članovima posade zrakoplova na međunarodnim letovima, a istovremeno se i uskladiti regulativa s onom u EU što je posebno bitno zbog ulaska naše zemlje u Schengen početkom ove godine. Pomicanje Schengena u zračnom je prometu zaživjelo prije desetak dana.

Komentirajte prvi

New Report

Close