Sezonski rad sve je atraktivniji, a visina plaće glavni je kriterij kod izbora poslodavca, pokazalo je tradicionalno ispitivanje među posjetiteljima portala danasradim.hr vezano za očekivanja radnika od ovogodišnjih sezonskih poslova.
“U odnosu na prethodne godine kad je većina ispitanika imala iskustvo rada na sezonskim poslovima, ove je većina ispitanika ili njih 62% izjavila da do sada nisu radili sezonske poslov. Kod traženja i odabira poslodavca za sezonski posao najbitnija im je plaća. Tako je odgovorilo 52,3% ispitanika”, kaže voditelj prodaje Gordan Škorić.
Poslije plaće – smještaj
Prema Škoriću, inflacija tjera ljude da se aktiviraju i da u prvi plan stavljaju plaću koja je postala ključna za svaku tvrtku za privlačenje ljudi. Uvijek je i bila br. 1, ali nikad u tolikoj mjeri dominantna naspram osiguranog smještaja ili međuljudskih odnosa.
Nakon plaće, po listi prioriteta dolazi smještaj (15,4%) te međuljudski odnosi i radno vrijeme, za koje je glasalo tek 10,8% odnosno 10,5% ispitanika. Najmanju važnost ispitanici su dali plaćenom prijevozu i hrani, što je odabralo tek nešto više od 5% ispitanika.
Za Škorića je to iznenađenje jer su ranije nakon plaće prioriteti bili upravo smještaj i prehrana te troškovi prijevoza.
Kad su ispitanici koji su radili sezonski posao upitani što bi poslodavci mogli popraviti kako bi im posao bio atraktivniji, 44% navelo je veća primanja, 15% ispitanika bolje međuljudske odnose, a 10% bolju organizaciju radnog vremena. Svega 6,5% ispitanih navelo je potrebu za boljim uvođenjem u posao.
”Tu je ponovo bitno istaknuti utjecaj krize u vidu tanjih lisnica i rast svakodnevnih troškova koje ljudi imaju”, kaže Škorić.
Rad u trgovini nije prvi izbor većini sezonskih radnika s iskustvom, a većini je prioritet rad u hotelijerstvu koji ima prednost jer traje duže, a uvjeti smještaja i prehrane u pravilu su na višoj razini u odnosu na uvjete u trgovini.
Od ispitanih koji su radili sezonske poslove većina je radila u hotelskom sektoru, manji dio u trgovini, no takva baza zapravo potvrđuje želju radnika za što dužim sezonskim radom. U hotelijerstvu to može biti i više do pola godine uz mogućnost korištenja mjere stalni sezonac, “što hoteli u pravilu nude kad su zadovoljni sa sezonskim radnikom”.
Najviše ispitanika radilo je u lancima Valamar i Maistra, a podjednako u hotelima Jadranka turizma i u Konzumu. Od trgovačkih lanaca slijede Kaufland Hrvatska, Studenac i Metro C&C.
Gledajući školskim ocjenama, Škorić navodi da su ispitanici iskustvo rada u hotelskim lancima većinom ocijenili kao vrlo dobar, dok u sektoru trgovine ocijene su varirale od odličan (5) od nedovoljan (1), ali s prosječnom ocjenom ipak na razini dobar (3).
Ocjene su bitne
Hotelijeri su prvi na vrijeme prepoznali nedostatak radne snage i koliko ona doprinosi uspjehu na tržištu, što je dobar pokazatelj ne samo općeg trenda na tržištu, nego i barometar što mogu poslodavci očekivati ususret novoj sezoni i na čemu trebaju poraditi.
”Navedeni rezultati ukazuju da su hotelski lanci u prethodnom periodu u pravilu kvalitetnije pristupali zapošljavanju sezonskih radnika od odnosu na trgovce, kod kojih su izražene velike razlike u ocjenama od jednog do drugog poslodavca.
Taj pristup prema radnicima danas se očituje i u prijavama za posao, gdje se prema našim podacima radnici više i češće prijavljuju na posao kod poslodavaca koji su u istraživanju dobili bolju ocjenu u odnosu na poslodavce koju su ocijenjeni s nedovoljan ili dobar. Srećom, ove su godine i trgovci po uzoru na hotelijere, na vrijeme i kvalitetnije pristupili problem te vjerujemo da će to donijeti željeni rezultat već ove sezone”, zaključuje Škorić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu