Od 300.250 registriranih poduzetnika, više od trećine su žene, dok su četvrtina tvrtki žene koje su upisane kao osnivačice, odnosno vlasnice udjela i direktorice, pokazuju podaci Agencije za privredne registre (APR).
Među poduzetnicama udio žena ostao je isti kao u 2022. i 2021. godini, ali je u odnosu na 2020. godinu blago porastao (iznosio je 33,5 posto). Udio žena među osnivačima i vlasnicima udjela u tvrtkama trenutačno je isti kao i 2022. godine, no postoji blagi trend rasta u odnosu na 2021. (25,6 posto) i 2020. (25,4 posto), pokazuju podaci APR-a.
Upravni odbori
Broj žena na poziciji direktora bilježi blagi godišnji rast, njihov udio trenutno je veći u odnosu na 2022. godinu (24,2 posto) iu odnosu na 2021. godinu (24,1 posto), u kojoj njihov broj stagnira u odnosu na 2020. godinu (24,1 posto).
Kada se dijele mjesta u upravnim odborima, razlike su još veće u korist muškaraca. Tako je u Srbiji 76 posto članova upravnih odbora muškaraca, a samo 24 posto žena. Prema podacima APR-a, podaci o ravnopravnosti spolova pokazuju značajno veći postotak zastupljenosti žena u svim organizacijskim dijelovima Agencije, naime od 441 zaposlenika i zaposlenih u Agenciji, žene čine 63 posto, pokazuju podaci APR-a.. Žene su u većem broju zastupljene na rukovodećim radnim mjestima (62 posto), kao i na rukovodećim poslovima (organizacija, pravni poslovi, financijsko-ekonomski poslovi, matični poslovi iz nadležnosti Agencije). U Izvršnom odboru 66,4 posto su muškarci, a 33,6 posto žene. Može se zaključiti da zastupljenost žena u trgovačkim društvima još nije dosegnula zadovoljavajuću razinu u odnosu na zastupljenost muškaraca, iako se iz godine u godinu bilježi umjereni pozitivan trend. Kad bi se žene malo više držale zajedno, bile bi daleko uspješnije i otvorile put novim generacijama žena, poručeno je s panela Žene u biznisu – Je li ovo muško svijet?”, na Kopaonik biznis forumu.
Zorana Milidrag, suosnivačica udruge eCommerce u Srbiji, rekla je da je zagovornica teze da bi žene, ako bi se više držale zajedno, bile daleko uspješnije i, prije svega, utrle put budućim generacijama žena, pogotovo na ovim prostorima.
“Od ljepote podjele između žena i muškaraca, prešli smo na pogrdne izraze i natjecanje između muškaraca i žena.” Umjesto priče o ženstvenosti i džentlmenstvu, došli smo do priče o bespolnosti, borbi između žena i muškaraca i žena i žena. Mislim da će u budućnosti biti najvažnije razvijati emocionalnu inteligenciju i sposobnost kreativnog rješavanja problema. Tako će ono što se dugo nazivalo ženskom slabošću postati najveća prednost koju tražimo od zaposlenica”, istaknula je Zorana Milidrag.
Lošije plaćene
Prema riječima Jelene Ristić, menadžerice za Srbiju, Crnu Goru i BiH u Mastercardu, podaci iz studije Ženska ekonomija, koja je prethodnih mjeseci provedena među ženama u Srbiji, pokazali su se vrlo različiti.
“Rezultati pokazuju da 66,9 posto ispitanica smatra da su financijski neovisnije u odnosu na prethodne generacije, a njih 49 posto smatra da su muškarci u boljem materijalnom položaju od žena. Na pitanje zašto je to tako, odnosno koji čimbenici žene stavljaju u nezavidniji položaj, 57 posto ispitanica reklo je da su to neplaćeni kućanski poslovi, 44 posto smatra da su muškarci bolje plaćeni od žena na istim pozicijama, 35 posto ispitanica da žene češće od muškaraca napuštaju karijeru kako bi se brinule o djeci, no zanimljiv je i odgovor 20 posto ispitanika koji smatraju da neke žene odlučuju biti financijski ovisne o svojim partnerima, što je svakako snažno nasljeđe prošlosti “, rekla je Ristić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu