Strateški partner do kraja godine, interesa će biti – ulaze li mirovinci u priču?

Autor: Iva Boban Valečić , 16. veljača 2023. u 22:00
HŽ Cargo ima oko 40 posto tržišnog udjela u teretnom željezničkom prijevozu/G. Kovačić/PIXSELL

Ministar Butković na čelu povjerenstva za HŽ Cargo, očekuje se povećanje opsega poslovanja.

Vlada je jučer pokrenula još jedan postupak traženja strateškog partnera društva HŽ Cargo. U tu je svrhu osnovano povjerenstvo na čelu kojega je potpredsjednik Vlade, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a on je, unatoč neuspjehu ranijeg sličnog pokušaja, uvjeren da će se strateški partner HŽ Cargu ovoga puta naći, i to do kraja godine.

A optimizam temelji na tome što je, kaže, HŽ Cargo sada čista i zdrava tvrtka sa stabilnim poslovanjem.

Riješena vlasnička situacija
“HŽ Cargo sada više nema problema s poslovanjem i zato nema nikakvog pritiska oko toga da strateškog partnera treba naći sutra, jer društvo dobro posluje i ima dobru upravu. Prošlo je veći dio restrukturiranja, a postoji i suglasje sa sindikatima”, pobrojao je Butković razloge zbog kojih očekuje da bi kronični gubitaš koji se sa zastarjelim voznim parkom do sada nije mogao nositi s privatnim prijevoznicima ovoga puta mogao biti privlačniji ulagačima.

Ministar podsjeća da je posljednji pokušaj traženja strateškog partnera 2015. godine otežavala i neriješena imovinsko-pravna i vlasnička situacija u HŽ Cargu, ali i da su ti problemi riješeni nagodbom s državom krajem prošle godine.

Tada je, naime, kao prvi korak ka restrukturiranju HŽ Carga Vlada odobrila nagodbu kojom su zatvoreni imovinsko-pravni prijepori koji su se vukli još iz vremena podjele HŽ-a na tri tvrtke. Te je sporove Vlada u prosincu odlučila zakrpati s oko 170 milijuna proračunskih eura, a Cargo se odrekao potraživanja za manje preneseni temeljni kapital.

I sada je, uvjeren je Butković, realnije očekivati da se strateški partner nađe. Pritom ističe da HŽ Cargo ima oko 40 postotni tržišni udjel u teretnom željezničkom prijevozu, kojeg u Hrvatskoj obavljaju i drugi prijevoznici, a uvjeren je da se novi potencijali za željeznički teretni prijevoz otvaraju kroz razvoj luka, posebice Luke Rijeka.

“Iako je HŽ Cargo sada stabilna tvrtka, ipak nema dovoljno snage da sam nabavlja nove vlakove i lokomotive, što treba za modernizaciju i širenje te mu treba partner. Interesa će sigurno biti”, uvjeren je Butković, koji poručuje kako će postupak koji će se provoditi kroz ovu godinu biti javan i transparentan.

“Iako je teško predvidjeti točno kako će ići, dobro bi bilo pronaći strateškog partnera do kraja godine i vjerujem da tako može i biti”, poručio je ministar, koji ne želi nagađati o tome tko će na koncu biti odabran kao strateški partner.

Ipak, ne krije kako moguće ulagače vidi u mirovinskim fondovima. No, tvrdi da se o tome s fondovima do sada nije razgovaralo, iako s njima komunicira kao sa suvlasnicima Luke Rijeka i potencijalnim ulagačima u Jadroplov.

Reforma sektora
Butković je na sjednici Vlade podsjetio da je reforma željezničkog sektora jedna od mjera utvrđenih Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (NPOO).

Taj je plan Hrvatskoj na raspolaganje stavio gotovo 6,3 milijarde eura, od kojih je gotovo polovica namijenjena razvoju i modernizaciji prometa, s posebnim naglaskom na željeznički promet. A planirana reforma željezničkog sektora podrazumijeva i reformu upravljanja željezničkim društvima i reorganizaciju njihova poslovanja.

Kad je HŽ Cargo u pitanju, Butković ističe da je nužno pronaći strateškog partnera sa značajnim iskustvom u željezničkom prijevozu. A od budućeg partnera očekuje da poveća tržišni udio HŽ Carga i opseg njegova poslovanja u domaćem i međunarodnom željezničkom prometu te da sudjeluje u obnovi flote vagona i lokomotiva društva.

Komentirajte prvi

New Report

Close