Srbima posao više nije na prvom mjestu, pokazuje istraživanje tržišta rada u toj zemlji pod nazivom “Budućnost zapošljavanja u Srbiji” koje je proveo Boston Consulting Group (BCG) u suradnji s portalom Infostud.
To je dio najvećeg svjetskog istraživanja tržišta rada i preferencija tražitelja posla od 90.000 ljudi, koje je od kolovoza do listopada 2022. proveo BCG u suradnji sa The Network, globalnom alijansom web stranica za zapošljavanje, pod nazivom “Što poslodavci trebaju znati”.
’Prekidači posla’
U Srbiji posao traži 23 posto ispitanika, što je manje od svjetskog prosjeka od 42 posto, pokazalo je istraživanje. Ulazak u uspješnu kompaniju i napredovanje na rukovodeću poziciju je manje važno građanima Srbije (28 posto) u usporedbi s interesima onih koji traže posao širom svijeta (41 posto).
Prvi “prekidač posla” kada se razmišlja o promjeni karijere je loša plaća (22 posto), a zatim slijedi odnos poslovnog i privatnog života (u Srbiji tako misli 20 posto ispitanika, a u svijetu 19 posto).
Interes polovice građana Srbije za promjenu posla mogla bi izazvati veća plaća (71 posto), bolji uvjeti za razvoj karijere (42 posto) ili zanimljiviji sadržaj posla (35 posto). Velika razlika je i željeni model rada u Srbiji. Samo 39 posto ispitanika u Srbiji bi više voljelo hibridni model (54 posto globalno), a 51 posto bi željelo raditi u potpunosti na radnom mjestu (za razliku od 35 posto u svijetu).
Većina ispitanika (69 posto) u anketi je rekla da prije svega želi stabilan posao s dobrom ravnotežom između posla i privatnog života. Ova tendencija je dominantna među svim poslovima, regijama i starosnim grupama. Napredovanje u karijeri u dobroj kompaniji je na drugom mjestu, a rad na uzbudljivim proizvodima, temama i tehnologijama je na trećem.
Ipak, financijska kompenzacija ostaje odlučujući faktor u prihvaćanju ili odbijanju poslovnih ponuda. Zanimljiv je i zaključak istraživanja kako Srbi najviše vjeruju prijateljima kada je riječ o pronalaženju posla, a tako misli 66 posto ispitanika. Specifičnost tog tržišta rada jest i da 60 posto Srba želi vidjeti svoje buduće radno mjesto prije nego se pridruži nekoj kompaniji, za razliku od svega 45 posto ljudi u svijetu.
Suzdržanost tržišta
Melanie Seier Larsen, izvršna direktorica i partnerica u BCG-u, komentirala je rezultate istraživanja u Srbiji kazavši kako srpsko tržište jest relativno malo, ali na njemu dolazi do značajnog broja ekonomskih fluktuacija.
Razlog tome je povoljno i pristupačno gospodarsko okružje koje olakšava pristup stranim investicijama, posebno onima koje se odnose na IT sektor i digitalne tehnologije, koje su danas prilično naglašene na svjetskoj razini.
Srbija je, međutim, i pored slabijih ograničenja u odnosu na druge zemlje, ipak doživjela posljedice pandemije, što je na kraju dovelo do svojevrsne stagnacije u zapošljavanju”, kaže Seier Larsen.
Trenutna suzdržanost tržišta rada u Srbiji dijelom leži u činjenici da građani Srbije više vjeruju prijateljima kada je riječ o vrsti kanala za traženje posla, a manje drugim digitalnim platformama koje su vrlo popularne u svijetu, kaže Seier Larsen.
“Jednostavno rečeno, tu su važnija predaja i povjerenje u svoje bliske kontakte. Svakako je pozitivno što će Srbija vremenom dalje afirmirati svoju poziciju na europskom i svjetskom tržištu, a to će ponudu poslova učiniti još atraktivnijom, obimnijom i raznovrsnijom”, naglasila je Seier Larsen. Jedno je sigurno – većina ljudi više ne želi živjeti da bi radila. Oni žele raditi da bi živjeli.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu