Renault i Nissan zaključili su povijesni dogovor koji bi trebao spasiti njihovo kontroverzno 24-godišnje partnerstvo i uvjeriti obje strane kako mogu nastaviti zajedno i bez “glavnog šefa” Carlosa Ghosna.
Kako prenosi Financial Times, sporazumom koji još moraju potvrditi u Nissanovu poslovodstvu francuski i japanski proizvođač automobila dogovorili su ujednačavanje međusobnih udjela.
Uzrok tenzija
Time se uklanja uzrok tenzija koje su opterećivali odnose od samog početka. Tako će Renault srezati 43 posto udjela u Nissanu na 15 posto transferiranjem 28,4 posto dionica u posebnu zakladu. Glasačka prava dionica u toj zakladi bit će “neutralizirana” prilikom donošenja većine odluka, ističe se u priopćenju objavljenom jučer.
Kada to bude imalo financijskog smisla, Renault će dionice koje stoje u zakladi prodati. No, ne postoji obveza prodaje u određenom vremenskom razdoblju, pojasnila je grupacija. Istovremeno, Nissan će zadržati 15 posto udjela u Nissanu te zadobiti glasačka prava koje već dugo traži.
Uz dioničarsko preslagivanje, sporazum uključuje i Nissanovo preuzimanje manjinskog udjela u tvrtki Ampere, proizvođaču električnih vozila kojeg je Renault izdvojio. K tome, Nissan će zajedno s francuskom kompanijom uložiti u nekoliko zajedničkih projekata.
Radi se o zajedničkim projektima u Južnoj Americi, Indiji i Europi. Analitičari ističu kako ovaj dogovor pruža mogućnost konstruktivnijih dogovora o dijeljenju tehnoloških rješenja i strategiji. Daniel Röska, analitičar autoindustrije u Bernsteinu, kaže da je ovime konačno razriješen “gordijski čvor” u odnosima dviju kompanija.
Otpor u Nissanu
Ipak, do dogovora nije bilo lako doći, tvrde upućeni izvori. Pregovori su trajali nekoliko mjeseci, a konačni detalji dogovoreni su svega nekoliko sati prije objave priopćenja. Najsnažniji otpor došao je od Nissanovih neizvršnih direktora koji su smatrali da dogovor ne štiti dovoljno interese japanske kompanije.
Sporazum je došao nakon mjeseci zastoja u odnosima između dva partnera koji tvore jednu od najvećih alijansi i svijetu automobilske industrije.
Time je ujedno i zatvoreno gorko razdoblje nakon uhićenja Carlosa Ghosna 2018. u Japanu zbog financijskih malverzacija, koje je on porekao. Ghosn je djelovao kao “most” između dviju kompanija opterećenih nejednakim vlasničkim udjelima, a nakon njegova odlaska alijansa se našla na rubu raspada, prvi put u dva desetljeća.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu