Lani je od cestarina naplaćeno rekordnih oko 400 milijuna eura, što je povećanje od oko 30% u odnosu na 2021.
Za reformski projekt “Elektronički sustav naplate cestarine” koji je u NPOO-u planiran u iznosu oko 66 milijuna eura to je novi vjetar u jedra, tako da sljedeće godine kreće njegova implementacija, dok će u punoj funkciji biti najranije krajem 2024.
Temelji se na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica, ističu iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje je u javno savjetovanje uputilo obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o naplati cestarine.
Uređenje svih pitanja
Po uzoru na države EU u okruženju (Slovenija, Austrija), zbog značajnih promjena u naplati cestarine koje je sada potrebno urediti, navode da je oportuno sva pitanja urediti u jednom posebnom propisu. Novim zakonom postići će se usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2022/362 (rok za to je 25. ožujka 2024.).
“Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti moći će birati između korištenja uređaja u vozilu ili prijave u sustav za automatsko prepoznavanje registarskih pločica”, najavljuje se u obrascu.
Sustav će biti beskontaktni, temeljen na kombinaciji dviju suvremenih tehnologija, a naplata bi trebala biti preko nadograđenog ENC uređaja i automatskog sustava očitanja tablica, odnosno u obliku elektroničke vinjete i plaćanja bez zaustavljanja.
Kako je ranije najavio državni tajnik u ovom resoru Tomislav Mihotić, postojeće naplatne kućice na autocestama bit će uklonjene, više neće biti rampi i velikih gužvi na naplatnim postajama.
Prijevoznici zadovoljni
Pitanja koja se uređuju najavljenim zakonom su takva da u resoru smatraju kako neće imati izravnih gospodarskih učinaka ni učinaka na rad i tržište rada, na tržišno natjecanje, a ni na zaštitu okoliša. Kako će se zakonom isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, najavljuju da će to posljedično smanjiti operativne troškove naplate.
Planirane uštede odrazit će na daljnje smanjenje cestarskog duga, na kojem nakon provedenog refinanciranja na kamatama godišnje štedi oko 50 milijuna eura, dok se uštede temeljem novog sustava po nekima procjenjuje na oko 35 milijuna eura godišnje.
“Pozdravljamo uvođenje novog sustava”, navodi predsjednik Koordinacije linijskog prijevoza u HUP-u Hrvoje Meštrović dodajući da za hrvatske prijevoznike to neće biti novitet budući da isti sustavi postoje u EU. Navodi da očekuju veće popuste kao poticaj za korištenje hrvatskih autocesta, posebno izvan sezone
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu