Jedna od osnovnih „frustracija“ za kupce u trgovinama je čekanje na blagajnama i proces naplate. Doba pandemije je povećalo upotrebu beskontaktnih kartica, plaćanje mobitelom i pametnim satovima što je proces naplate ubrzalo, ali Amazon je na Big Retail’s Showu predstavio i još brže rješenje koje je već nedavno i implementirao u neke fizičke trgovine. Tako u SAD-u već na preko 200 lokacija možete u trgovinama plaćati – dlanom. Plaćanje dlanom je vrlo jednostavno – proces je sličan kao kad beskontaktno plaćate karticom – samo vam ovdje treba vaš dlan.
Naime, Amazon je razvio uslugu Amazone One – koju namjerava implementirati na svim svojim prodajnim mjestima (AmazonGo, AmazonGo grocery, Amazon Fresh, Amazon Style i Whole foods market – oko 600 lokacija) i prodavati kao uslugu ostalima na tržištu.
Cilj je, kako kažu u Amazonu, još brže prolaziti proces naplate u trgovini, iako računaju da će se tehnologija koristit i za ulaske na stadione, koncerte, plaćanje u kafiću, registraciju za ulazak u poslovnu zgradu ili dolazak na posao, prijave u loyalty sustav i sl.
Da bi mogli plaćati dlanom potrebno je registrirati se u bilo kojoj Amazonovoj trgovini tako da u Amazon One uređaj (koji izgleda slično kao i POS uređaji koji redovito viđamo na prodanim mjestima) umetnete karticu (kreditnu ili debitnu) koja će biti povezana s vašim dlanom i skenirati oba dlana – i to je to. Proces traje oko minute. Nakon toga plaćate samo tako da skenirati dlan na uređaju kao što bi prislonili beskontaktnu karticu. Ne trebate sa sobom imati niti karticu, niti mobitel niti ijedan drugi uređaj – dovoljan vam je samo dlan. Proces je brz, jednostavan te čak i pomalo zabavan.
Na sajmu je također izložena i AmazonGo trgovina – jedna izložbena i jedna u kojoj stvarno možete kupovati. Već nekoliko godina na tržištu postoje AmazonGo trgovine koje su sad dobile i veći format – AmazonGo groceries. Trgovine su poznate po svom sloganu „Just walk out“ (ili „Samo izađite“) – što predstavlja logiku njihove trgovine gdje možete uči na način da odmah na ulasku skenirate / prislonite svoju kreditnu karticu, ili svoj Amazon račun ili samo dlan – i nakon kupovine jednostavno izađete iz trgovine – sve što ste kupili biti će vam naplaćeno putem kreditne kartice, a na e-mail (ako je povezan s Amazon računom) stići će vam račun sa svim proizvodima i vremenom koje ste proveli u trgovini. Ono što rijetki kupci u takvim trgovina primijete je da je strop prekriven kamerama i da se na taj način prati i analizira što uzimate s polica i što kupujete. Iako je Amazon prvi pokrenuo ovakav način kupovine, danas već na tržištu postoje i druga slična rješenja – kao što je poljska Žabka Nano – koja koristi Microsoftovo rješenje za svoje trgovine koje rade 24/7 i kojih ima već preko 50 na tržištu Europe. I Microsoft je na sajmu predstavio zajedno sa Žabkom svoje rješenje.
Svakako očekujemo ovakav format trgovina i u našoj regiji uskoro. Zajedničko je da vam za ulazak treba kartica, aplikacija ili ponekad samo „dlan“, tako da je iskustvo kupovine drugačije – trebate „ključ“ da uđete u trgovini iz koje nakon kupovine samo izađete bez blagajni i prepreka. Zanimljivo je da kako Amazon kontinuirano testira različita rješenja pa su tako na dva prodajna mjesta (jedno u New Yorku, Jedno u Seattle) odlučili testirati opciju da uđete u trgovinu slobodno – ali kad izlazite tek onda prislonite karticu, dlan ili Amazon aplikaciju – slično kao što su sada kupci navikli samo što to rade uz blagajnu, skeniranje robe pa tek onda naplatu.
Osim biometrije i plaćanja dlanom – već se na tržištu nalaze i integrirana rješenja za samoposlužne blagajne koje će koristiti AI vizualnu tehnologiju kako bi precizno odredili dob kupca. Takvo rješenje je između ostalih predstavio i Fujitsu na ovogodišnjem sajmu u New Yorku. Zašto je ovo uopće zanimljivo u maloprodaji? Postoji niz analiza za koje se dob kupca može koristiti, ali jedan od razloga za ovu tehnologiju je vrlo jednostavan – kupovina proizvoda za koje je određena minimalna dob za kupovinu – poput alkoholnih pića. Kod kupnje alkoholnih pića na samoposlužnim blagajnama potrebno je čekati dolazak prodavača kako bi potvrdio da ste punoljetni ili čak negdje unio i datum rođenja da bi se mogla nastaviti kupnja što proces značajno produžuje. Zbog ovakvih prekida u procesu – nestaje smisao samoposlužnih blagajni jer ne možete završiti proces kupovine bez asistencije i čekanja prodavača. Ova tehnologija omogućuje da se taj proces odvija nesmetano bez prekida kupnje i dodatne „frustracije“ kupca.
Već sada redovito otključavamo laptope otiskom prsta ili mobitele svojim licem – tako da vjerujem da će ovakve inovacije vrlo brzo biti i dio naše maloprodajne svakodnevnice. Što u praksi znači da će samoposlužna blagajna moći odrediti da ste punoljetni da nesmetano možete kupiti pivo koje ćete platiti tako da mahnete dlanom.
NRF 2023 – Big Retail’s Show u brojkama:
- 28.000 m2 izložbenog prostora
- 35.000 posjetitelja
- 1.000 izlagača
- 350 predavača i stručnjaka
- 75 zemalja
*O Autorici
Ana Brajković direktorica je konzalting tvrtke Filan Artes te CIRCLED poslovnih edukacija. Održala je preko 3000 edukacijskih seminara. Magistrica je ekonomskih znanosti, a završila je i MBA na Leeds Beckett University. Ima dugogodišnje iskustvo na vodećim upravljačkim pozicijama u razvoju i edukacijama u sektoru maloprodaje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu