Nakon što je tijekom 2022. konačno proveden kompleksan proces restrukturiranja i dokapitalizacije u Đuri Đaković, koji je omogućio strateškom partneru, češkoj tvrtki DD Acquisition, stjecanje većinskog vlasništva, u Đuri Đaković, za sam kraj godine objavljeno je i provođenje još jedne od odluka iz tog “paketa”.
Gradnja novih postrojenja
Prema informaciji na Zagrebačkoj burzi, CERP je u ime Republike Hrvatske s tvrtkom Đuro Đaković Specijalna vozila potpisao ugovor o unosu potraživanja u temeljni kapital te tvrtke u iznosu od 8,97 milijuna kuna, čime stječe 5 posto dionica, a sve temeljem programa restrukturiranja i odluke Vlade RH od 3. veljače 2022.
Tvrtka je to iz sastava grupacije Đuro Đaković, koja je i njezina “kičma”, no o kojim potraživanjima točno se radi, kada su i kako nastala, u objavi se ne navodi, a niti u odluci Vlade nije precizirano, budući da je ona usvojena na zatvorenom dijelu i nosi oznaku povjerljivo.
Država je potraživanja koja su banke imale od tvrtki grupacije Đuro Đaković već na ranijim skupštinama unijela u kapital, nakon čega je i DD Acquisition proveo njezinu dokapitalizaciju ulaganjem 231 milijun kuna. U Specijalnim vozilima Đuro Đaković Grupa držala je 99,9% udjela, a ta joj je tvrtka u tri lanjska kvartala donijela najveći dio prihoda, 365 milijuna od ukupno 421 milijuna kuna.
Taj segment dobru perspektivu tek očekuje, jer novi vlasnici imaju za Đuru Đaković najveće planove baš u poslovima proizvodnje željezničkih vagona, ali i vojnog programa, koji sada nije snažnije prisutan u poslovanju, a koji su pod ĐĐ Specijalnim vozilima.
Adam Šotek, predsjednik Uprave tvrtke CE Industries, u vlasništvu jednog od partnera u DD Acquisitionu Jaroslava Strnada, prije nekoliko dana u intervjuu za slovački poslovni dnevnik Hospodarske noviny, istaknuo je da je u 2023. u Đuri Đakoviću planirana proizvodnja više od 800 vagona, dok je u 2021. proizvedeno 264, a u 2022. njih 580.
Cilj je, pak, da Đuro Đaković postane treći najveći proizvođač vagona u EU. Uz mala ulaganja u postojećim pogonima može se, kaže, godišnje proizvesti 1200 vagona, no, Strnadov menadžer obznanio je i da se razmatra gradnja novih postrojenja, na parcelama oko postojeće tvornice.
Dio proizvodnje u Srbiji?
”Naša vizija je imati dvije odvojene tvornice s ukupnom proizvodnjom od 2500 vagona. To bi nas učinilo trećim u Europi”, kazao je Šotek.
Udjel Đure Đakovića na tržištu vagona u vrijeme odobravanja programa restrukturiranja bio je neznatan, između 3 i 4 posto, a ključni su igrači Greenbrier Europe i Tetravagonka s oko 30 posto udjela, te Transvagon s 10-postotnim udjelom. To je tržište i jedno od onih sa snažnijim rastom, jer potražnja za željezničkim prijevozom je u snažnom usponu.
U Slavonski Brod novi će vlasnici usmjeravati proizvodnju vagona s većom dodanom vrijednošću, a zbog troškova, prema Šotekovom intervjuu, ne isključuju i mogućnost da dio proizvodnje bude odrađen i u Srbiji. Obrambeni program, koji je također pod ĐĐ Specijalnim vozilima, ima slabiju zastupljenost u prihodima, no novi vlasnici ističu da i u tom segmentu počinju promjene.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu