Magazin Poslovna 2023
Poslovna 2023.

Slijedi još jedna godina krize i neizvjesnosti

Željko Kukurin, predsjednik Uprave Valamar Riviere.

Željko Kukurin
15. prosinac 2022. u 22:00
Željko Kukurin/PD

Hrvatski je turizam u 2022. pokazao izuzetnu otpornost i odigrao ključnu ulogu u oporavku hrvatskoga gospodarstva. Sektor koji čini petinu domaćega BDP-a tako će ove godine, procjenjuje HNB, donijeti 11,3 milijardi eura prihoda, više nego rekordne 2019.

Nakon pandemijske krize, pod utjecajem geopolitičkih kretanja ‘uletjeli’ smo u novu, ekonomsku i energetsku krizu. Trošak energenata porastao je tri do pet puta, inputi 20-30%, rastu troškovi financiranja, javnih servisa te gradnje i održavanja objekta. Srećom, u Hrvatskoj se uspješno upravljalo turističkim kretanjima za vrijeme pandemije te su uz pomoć Vlade očuvana radna mjesta, što je omogućilo brzi “restart” i solidan turistički promet tijekom ljeta.

Ipak, unatoč dobrim rezultatima poduzetnici u 2021. i 2022. još uspjeti pokriti gubitke iz 2020., ali imat će solidnu osnovu za pripremu naredne turističke sezone koja će biti sve, samo ne izvjesna i jednostavna.

Pred nama je četvrta godina neizvjesnosti. Posve je nepredvidivo kretanje troškova energenata. Također, iako se ne očekuje daljnji značajan rast inflacije, troškovi će rasti za minimalno 10% samo na osnovu realiziranog povećanja cijena inputa iz 2022. godine. Nažalost, i ulaganja će se prepoloviti pa su ključne mjere programi poticanja ulaganja kroz NPOO i Zakon o poticanju ulaganja, koje bi mogle motivirati investitore da ulažu u podizanje kvalitete turističkog proizvoda.

Osim dodatnog povećanja troškova i neizvjesnosti troška energenata, ključno pitanje je utjecaj ekonomske krize na emitivna turistička tržišta, prvenstveno na putovanja Nijemaca, Austrijanaca i ostalih europskih tržišta na ljetni turistički odmor.

Trend nedostatka radne snage će se nastaviti. Trenutno svaki treći djelatnik u turizmu je uvezen, te se sektor treba naučiti upravljati s tim izmijenjenim okolnostima poslovanja. Treba poboljšati uvjete rada kako bi se zadržali lokalni djelatnici, jer je to naša velika konkurentska prednost.

Briga o održivosti turizma postaje važan trend izbora putovanja. Dodatno, dobra je vijest što Hrvatska ulazi u eurozonu i Schengen, što će nas još jače pozicionirati kao poželjnu destinaciju.

Svaka destinacija ima svoje izazove održivosti, u Hrvatskoj je održivi turizam onaj koji je usmjeren dobrobiti lokalnih zajednica i onaj koji donosi korist ljudima koji žive u turističkim destinacijama. Očuvati naše more, prirodu, djelatnike u turizmu, te autentičan način života mora biti prioritet svih koji rade u turizmu.

New Report

Close