ToMontenegru prijeti kriza likvidnosti najkasnije do jeseni naredne godine, kompanija nema budućnost s dva aviona u floti, a nabavku novih ne može da osigura, dok samo za radove na motorima u narednih pet godina treba da izdvoji najmanje 27 milijuna dolara, zbog čega se mora uvesti u proces restrukturiranja.
To se navodi u dopisu koji je Odbor direktora crnogorske avio-kompanije uputio 16. studenog tehničkom premijeru Dritanu Abazoviću i ministru kapitalnih investicija Ervinu Ibrahimoviću, saznaje Pobjeda iz izvora u Ministarstvu kapitalnih investicija, javlja portal cdm.me.
U dokumentu se ukazuje na alarmantno stanje u državnoj avio-kompaniji, koja od početka listopada nema izvršnog direktora, a do kraja godine, prema procjeni odbora direktora, imat će akumulirani gubitak veći od deset milijuna eura.
Pored izbora direktora, odbor smatra da treba urgentno pripremiti studiju održivosti, kojom bi se definirao iznos nužnih ulaganja države u opstanak kompanije.
Rješenje – hibernacija?
”Treba uzeti u obzir mogućnost da je kompanija neodrživa, što bi mogao biti rezultat studije. Ako model održavanja na dugi rok bude prihvatljiv Vladi, neophodno će pristupiti izradi strateškog i biznis plana kompanije, koji bi obuhvatio prilagođavanje potrebama države, privrede i građana, a istovremeno kompaniju uveo u proces restrukturiranja.
Kompanija s dva zrakoplova u floti definitivno nema budućnost, a nabavku dodatnih aviona nije u stanju sama osigurati. Stoga je kroz studiju održivosti, strateški i biznis plan neophodno prikazati optimizaciju flote, što će biti i osnovni preduvjet za opstanak i dalji razvoj”, navodi se u dopisu, koji potpisuje predsjednik Odbora direktora ToMontenegra Pavle Ljesar.
Kompaniji su, prema prvim procjenama, potrebna četiri aviona srednjeg kapaciteta Embraer cijele godine i jedan veći avion koji bi uzimali u šestomjesečni zakup u špici turističke sezone.
U odboru direktora nacionalne avio-kompanije su i Orhan Hodžić, Vukadin Stojanović, Mirko Škerović i Suad Đelović. Oni su od 13. rujna, kada su imenovani, prikupljali podatke o stanju u ToMontenegru, što im je, kako se ističe u dopisu, bilo otežano.
Preliminarni podaci pokazali su da je minus kompanije za devet mjeseci ove godine 1,6 milijuna eura. Na kraju prošle godine minus crnogorskog avio-prijevoznika bio je pet milijuna eura.
”Jedini način obrane od nelikvidnosti u kratkom roku menadžment vidi u svojevrsnoj hibernaciji s vrlo niskom razinom prometa. Menadžment, istodobno, nije pripremio jasnu strategiju izlaska iz te hibernacije, pri čemu nisu analizirane ni posljedice”, ističe odbor direktora.
Kompanija raspolaže s dva Embraera 195, stara 13 i 14 godina, a na jednom je zamjenski motor, što će potrajati još najmanje šest mjeseci. Originalni motor je u radionici u Brazilu i čeka remont koji košta 2,8 milijuna dolara koje, tvrdi odbor direktora, kompanija nema.
Zbog dotrajalosti motora za reparaciju će sljedećih pet godina trebati još najmanje 27 milijuna dolara. Od toga 23 milijuna za velike radove na motorima koji dospijevaju 2025. i 2027. godine, dva milijuna za iznajmljivanje zamjenskih motora i 2,8 milijuna dolara za radove na motoru u Brazilu.
”Kompanija nema nikakvu mogućnost da ta sredstva osigura iz poslovanja ili kreditom, pa postoje dvije mogućnosti. Prva je da se odustane od radova na motorima i nastavi iznajmljivanje zamjenskih motora, što će ublažiti udare na “cash flow” kompanije, ali će se katastrofalno odraziti na financijske rezultate.
Finacije ‘od oka’
Ovakva opcija nije preporučljiva. Druga opcija je restrukturiranje kroz koje bi se, prihvati li to Vlada, osiguralo financiranje”, upozorava odbor direktora, naglašavajući da u ove troškove nisu bili upućeni zaposleni odgovorni za strategiju prometa i financijsko planiranje. Sistematizacija radnih mjesta nije prilagođena crnogorskoj i europskoj zrakoplovnoj regulativi, ali ni operativnim priručnicima kompanije.
”Određena radna mjesta sistematizirana su tako da ih može pokrivati samo jedan, eventualno dva pojedinca od kadrova kojima Crna Gora raspolaže. Tako je omogućeno da pojedinac koji pokriva određene funkcije unutar kompanije može zaustaviti operacije i nanijeti nesagledive posljedice”, zaključuje odbor direktora.
Odbor direktora ukazuje da je u najvećoj mjeri locirao propuste na koje je ukazao i vanjski konzultant Lufthansa sistems (plaćen 200.000 eura), ali i da menadžment ToMontenegra nije ispoštovao preporuke njemačke kompanije.
Štoviše postupili su suprotno preporukama! Članovi odbora upozoravaju da državna kompanija ima ozbiljne probleme, da se dostavljeni financijski izvještaji temelje na procjenama, kao i da menadžment ne daje na uvid Revizorskom odboru pravodobne i precizne podatke.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu