Iako je kombiniranje poslovnih i odmorišnih putovanja “bleisure” (business&leisure) rastući trend koji se pojačao kroz pandemiju, a bleisure gosti su dobri potrošači koji produljuju sezonu, u turističkoj promociji i dalje ima puno lutanja oko ovog segmenta. Pokazalo je to veliko istraživanje koje su proveli Rob Davidson, direktor konzultantske kuće MICE Knowledge iz Londona i profesor Oliver Kesar, redoviti profesor i pročelnik Katedre za turizam Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, među ukupno 88 kongresnih ureda u 27 europskih zemalja.
Istraživanje je pokazalo da su gotovo svi upoznati s bleisure konceptom i vide njegove prednosti za svoje destinacije. Međutim, gotovo polovica kongresnih ureda navela je da ne zna dovoljno o tome kako uvjeriti poslovne posjetitelje da provedu dodatne dane u njihovim gradovima.
”Važnost ovog istraživanja za Hrvatsku proizlazi iz činjenice da smo izrazito sezonski orijentirana turistička zemlja i da potencijale za razvoj turizma izvan ljetne turističke sezone zapravo slabo koristimo. Aktivnosti u poslovnom turizmu najizraženije su od travnja do lipnja te u rujnu i listopadu, čime bleisure putovanja postaju idealno sredstvo za produljenje sezone i stvaranje osnove za razvoj ‘turizma 365’ više dodane vrijednosti”, pojašnjava Oliver Kesar za Poslovni dnevnik. Uzme li se u obzir podatak da poslovni turisti troše tri do četiri puta više od prosječnog odmorišnog turista, jasno je zašto bleisure putovanja postaju sve zanimljivija destinacijama diljem svijeta, dodaje.
”Osim produljenja sezone, ovaj rastući trend pruža mogućnost hrvatskim destinacijama poslovnog turizma dodatno obogaćivanje ponude i tržišno profiliranje, samo je pitanje jesmo li spremni prihvatiti izazov novog trenda i postati prepoznatljivi na tržištu bleisure putovanja”, navodi Kesar.
Bleisure posjetitelji su poslovni ljudi koji konferenciju ili neko drugo poslovno putovanje produljuju dodatnim danima za aktivnosti kao što su razgledavanje, sport, zabava ili jednostavno opuštanje, pretvarajući svoj poslovni posjet u prošireno iskustvo odmora. Od popuštanja mjera povezanih s pandemijom, bleisure putovanja brzo rastu na području Europe, ali i u drugim krajevima svijeta. Prema nedavnom izvješću konzultanata EHL Insights, rast segmenta bleisure putovanja bio je jedan od glavnih trendova ove godine.
Ovim istraživanjem stoga se htjelo ispitati iskorištavaju li europski kongresni uredi prednosti ovog trenda i jasne prednosti koje on nudi za razvoj turizma u njihovim destinacijama. U anketi je sudjelovalo i šest hrvatskih turističkih zajednica.
”Iz pristiglih odgovora od strane predstavnika kongresnih ureda turističkih zajednica u Hrvatskoj razvidno je da je interes za bleisure posjetiteljima i njihovom produženom boravku veći što je destinacija razvijenija u ponudi poslovnog turizma, u čemu su vodeći TZ Grada Zagreba i TZ Grada Splita. Pohvalno je i to da svi anketirani predstavnici iz Hrvatske organizatorima različitih poslovnih događanja redovito predstavljaju mogućnosti produljenja boravka u njihovim destinacijama nudeći ostale turističke proizvode. S druge strane, istraživanje je pokazalo da samo TZ Grada Splita povremeno provodi mjerenje utjecaja produženih bleisure putovanja na destinaciju, dok ostali nemaju tu praksu. Isto tako, samo TZ Grada Zagreba vodi kontinuiranu promotivnu kampanju prema sudionicima poslovnih događanja da ostanu dulje u destinaciji, dok ostali ne navode tu praksu, kaže Kesar.
Pokazalo se da je bleisure gotovo nepoznat teren marketingašima u turizmu u Europi.
Samo 17 od ukupno 88 kongresnih ureda koji su sudjelovali u anketi dosad je provelo barem nekakvo istraživanje o utjecajima bleisure putovanja na njihove destinacije. Drugim riječima, napominju autori, velika većina njih nikada nije pokušala istražiti koristi koje proizlaze od sudionika konferencije koji provode dodatne dane u njihovim destinacijama.
Jedan od izuzetaka je Ljubljana, čiji je kongresni ured zadnje tri godine prije pandemije istraživao koliko troše poslovni gosti u destinaciji, a dio ankete koji su gosti ispunjavali odnosio se na bleisure. Pokazalo se tako da potrošnja u tom segmentu ima stabilan rast, te je njihova potrošnja na izlete u 2019. porasla za 26 posto u odnosu na prosjek u prethodnim godinama. Ljubljana će analizu nastaviti u 2023. godini.
Također, dok je tek 21 kongresni ured vodio posebne marketinške kampanje kako bi potaknuo poslovne posjetitelje da produže svoj boravak, velika većina nikada nije promovirala svoje destinacije na ovaj način. Autori ističu izuzetak Belfasta, koji je u kampanji Visit Belfast za svoje poslovne posjetitelje izdvojio tri prijedloga. Prva ideja je da produže svoj boravak u Belfastu za odmor u gradu prije ili poslije konferencije. Sljedeće što im nude je da produže boravak i istraže Sjevernu Irsku, tako da koriste Belfast kao bazu za dnevne izlete. Također, predlažu svojim poslovnim gostima da se vrate u Belfast ili Sjevernu Irsku na odmor u sljedećih 12 mjeseci. Sličnu promociju uveli su Kopenhagen, Glasgow, Wroclaw i Firenza.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu