Novi radni tjedan počeo je vijestima o tome da danas slijedi osjetan skok cijena dizel goriva. No, Vlada je na telefonskoj sjednici donijela Uredbu o najvišim maloprodajnim cijenama goriva kojom je odredila da cijene standardnog benzinskog i dizelskog goriva idućih tjedan dana ostaju “zacementirane”. To znači da za dizel ograničenje ostaje 12,3 kune po litri, a MPC eurosupera ostaje 10,72 kuna. Bez mjera Vlade, kažu, dizel bi danas stajao 15,61 kuna, a benzin 13 kuna.
Utjecaj štrajkova
Prve kalkulacije uoči isteka važeće Vladine Uredbe upućivale su na porast cijene (standardnog) dizela za čak 1,20 kuna, Istodobno, za benzin su računice ukazivale na to da bi u odnosu na cijenu u protekla dva tjedna trebao poskupjeti znatno blaže, za 50 lipa.
Na svjetskim tržištima nafta je nakon porasta potaknutog OPEC-ovim najavama smanjenja proizvodnje prošli tjedan pojeftinila, ali u isto vrijeme tržišta su trenutno u znaku nestašice dizela koji je važan posebice za gospodarstvo odnosno industriju.
Dok se pojeftinjenje nafte uglavnom tumači bojaznima trgovaca da bi zbog rastućih rizika recesije u brojnim gospodarstvima potražnja za njom mogla oslabjeti, u slučaju manjka dizelskog goriva i otpuštanja rezervi (smanjenja zaliha) u cilju smirivanja tržišta analitičari mahom apostrofiraju utjecaj recentnih štrajkova u francuskim rafinerijama (od njih šest pet u zastoju). A ne baš optimistična očekivanja očituju se i u referentnim cijenama na terminskim tržištima (u Europi su trenutno na 180 USD/bl,).
“Dizel je poskupio, poskupjet će još više i bojim se da će doći do nestašice”, jučer je komentirao energetski stručnjak Davor Štern. Dodao je da je ovo što se događa u Europi s nedostatkom dizela očekivano s obzirom na izvanrednu situaciju u Francuskoj, kao i na činjenicu da se zbog skupog plina dizel koristi za proizvodnju energije. “Kad sve to spoji, izgledno je da to dovodi do porasta njegove cijene. Bojim se da će to biti skokovite promjene, pogotovo dok se ne okonča štrajk u Francuskoj”, rekao je uz napomenu kako Vlada teško može spriječiti rast cijena. No, isto tako, rekao je kako Hrvatska nema ništa s francuskim rafinerijama, ali bi imala rješenje da može računati na rafineriju u Rijeci u punom pogonu. Ali da bi se to dogodilo pretpostavka je dogovor s pojedinačno najvećim dioničarom Ine, Molom. Imamo alate, samo ih treba upogoniti, zaključio je.
Rijeka pet mjeseci u prekidu
Međutim, situacija na terenu ne ide u tom smjeru. Prema pisanju riječkog Novog lista, u jeku najveće energetske krize u Europi zadnjih desetljeća Rafinerija nafte Rijeka, jedino preostalo rafinerijsko postrojenje u Hrvatskoj nakon gašenja sisačke rafinerije, od idućeg mjeseca obustavlja preradu sirove nafte, i to na barem pet mjeseci, tj. do travnja. Kako navode, to im je potvrđeno iz Ine. Kao razlog obustave navode se radovi na izgradnji gotovo četiri milijarde kuna vrijednog postrojenja za preradu teških ostataka nafte, a iz Ine su poručili i da će poduzeti sve da opskrba tržišta bude sigurna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu