Smart Industry
Smart Industry

U ‘meču’ za posao danas je snaga na strani kandidata

Poslodavci trebaju osluškivati tržište, biti fleksibilni i pronaći prostor da zaposlenike osvoje, zadrže i nagrade.

PD VL native tim
10. listopad 2022. u 22:00
Kandidati bi iskreno, otvoreno, ali i realno morali pregovarati o uvjetima koji bi ih motivirali za prelazak na novo radno mjesto/Shutterstock

Promatrajući tržište rada u posljednjih godinu dana, i laik može primijetiti promjenu koja ovih dana daje pregovaračku snagu u ruke kandidata, ne poslodavaca. Nedostatak određenih profila na domaćem tržištu rada zahtijeva od poslodavaca kreativnost, prilagodljivost, agilnost, i – boksačke rukavice!

Ring of hire

Retorički govoreći, u ring ulaze kandidati na jednoj strani i hiring manageri na drugoj strani, a zvonce označava početak prve runde. U jednome kutu su talentirani i stručni kandidati kojima je tržišno natjecanje omogućilo da odjednom vode nekoliko mečeva, da imaju više od jedne ponude na stolu u danom trenutku. Drugi kut hrabro drže poslodavci koji žele i trebaju nove članove tima, i svaka sekunda duže što je radno mjesto prazno, gube više novaca.

Uloga nas, konzultanata za zapošljavanje, je ponajviše posrednička, savjetodavna i potporna, ali smo u svakoj sekundi borbe i pregovora uključeni i tražimo rješenje da bi match bio što uspješniji, sa što manje masnica i ogrebotina; bez razočaranja i izgubljenih resursa.

Svakodnevna interakcija s kandidatima i klijentima omogućava nam vrlo detaljan, kvalitetan i ažuran pregled benefita koje poslodavci nude i koliko su isti usklađeni s potrebama i željama kandidata. Uz to, sve češće provodimo detaljna istraživanja tržišta, poput SATR istraživanja koje za svrhu ima identificirati trendove u vezi s plaćama i dodatnim naknadama, a u kojem je tijekom travnja i svibnja ove godine sudjelovalo 129 različitih tvrtki iz raznih sektora djelatnosti.

Prikupljeni podaci jasno pokazuju kako je 60,5 posto svih tvrtki obuhvaćenih anketom u prvoj polovici godine povećalo plaće svojim zaposlenicima, dok je 32,6 posto njih povećalo naknade i/ili financijske poticaje. Isto tako, 69 posto svih ispitaika planira povećati plaće u određenom postotku u drugoj polovici godine. Dodatno, 39 posto ispitanika planira povećati dodatne naknade i bonuse i većina će time obuhvatiti sve svoje zaposlenike.

Petra Mates, Senior Recruitment Consultant, Manpower

Zadržavanje talenata

Kako je pokazalo naše istraživanje, glavna motivacija za bilo kakve značajne promjene je zadržavanje postojećih talenata. Većina se tvrtki, 65,9 posto njih, ponovno složila da želi zadržati talente. Oko 11 posto svih njih želi privući nove talente, a preostalih 23,3 posto promjene će provesti zbog drugih razloga.

Drugo istraživanje, provedeno u srpnju i kolovozu ove godine, a u kojem su sudjelovali zaposlenici tržišnih lidera iz područja IT-a, distribucije, proizvodnje hrane i telekomunikacije, donosi pregled benefita koje poslodavci nude, a s ciljem zadržavanja svojih zaposlenika.

Gotovo 90 posto uključenih kompanija nudi rad od kuće, 84 posto nudi treninge i edukacije, timska druženja i fleksibilno radno vrijeme, a 69 posto njih osigurava Multisport karticu svojim djelatnicima. Također, 84 posto njih pokriva sve troškove prijevoza, a 61 posto ih daje neoporezivu naknadu za topli obrok. Od izdvojenih kompanija koje su uključenje u istraživanje, polovica isplaćuje regrese do 3000 kuna..

Neke kompanije paket benefiti podižu na sljedeću razinu, pa svojim zaposlenicima osiguravaju karte za kino, mogućnost kupnje karata za Ligu prvaka, kuponi za frizerske salone, masaže i saune, budžete za kupovinu knjiga gadgeta ili usluga partnera neki su od primjera. Uz to, cijeli je niz family benefita kojeg zaposlenici iznimno cijene – plaćeni vrtić ili dadilja, baby bonus, mogućnost rada na nepuno radno vrijeme bez smanjenja plaće za novopečene roditelje ili pak osigurani dnevni boravak za djecu u sklopu poslovne zgrade ili kampusa poslodavca.

Što kandidati žele?

Kod kandidata pak vidimo su sve otvoreniji i slobodniji u pregovorima o novom radnom mjestu. Jasno i glasno komuniciraju gotovo sve stavke paketa i što bi ih u danom trenutku motiviralo za prelazak kod novog poslodavca.

Naše iskustvo u selekcijskim procesima govori kako više od 80 posto kandidata navodi mogućnosti za edukacije i usavršavanja kao važne motivatore za prelazak, dok pak benefiti poput rada od kuće, dodatnih dana godišnjeg odmora, fleksibilnog radnog vremena, plaćenog prijevoza i obroka zapravo smatraju standardnima i gotovo se podrazumijevaju.

Svi neoporezivi dodaci su od velike važnosti jer zbrojeni s osnovnom neto plaćom su ti koji čine razliku u konačnoj računici. Kandidati tako očekuju božićnicu, uskrsnicu i regres, kao i 100 posto pokrivene troškove prijevoza na posao. Ovisno o poziciji, pregovarat će o visini i načinu isplaćivanja bonusa, a sve češće će pregovarati i dodatnom i dopunskom osiguranju, besplatnim liječničkim i sistematskim pregledima i pokrivenoj naknadi za III. mirovinski stup.

Vječno pitanje – plaća

Uz same benefite, kada se razgovara o samoj plaći, kandidati vrlo iskreno i sve realnije iznose konkretne brojke ili budžete. Oni upućeni znaju da je realno očekivati u prosjeku do 20 posto povećanje u odnosu na trenutne uvjete, osim u iznimnim situacijama. Isto tako, kandidati sve vise iskazuju nezadovoljstvo kada se informacija o plaći skriva kao zmija noge.

Ne znaju o kojoj je kategoriji boksačkog meča riječ i hoće li provesti 10 rundi u ringu, uložiti vrijeme i trud, pa otići doma u oblozima. Poslodavci, naravno, očekuju da kandidati svoja očekivanja iznesu odmah i sada, i da su tako korak ispred. No, i ovdje se događa pomak – u sve više oglasa i na karijernim stranicama poslodavca jasno su iskazani budžeti za predmetne pozicije što je pozitivan i nadasve pohvalan trend.

Zaključak

Iz svega navedenog, slobodni smo pozvati poslodavce da osluškuju tržište, budu fleksibilni i pronađu prostor da svoje (buduće) zaposlenike osvoje, zadrže i nagrade kroz konkurenta primanja i zanimljive benefite. S druge strane, potičemo kandidate da iskreno, otvoreno, ali i realno pregovaraju o uvjetima koji bi ih motivirali za prelazak na novo radno mjesto.

Zalažemo se za sve otvoreniji razgovor o stavkama ponude za posao, ali isto tako pristupamo izazovu i sa stručne strane tako da provodimo sve veći broj istraživanja tržišta i našim klijentima dajemo realan uvid što konkurencija nudi i kako se mogu prilagoditi.

Salary & benefits benchmarking trend je koji na našem tržištu uzima maha i da bi podaci bili relevantni, trebao bi se provoditi kontinuirano i jednakim vremenskim intervalima. Ekspertiza naših konzultanata i alati koje koristimo daju realan, precizan i sveobuhvatan uvid u tržišne trendove i mogu biti od velikog značaja u procesu internog i eksternog employer brandinga poslodavaca.

* Sadržaj omogućio Manpower

New Report

Close