Europska unija danas ulaže iznimne napore kako bi osigurala vlastitu konkurentnost na tržištu inovacija. Jedan od osnovnih koraka jest ujednačiti inovacijski potencijal različitih dijelova EU, odnosno podržati njegov razvoj u zemljama sa skromnijom inovacijskom kulturom, kojima pripada i Hrvatska. Istovremeno, inovacije temeljene na suvremenim tehnologijama mijenjaju način na koji kupujemo, učimo, putujemo, pa je jasno kako će mijenjati i način na koji planiramo sektore ključne za lokalni i regionalni razvoj, poput mobilnosti.
Iako još uvijek nedovoljno razvijena, hrvatska inovatorska scena već nudi nova, financijski i ekonomski učinkovita rješenja različitih problema gradske i prigradske mobilnosti. Međutim, bez suradnje javne uprave i poduzetnika, ove vrijedne ideje zamiru ili osvajaju tržište na način koji nije uvijek usklađen sa strateškim ciljevima te potrebama gradova i županija. Jedan od pozitivnih primjera jest NEB4INNOVATION hackathon, prvi natjecateljski događaj u Hrvatskoj koji traži rješenja za stvarne izazove s kojima se susreću naši gradovi i županije. Hackathon je održan ovog tjedna u Energetskom centru Bračak, a središnja tema ovogodišnjeg hackathona, financiranog iz inicijative Novi europski Bauhaus, je održiva mobilnost putnika i tereta u Krapinsko-zagorskoj županiji.
U suradnji s predstavnicima Županije, Regionalna energetska agencija Sjeverozapadne Hrvatske (REGEA) definirala je tri grupe izazova: prvu, povezanu s mobilnošću ranjivih skupina Županije – starijih i školske djece, drugu s kvalitetom javnog prostora – autobusnih stajališta i zelene infrastrukture te posljednju, kojoj je cilj razvoj novih modela prijevoza putnika i tereta. Šest identificiranih pojedinačnih izazova karakteristično je i za druge kontinentalne županije i gradove Hrvatske, pa je NEB4INNOVATION tek prvi u nizu sličnih događaja kojima će Akceleracijski centar Bračak svake godine okupljati timove domaćih inovatora spremnih na suočavanje s društveno važnim temama. Tematski akcelerator je osnovala REGEA s ciljem uspostave sinergije poduzetništva i javnog sektora te jačanja inovacija u polju mobilnosti i klimatske otpornosti.
Od mnoštva pristiglih prijava za sudjelovanje u NEB4INNOVATION hackathonu, odabrano je šest timova, od kojih će dva najbolja dobiti novčanu i mentorsku podršku Poduzetničkog centra Krapinsko-zagorske županije, kako bi do kraja godine razvili koncept integracije predloženog rješenja u prometni sustav Županije. Osim očekivanih prometnih dobrobiti, najbolja rješenja morala su demonstrirati estetiku, održivost i uključivost kao temeljne vrijednosti Novog europskog Bauhausa.
Dvodnevni rad timova u Energetskom centru Bračak rezultirao je slojevitim konceptima, koji u obzir uzimaju strateške smjernice razvoja Županije, uvažavaju potrebe krajnjih korisnika te koriste napredna tehnološka rješenja, vrijedna s društvenog i poduzetničkog stajališta. Kako navode iz same REGEA-e, kojoj je na čelu dr. Julije Domac, zadaća Povjerenstva za ocjenu i odabir najboljih koncepata bila je dvojaka: osim ocjene kvalitete razrađenih prijedloga, članovi su savjetima usmjeravali timove prema razradi cjelovitih i održivih koncepata mobilnosti. Tako su Predrag Brlek (Odsjek za logistiku i održivi promet Sveučilišta Sjever), Petra Grgasović (REGEA, EIT Urban Mobility RIS HUB Croatia), Petra Horvatović (Alice in Blockchain, Shpigl), Helena Matuša (Poduzetnički centar Krapinsko-zagorske županije) i Miljenko Sedlar (REGEA, EIT Climate KIC Croatia) osigurali da se prijedlozi razmotre iz perspektive prometne učinkovitosti, klimatske, okolišne i društvene prihvatljivosti, strateške važnosti za Županiju te njihove estetske vrijednosti.
Iako su sve ideje pokazale izniman potencijal za daljnji razvoj, najveću vrijednost demonstrirali su koncepti koji potvrđuju kako se uspostavom sinergije različitih rješenja ipak postiže više. Prvo od dva nagrađena rješenja je SED Station (Smart Eco Distribution Station), koje u prvom redu nudi prototip autobusnog stajališta budućnosti (Strojarske konstrukcije Vuksan d.o.o.), ali i jedinstven koncept dostave u peri-urbanim područjima, naslanjajući se na postojeća rješenja TheGepek i PlantOn. Autori koncepta, Dario Ferreri, Goran Markovanović, Damir i Marko Vuksan te Kristijan Škarica, kažu kako autobusno stajalište može biti zeleno, višenamjensko i inovativno, a priliku za realizaciju ideje vide i u nedavno objavljenom Javnom pozivu za provedbu mjera prilagodbe klimatskim promjenama, s obzirom da je predloženi koncept stajališta potpuno prikladan kao sklonište od toplinskih valova.
BikeUp, kao drugo odabrano rješenje, ponudili su Mario Salai, Zoltan i David Palinkaš, Tomislav Vinković i Antonio Hibl. Jezgru koncepta čini aplikacija koja će građanima omogućiti iznajmljivanje vlastitog bicikla u vrijeme kada im nije potreban, ali ih i motivirati na kretanje biciklom. Tek prividno jednostavna, aplikacija će sadržavati niz elemenata sigurnosti najma, uz moguće povezivanje sa sustavom nagrađivanja građana, školaraca i turista koji se odlučuju na putovanja biciklom. Građanima-iznajmljivačima aplikacija će omogućiti dodatne pasivne prihode, dok će turistima pružiti održiviju mogućnost obilaska destinacija u Županiji. Iz REGEA-e naglašavaju da razvoj ovih koncepata neće stati nakon hackathona: SED Station i BikeUp ulaze u tromjesečni program tijekom kojeg će se timovima osigurati edukacija, mentorstvo te ukupno 11.600 eura novčane nagrade za daljnji razvoj usvojenih prijedloga. Do kraja ove godine timovi će razviti primjenjive modele visokog stupnja razrađenosti, pogodne za replikaciju, a učinjeno će prezentirati EIT Urban Mobility zajednici te zainteresiranim gradovima i županijama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu