U Tetovu je predviđeno ulaganje od 130 milijuna eura i 900 radnih mjesta, u bugarskom gradu Loveču planirano je ulaganje od 140 milijuna eura i tisuću radnih mjesta, piše portal Deutsche Welle. Sa sličnim brojkama i na ne baš velikoj udaljenosti između dva proizvodna pogona, serijska proizvodnja električnih automobila e-Go njemačkog startupa Next.e.Go Mobile trebala bi početi 2024. godine.
Koja će biti konkurentska prednost buduće makedonske tvornice u odnosu na bugarsku, s obzirom na to da su pripreme za ovu investiciju kod istočnog susjeda počele godinu ranije?
Ravnatelj sjevernomakedonske Uprave za tehnološko-industrijske razvojne zone Jovan Despotovski smatra da to nije prepreka.
Neovisan projekt
“Projekt u Sjevernoj Makedoniji osmišljen je tako da funkcionira neovisno o ulaganjima i aktivnostima tvrtke u Bugarskoj. Već u prvim razgovorima predstavnici tvrtke bili su otvoreni i informirani o tijeku pregovora s vladama regije i šire za ulaganja.
Kapacitet mini tvornica u Sjevernoj Makedoniji ima 30.000 vozila i namijenjena su europskom i svjetskom tržištu. To predstavlja 0,5 posto ukupnog globalnog tržišta električnih vozila u 2021. Prema informacijama iz same tvrtke, isti tip mini tvornice istog kapaciteta planira se graditi u Bugarskoj’, kaže Despotovski.
Ali gradnja tvornice u Loveču već je počela. Kada će početi u tehnološko industrijskoj razvojnoj zoni u Tetovu? Prema riječima Despotovskog, uskoro se očekuje početak terenskih aktivnosti.
“U ovom trenutku operativni timovi tvrtke i Direkcije rade na finalizaciji projekta i potrebnih procedura za početak izgradnje. Početne terenske aktivnosti trebale bi započeti u sljedeća 4 tjedna. Prema dinamici, tvornica bi trebala ući u probnu proizvodnju 2024. godine. Također, u tijeku su razgovori s jednom američkom tvrtkom koja se bavi nabavom baterija za vozila, s planom otvaranja vlastitih kapaciteta u regiji”, objašnjava ravnatelj Direkcije za tehnološko-industrijske razvojne zone.
Nakon što su Vlada Sjeverne Makedonije i Uprava njemačkog startupa Next.e.GO Mobile, 13. kolovoza ove godine potpisali ugovor o državnoj potpori za ovu investiciju, četiri dana kasnije, 17. kolovoza, stigla je vijest iz grada Loveća, koji je udaljen 150 kilometara. sjeveroistočno od Sofije.
“Izgradnja tvornice za električne automobile je počela”, izjavio je za BTA Ljubomir Stanislavov, izvršni direktor Next.e.Go Bulgaria i Automotive Cluster Bulgaria.
S obzirom na to da je proces u Bugarskoj dosad tekao vrlo sporo, a najavljen je još u srpnju 2021. godine, u tamošnjoj javnosti pojavile su se dvojbe – je li gradnja tvornice doista počela?
Istinite laži!?
Čelnik ITN-a Slavi Trifonov prije tjedan dana optužio je prethodne vlasti za laž. “Godinu dana kasnije, tamo gdje su se trebali proizvoditi električni automobili, postoje samo fotonaponski. I nitko nigdje u Bugarskoj ne govori o električnim automobilima. Odnosno, to je laž”, optužio je Trifonov na Facebooku.
“Gradi se i tvornica za električna vozila i fotonaponski park”, objavili su bugarski mediji nakon obilaska prostora bivše tvornice “Balkan”, gdje se gradi nova tvornica, a nekada i prvi automobili, proizvodili su se bicikli, motocikli… Završeno je raščišćavanje 2,5 km dugačke ograde koja je postavljena na mjestu tvornice.
U drugoj investiciji gradio se fotonaponski park na 700 hektara koji bi služio proizvodnji tvornice električnih vozila. “Može se smatrati da je počela izgradnja tvornice električnih automobila u Loveču”, rekao je Stanislavov za 24sata.
Prva probna serija električnih automobila trebala bi biti proizvedena do kraja 2023. godine, a puna serijska proizvodnja bit će realizirana 2024. godine. Dobava baterija i sjedala planirana je od vanjskih dobavljača.
Prema riječima Stanislavova, glavni proizvodni pogon dugačak je otprilike 320 metara i širok 240 metara, izgrađen po uzoru na pogone tvrtke Tesla, gdje je u istoj zgradi smješteno više organizacijskih dijelova.
Bugarska će vlada pomoći projekt s 34 milijuna eura u tri tranše, ali nakon ispunjenja dogovorenih faza. Vrijeme će pokazati čiji će kapacitet brže proraditi – u Tetovu ili u Loveču, što će značiti konkurentsku prednost u prodaji i izvozu električnih automobila.
U kolovozu je sjevernomakedonska Vlada izrazila velika očekivanja od ulaganja u proizvodnju električnih vozila.
“Ono što me posebno veseli je da će se prvi put kod nas proizvoditi kompletan automobil. U Sjevernoj Makedoniji do sada su se proizvodili dijelovi za automobile svjetskih marki, ali sada imamo punu proizvodnju finalnog proizvoda upravo ovdje. I to je stvarno velika stvar”, rekao je premijer Kovačevski.
Naglasio je da će proizvodnja električnih automobila pridonijeti novom zapošljavanju, najmanje 890 ljudi, ali i promijeniti način na koji razmišljamo o vozilima.
“Električni automobil e-Go, koji će se proizvoditi ovdje, u TIRZ-u u Tetovu, koristan je za urbane sredine, a istodobno je održiv, inovativan, ekonomičan i bez emisije štetnih plinova. To je, između ostalog, naš ulog za buduće generacije”, rekao je premijer obrazlažući dobrobiti za zaštitu okoliša, industriju i obrazovanje.
Tvornica bi trebala biti izgrađena na površini od 60 tisuća četvornih metara, a tvrtka neće koristiti porezne olakšice. Državna potpora, koja ne prelazi 35 posto ukupne investicije, ima zaštitne klauzule i realizirat će se tek nakon ispunjenja obveza, prema određenim rokovima.
Investicija je najavljena kao projekt koji će donijeti nove tehnologije i znanja iz automobilske industrije, što će biti značajno za razvoj industrijske proizvodnje i jačanje izvoza.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu