Let gyrocopterom je nešto novo, drugačije, uzbudljivo i sigurno za mlade i starije, naše buduće članove! Nudimo svima da dožive svu ljepotu prekrasnog hrvatskog krajolika iz ptičje perspektive, uživajući u polaganom i sigurnom letu koji će vas sigurno ostaviti bez daha – tim riječima ovih dana na avanturu u Hrvatsko Zagorje zovu osnivači Aerokluba Gyrocopter Croatia.
Klub je osnovan pred osam godina s ciljem širenja ove relativno nove grane sportskog zrakoplovstva u Hrvatskoj, koja ima puno potencijala za razvoj.
Svojim članovima nude uvodne letove i školovanje sportsko rekreativnim zrakoplovima, te ujedno organiziraju i višednevne ture s gyrocopterom, a lete na lokaciji Krapinsko Zagorski Aerodrom – Zabok Gubaševo.
Popularan u Češkoj i Poljskoj
Zvuči kao vrsta prahistorijske divovske ptice, no zapravo se radi o jednoj vrsti mikrolake letjelice koja se ujedno smatra i najsigurnijom letjelicom na svijetu, te je zbog toga atraktivna i onima koji su sumnjičavi po pitanju sigurnosti, a ipak željni avanture.
Sigurnosti pridonosi i hrvatska regulativa, letjeti mogu članovi kluba, uz niz sigurnosnih mjera koje su standard, pojašnjava nam Nikolina Ćorković, koja je uz supruga i pilota Iliju Ćorkovića, vlasnica tvrtke Dva krila koja je uvoznik gyrocoptera.
“No mi smo zapravo bili pioniri za ove letjelice u Hrvatskoj, uvezli smo prvi gyrocopter u zemlji te inicirali izradu Pravilnika koji će regulirati ove letove. Nije bilo jednostavno, no trudimo se promovirati ovaj sport koji je vrlo razvijen u zamljama kao što su Poljska i Češka, te motivirati mlade da postanu piloti”, kaže Nikolina Ćorković. U klubu je trenutačno 20-tak članova te četiri pilota u nastajanju.
Školovanje za pilota uključuje edukaciju koja traje 2 mjeseca te određen broj naleta, a ispiti se polažu uz odobrenje Agencije za civilno zrakoplovstvo. Zanimljivo je da s položenim ispitom i dozvolom za upravljanje svatko može nabaviti vlastiti gyrocopter, koji košta od najmanje 50.000 do 120.000 eura s dodatnom opremom, te letjeti kamo poželi.
Ćorković napominje kako u europskim zemljama ove letjelice imaju višestruku namjenu, koriste se tako u javnim i privatnim djelatnostima, od obalne straže do poljoprivrede, a jedan je poljski poduzetnik čak snimio video kako svojim gyrocopterom putuje na sastanak u grad, sa svog imanja na selu.
U klubu su jako ponosni jer su ovog srpnja sa svojim gyrocopterom po prvi put sudjelovali na svjetskom prvenstvu mikrolakih letjelica u Češkoj, gdje su osvojili 5. mjesto, i to je bila odlična prilika za promociju Hrvatske u ovom sportu.
Gyrocopter ima zanimljivu povijest, a njegovog prethodnika osmislio je davnih 20-tih godina 20. stoljeća španjolski zrakoplovni dizajner don Juan da la Cierva, nakon što je u padu aviona izgubio najboljeg prijatelja. Zarekao se tada da će dizajnirati najsigurniju letjelicu na svijetu, te je već 1923. godine svijetu predstavio Auto Gyro, prethodnika današnjeg gyrocoptera.
Vozio ga i James Bond
Radi se o jedinoj letjelici na svijetu koja ne može ući u STALL (slom uzgona, najčešći razlog zrakoplovnih nesreća), te koja u slučaju kvara motora lagano plovi prema zemlji, poput sjemenke javora.
U osnovi funkcionira kao i njegov veliki brat, helikopter, no rotor gyrocoptera nakon što je u zraku nije pogonjen motorom kao u helikoptera, već zračnom strujom koja prolazi kroz rotor-listove. Svjetsku pozornost letjelica je stekla u filmu “Mad Max 2” i u filmu James Bond “You only live twice”, kad je Sean Connery manevrirao “Little Nelly” na azijskom otoku.
U Aeroklubu će posebno istaknuti da gyrocopter nije ni osobito osjetljiv na turbulencije, jer se vrhovi rotora kreću brzinom od 700 km/h kroz zrak te mu ne smetaju naleti vjetra od 70 km/h. Iz tog razloga i u teškim vremenskim uvjetima sigurno je ploviti s ovom letjelicom.
Gyrocopter je opremljen standardnom i naprednom zrakoplovnom opremom, radio odašiljačem, transponderom, kao i najnovijim tehnološkim inovacijama iz područja plovidbe za praćenje meteoroloških uvjeta i zračnog prometa, te je zato izvrstan izbor zrakoplova za sportske, panoramske i međunarodne letove.
Nikolina Ćorković otkriva nam da njihov Gyrocopter s jednim spremnikom goriva od 68 litara u zraku može biti tri sata, uz prosječnu brzinu od 120 km/h, što je domet preko 400 kilometara. Njime mogu letjeti i djeca te starije osobe, a ograničenja su visina od najmanje 140 cm te maksimalna težina osobe od 100 kilograma.
“Letimo zajedno, letimo sigurno”
Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo 24. rujna na aerodromu Gubaševo-Zabok organizira zrakoplovno događanje “Letimo zajedno, letimo sigurno” s ciljem promocije i kulture sigurnosti u zrakoplovstvu.
Događaj je namijenjen korisnicima i operatorima generalne avijacije te studentima i učenicima obrazovnih institucija koji pohađaju tehničke smjerove, kako bi ih se zainteresiralo za sportsko zrakoplovstvo, ali i motiviralo za odabir zrakoplovnih zvanja u budućem školovanju.
“Događaj je jedinstven. Prvi je put da ga organizira Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo i gotovo je sigurno nastavit će se održavati i idućih godina, uvijek na različitim lokacijama. “Letimo zajedno, letimo sigurno” je interaktivan, edukativan i atraktivan događaj.
Posjetiteljima pruža mogućnost sudjelovanja na većem broju edukativnih radionica iz područja zrakoplovstva koje neće biti samo teorijske već i praktične terenske, osobito kad je riječ o prijeletnim pregledima letjelica. Za sve one koji budu nazočili radionicama organizirali smo i kvizove, a najbolje ćemo nagraditi prigodnim darovima”, najavljuju u Agenciji.
Istovremeno, posjetiteljima će se na aerodromu Gubaševo predstaviti i organizacije za osposobljavanje pilota aviona, parajedrilica, padobranaca, balona, a posjetitelji će moći izravno na licu mjesta pitati sve što ih zanima kad je riječ o osposobljavanju (uvjeti, trajanje, cijena, dozvole i slično.). Na aerodromu će od ranih jutarnjih sati biti locirano 30-ak letjelica, a događaj ovog tipa svakako bi bio nezamisliv bez zrakoplovne priredbe i letačkog programa koji kreće u popodnevnim satima uz brojna iznenađenja, obećaju u Agenciji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu