Jedna od najsigurnijih letjelica na svijetu može se isprobati u Zagorju

Autor: Marija Crnjak , 16. rujan 2022. u 07:00
Radi se o jedinoj letjelici na svijetu koja ne može ući u STALL (slom uzgona, najčešći razlog zrakoplovnih nesreća)/PD

Gyrocopter i ostale letjelice mogu se vidjeti 24. rujna na prvom eventu Agencije za civilno zrakoplovstvo “Letimo zajedno, letimo sigurno”.

Let gyrocopterom je nešto novo, drugačije, uzbudljivo i sigurno za mlade i starije, naše buduće članove! Nudimo svima da dožive svu ljepotu prekrasnog hrvatskog krajolika iz ptičje perspektive, uživajući u polaganom i sigurnom letu koji će vas sigurno ostaviti bez daha – tim riječima ovih dana na avanturu u Hrvatsko Zagorje zovu osnivači Aerokluba Gyrocopter Croatia.

Klub je osnovan pred osam godina s ciljem širenja ove relativno nove grane sportskog zrakoplovstva u Hrvatskoj, koja ima puno potencijala za razvoj.

Svojim članovima nude uvodne letove i školovanje sportsko rekreativnim zrakoplovima, te ujedno organiziraju i višednevne ture s gyrocopterom, a lete na lokaciji Krapinsko Zagorski Aerodrom – Zabok Gubaševo.

Popularan u Češkoj i Poljskoj
Zvuči kao vrsta prahistorijske divovske ptice, no zapravo se radi o jednoj vrsti mikrolake letjelice koja se ujedno smatra i najsigurnijom letjelicom na svijetu, te je zbog toga atraktivna i onima koji su sumnjičavi po pitanju sigurnosti, a ipak željni avanture.

Sigurnosti pridonosi i hrvatska regulativa, letjeti mogu članovi kluba, uz niz sigurnosnih mjera koje su standard, pojašnjava nam Nikolina Ćorković, koja je uz supruga i pilota Iliju Ćorkovića, vlasnica tvrtke Dva krila koja je uvoznik gyrocoptera.

“No mi smo zapravo bili pioniri za ove letjelice u Hrvatskoj, uvezli smo prvi gyrocopter u zemlji te inicirali izradu Pravilnika koji će regulirati ove letove. Nije bilo jednostavno, no trudimo se promovirati ovaj sport koji je vrlo razvijen u zamljama kao što su Poljska i Češka, te motivirati mlade da postanu piloti”, kaže Nikolina Ćorković. U klubu je trenutačno 20-tak članova te četiri pilota u nastajanju.

Let gyrocopterom je nešto novo, drugačije, uzbudljivo i sigurno za mlade i starije, kažu iz kluba/PD

Školovanje za pilota uključuje edukaciju koja traje 2 mjeseca te određen broj naleta, a ispiti se polažu uz odobrenje Agencije za civilno zrakoplovstvo. Zanimljivo je da s položenim ispitom i dozvolom za upravljanje svatko može nabaviti vlastiti gyrocopter, koji košta od najmanje 50.000 do 120.000 eura s dodatnom opremom, te letjeti kamo poželi.

Ćorković napominje kako u europskim zemljama ove letjelice imaju višestruku namjenu, koriste se tako u javnim i privatnim djelatnostima, od obalne straže do poljoprivrede, a jedan je poljski poduzetnik čak snimio video kako svojim gyrocopterom putuje na sastanak u grad, sa svog imanja na selu.

U klubu su jako ponosni jer su ovog srpnja sa svojim gyrocopterom po prvi put sudjelovali na svjetskom prvenstvu mikrolakih letjelica u Češkoj, gdje su osvojili 5. mjesto, i to je bila odlična prilika za promociju Hrvatske u ovom sportu.

Gyrocopter ima zanimljivu povijest, a njegovog prethodnika osmislio je davnih 20-tih godina 20. stoljeća španjolski zrakoplovni dizajner don Juan da la Cierva, nakon što je u padu aviona izgubio najboljeg prijatelja. Zarekao se tada da će dizajnirati najsigurniju letjelicu na svijetu, te je već 1923. godine svijetu predstavio Auto Gyro, prethodnika današnjeg gyrocoptera.

400

kilometara može preletjeti gyrocopter sa spremnikom od 68 litara goriva

Vozio ga i James Bond
Radi se o jedinoj letjelici na svijetu koja ne može ući u STALL (slom uzgona, najčešći razlog zrakoplovnih nesreća), te koja u slučaju kvara motora lagano plovi prema zemlji, poput sjemenke javora.

U osnovi funkcionira kao i njegov veliki brat, helikopter, no rotor gyrocoptera nakon što je u zraku nije pogonjen motorom kao u helikoptera, već zračnom strujom koja prolazi kroz rotor-listove. Svjetsku pozornost letjelica je stekla u filmu “Mad Max 2” i u filmu James Bond “You only live twice”, kad je Sean Connery manevrirao “Little Nelly” na azijskom otoku.

U Aeroklubu će posebno istaknuti da gyrocopter nije ni osobito osjetljiv na turbulencije, jer se vrhovi rotora kreću brzinom od 700 km/h kroz zrak te mu ne smetaju naleti vjetra od 70 km/h. Iz tog razloga i u teškim vremenskim uvjetima sigurno je ploviti s ovom letjelicom.

Gyrocopter je opremljen standardnom i naprednom zrakoplovnom opremom, radio odašiljačem, transponderom, kao i najnovijim tehnološkim inovacijama iz područja plovidbe za praćenje meteoroloških uvjeta i zračnog prometa, te je zato izvrstan izbor zrakoplova za sportske, panoramske i međunarodne letove.

Nikolina Ćorković otkriva nam da njihov Gyrocopter s jednim spremnikom goriva od 68 litara u zraku može biti tri sata, uz prosječnu brzinu od 120 km/h, što je domet preko 400 kilometara. Njime mogu letjeti i djeca te starije osobe, a ograničenja su visina od najmanje 140 cm te maksimalna težina osobe od 100 kilograma.

“Letimo zajedno, letimo sigurno”
Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo 24. rujna na aerodromu Gubaševo-Zabok organizira zrakoplovno događanje “Letimo zajedno, letimo sigurno” s ciljem promocije i kulture sigurnosti u zrakoplovstvu.

Događaj je namijenjen korisnicima i operatorima generalne avijacije te studentima i učenicima obrazovnih institucija koji pohađaju tehničke smjerove, kako bi ih se zainteresiralo za sportsko zrakoplovstvo, ali i motiviralo za odabir zrakoplovnih zvanja u budućem školovanju.

“Događaj je jedinstven. Prvi je put da ga organizira Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo i gotovo je sigurno nastavit će se održavati i idućih godina, uvijek na različitim lokacijama. “Letimo zajedno, letimo sigurno” je interaktivan, edukativan i atraktivan događaj.

Posjetiteljima pruža mogućnost sudjelovanja na većem broju edukativnih radionica iz područja zrakoplovstva koje neće biti samo teorijske već i praktične terenske, osobito kad je riječ o prijeletnim pregledima letjelica. Za sve one koji budu nazočili radionicama organizirali smo i kvizove, a najbolje ćemo nagraditi prigodnim darovima”, najavljuju u Agenciji.

Istovremeno, posjetiteljima će se na aerodromu Gubaševo predstaviti i organizacije za osposobljavanje pilota aviona, parajedrilica, padobranaca, balona, a posjetitelji će moći izravno na licu mjesta pitati sve što ih zanima kad je riječ o osposobljavanju (uvjeti, trajanje, cijena, dozvole i slično.). Na aerodromu će od ranih jutarnjih sati biti locirano 30-ak letjelica, a događaj ovog tipa svakako bi bio nezamisliv bez zrakoplovne priredbe i letačkog programa koji kreće u popodnevnim satima uz brojna iznenađenja, obećaju u Agenciji.

Komentirajte prvi

New Report

Close