S Oliverom Blumom kojem je mandat na čelnoj poziciji Volkswagena započeo jučer čime je zamijenio Herberta Diessa, upitno je hoće li taj proizvođač automobila uspjeti u naumu bivšeg šefa – preteći Teslu i postati tehnološka kompanija. Prema pisanju Bloomberga, nakon što su kupci dvije godine gnjevno tipkali po ekranima, a menadžment kompanije upirao prstom tražeći krivca, Diess je smijenjen. Novog šefa Blumea opisuju kao timskog igrača i pragmatičara, u suštini nekoga kojemu je automobil na prvom mjestu, a ne softver.
Borba s ‘bugovima’
Zbog toga je malo vjerojatno da bi Blume u kratkom roku na novoj poziciji mogao povući dramatične poteze što znači da će se kupci Volkswagena još neko vrijeme boriti s ‘bugovima’ poput smrzavanja ekrana, pa i kompletnog nestajanja slike. Za nadogradnju softvera i rješavanje pojedinih problema, među kojima su i oni vezani uz apekt sigurnosti, VW traži vlasnike EV-a da svoj automobil ostave u ovlaštenim servisima. Sustav ‘infortainmenta’, kojeg se kritizira kao nedovršen, probija se prema ostalim modelima ugrožavajući potencijano prodaju i rangiranje na ljestvicama kvalitete.
“To je bolest koja se širi. Govorim o sustavima koji, kada ih znate koristiti, traže nekoliko koraka da učinite nešto što je ranije bio samo jedan gumb, i to je sramota. Radi se o koraku unatrag i nazadovanju vozila”, rekao je stariji direktor testiranja vozila u Consumer Reportsu Jake Fisher. On je bio jedan od više od 12 testnih vozača ili vlasnika Volkswagenove ID serije električnih automobila i Tesla modela u sedam zemalja s kojima je Bloomberg razgovarao. “Nisam očekivao kupiti nedovršen automobil. Očekivao sam puno više”, brutalno je odrezao 31-godišnji Christopher Bergsten iz Švedske koji je svoj ID.4 SUV prodao u manje od pola godine. Drugi vozači su se žalili, primjerice, na iznenadna kočenja vozila zbog manjkavog sustava detekcije prometnih znakova, na lošu aplikaciju za mobitele, manjak opcija, probleme sinkroniziranja telefona i automobila bežičnim putem ili kabelom.
Sada bivši direktor Diess počeo je raditi u kompaniji 2015., mjesecima prije afere Dieselgate koja je iz temelja zatresla Volkswagen. Na mjesto predsjednika Uprave popeo se tri godine kasnije kao autsajder da pospremi nastali nered. Praktično odmah je potpisao nabavu baterija za električna vozila u to vrijeme gotovo jednaku Teslinoj tržišnoj vrijednosti. Dok kupci hvale SUV kao kvalitetan, dobar i udoban obitelji automobil, žestoko kritiziraju softver zbog sporadičnih nadgradnji i nefunkcionalnog navigacijskog sustava, a jedino pozitivnim ocjenjuju sustav Apple CarPlay.
‘Nesporazum’ s kupcima
Bloomberg podsjeća da je u ranim danima Diessovog mandata Tesla, prema riječima samog Elona Muska, bila u “proizvodnom paklu” grcajući s masovnom proizvodnjom Modela 3. Unatoč svim izazovima i preprekama američkog proizvođača, a Musk je rekao da je kompanija 2018. bila tek nekoliko tjedana udaljenja od propasti, Diess je prepoznao nužnost ogromnih ulaganja u softverska rješenja. Ipak, VW ni ostali prozvođači nisu lansirali ni približan broj softverskih nadogradnji kao Tesla. Primjerice, ID.4 je u zadnjih 20 mjeseci ponudio tek dvije nadogradnje računalnog sustava iako ih njemački proizvođač prilikom prodaje obećava svaka tri mjeseca. Obećani tempo zasad ostaje dio dugoročne vizije, a iz kompanije su čak takva obećanja nazvali “nesporazumom”.
Izvjesno je da će proizvođači automobila, uključujući i VW, morati ubaciti u višu brzinu na više frontova žele li sustići Teslu. “Jednostavnije je savladati elektrifikaciju jer je to drugačiji način pretvaranja energije i nešto što vozila čini jednostavnijima”, kaže Jan Becker, suosnivač Apex.AI-ja koji razvija operativne sustave za autoindustriju. “Softver je potpuno novo kompetencijsko područje koje se mora graditi iz nule, ne na bazi postojećih vještina”, dodaje.
Nakon što je šef Audija Markus Düsmann preuzeo digitalni razvoj, dubinska analiza McKinseyja otkrila je neučinkovit sustav donošenja odluka, napuhane budžete i niz odgoda koje su prijetile lansiranju novih modela Porschea i Audija. Upravo će taj izvještaj, pretpostavlja, poslužiti obiteljima Porsche i Piech koje imaju većinske udjele u VW-u da se zahvale na suradnji Diessu. Adut u rukavu Blumea, pod čijim je vodstvom lansiran prvi Porscheov električni auto, mogla bi biti tješnja suradnja sa softvare partnerima za brža rješenja, poput Applea.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu