Kako do bolje željeznice u Hrvatskoj – veći napredak je neostvariv ako ne dođe do ovog spajanja

Autor: Darko Bičak , 22. kolovoz 2022. u 13:30
Prosječna kašnjenja putničkih vlakova na 100 kilometara iznose 5,7 minuta, dok teretnih 140 minuta/R. Anić/PIXSELL

Deseci milijardi ulaganja trebali bi omogućiti učinkovitiji sustav.

Iako Hrvatska ima razgranatu mrežu željezničkih pruga, 635 km na milijun stanovnika, a što je više od EU prosjeka s 451 kilometrom, ta mreža je zastarjela s nestandardiziranim parametrima, odnosno ima mali broj kilometara dvokolosiječne i elektrificirane pruge te smo po mnogim pokazateljima na začelju EU po učinkovitosti željezničkih usluga.

No, velike investicije, koje se mjere u desecima milijardi kuna, a od kojih su mnoge već krenule, trebale bi omogućiti da 2032. Hrvatska ima razvijen željeznički sustav koji pruža kvalitetne usluge društvu i u potpunosti je integriran s drugim granama prometa, stoji u Nacrtu Strategije razvoja željezničkog sustava Republike Hrvatske koji je ovih dana pušten u javnu raspravu koja traje do 16. rujna.

Kako ističu iz resornog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, konkurentan, inovativan, inkluzivan, siguran i ekološki prihvatljiv željeznički sustav doprinosi povećanju kvalitete života i jednakih prilika za sve te samim time i ispunjenju vizije Nacionalnog razvoja do 2030. godine.

No, problema je mnogo, od prastare željezničke infrastrukture, zastarjelog voznog parka, nepovezanosti zračnih i morskih terminala željeznicom preko same organizacije poslovanja željezničkih tvrtki i zakonske regulative.

Zakasnio 83 minute
Koliko je stanje loše, pokazuje i situacija s novom, ljetnom linijom Osijek – Split. Putovanje u idealnim uvjetima traje čak 13 sati, a već prvog dana došlo je do kašnjenja u dolasku od 83 minute. Radi se o cestovnoj ruti duljine oko 700 km, ako se ide preko Hrvatske, ili 440 km ako se ide preko BiH, i gdje se osobnim automobilom na destinaciju stiže za 5-6 sati.

Kako stoji u samom Nacrtu, godišnji troškovi održavanja, obnove i poboljšanja željezničke infrastrukture po kilometru linije u Hrvatska prethodnih godina bili su ispod 50% prosjeka EU27, što je rezultiralo lošim stanjem infrastrukture te su nužno potrebne promjene ovih trendova.

635

kilometara pruga ima Hrvatska na milijun stanovnika, što je znatno iznad prosjeka EU s 451 kilometrom

Privremeno je zatvoreno 165 km razvrstanih željezničkih pruga. Na željezničkim prugama na kojima se odvija promet najveća dopuštena brzina iznosi 77 km/h, prosječna kašnjenja putničkih vlakova na 100 kilometara iznose 5,7 minuta, dok teretnih 140 minuta. Starost uslužnih objekata je više od 40 godina.

Usvajanjem Zakona o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske, HŽ Infrastruktura (HŽI) na listu je, do sada, prijavila ukupno devet projekata izgradnje nove te modernizaciju postojeće željezničke infrastrukture, a u narednom razdoblju očekuje se prijava novih projekata. No, problem je što trenutačno priprema novih projekta traje i desetljeće te je nužno promijeniti zakonsku regulativu.

Pojašnjava se da javni prijevoz putnika u željezničkom prijevozu ne može samostalno ponuditi kvalitetniju uslugu javnog prijevoza bez podrške i integracije s javnim i privatnim autobusnim prijevoznicama.

34

posto manje zaposlenih imala je željeznica u RH u 2020. u odnosu na 2010., a više od polovine su u dobi 51-60 godina

“Potrebno je uvesti zajedničke vozne redove i prijevozne karte, službena mjesta na pruzi prenamijeniti u čvorišta integriranog prijevoza putnika, uspostaviti kvalitetan sustav za korisnike individualnog prijevoza.

Dodatan problem je što ne postoje logistički centri u unutrašnjosti koji omogućavaju pristup svim prijevoznicima, bilo željezničkim bilo cestovnim, gdje bi se omogućio pretovar tereta iz/na željeznicu.

Zaposlenici stare
Stoga se upozorava na nužnost kvalitetnog povezivanja željeznice sa svim lukama preko matičnih kolosijeka u kolodvorima te izgradnja logističkih centara na području Zagreba, Splita, Vinkovaca, Varaždina i Križevaca. Problemi su i kadrovski…

“U željezničkom prijevozu u Hrvatskoj u 2020. bilo je zaposleno 8307 osoba što predstavlja smanjenje za čak 34% u odnosu na 2010. Više od 50% zaposlenih ima prosječnu životnu dob od 51-60 godina, a prosječna stručna sprema je srednja”, kažu iz resornog ministarstva.

U končanici se do 2032. planira riješiti i problem HŽ Carga, koji je jedini dio javnog HŽ sustava koji posluje na liberaliziranom tržištu s polovičnim uspjehom, i to tako da mu se pronađe strateški partner.

Komentirajte prvi

New Report

Close