Iako je do željene tranzicije dijela obiteljskog smještaja u hotelski sektor još dug put, u Hrvatskoj vidljivo raste segment luksuznih boutique hotela, čiji je broj danas za četvrtinu veći nego prije šest godina, pri čemu imamo najviše hotela s 4 zvjezdice, a najveći rast bilježe oni s 5 zvjezdica.
Kako se radi o smještajnim segmentu koji ima veću profitabilnost i brži povrat ulaganja od ostalih, a u pandemiji se pokazao kao vrlo otporan, uz pomoć brojki iz eVisitora koje nam je ustupila Hrvatska turistička zajednica napravili smo pregled tržišta koje i u ovoj sezoni prijavljuje visoku popunjenost.
Najbolje rezultate pritom bilježe oni najluksuzniji, većinom kategorizirani kao “heritage hoteli”, iako statistika pokazuje da se cijeli segment bar popunjenošću nije vratio na predpandemijske brojke, bar do kraja srpnja.
Suradnja s udrugama
“Ovaj segment turističke ponude dio je promotivnih aktivnosti na našim najvažnijim emitivnim tržištima, posebno u Njemačkoj i Austriji, ali i na tržištima Velike Britanije te SAD-a kroz suradnju s asocijacijama Signature i Virtuoso.
Pojačana je i suradnja s udrugom Stories, te smo ih uključili u posebna promotivna događanja koje je HTZ organizirao u predsezoni na tržištu Austrije, Češke, Slovačke. Tu je i kontinuirana suradnja s Nacionalnom udrugom malih i obiteljskih hotela u provedbi promotivnih kampanja, projekata, pripremi promotivnih materijala i brošura”, kažu nam u HTZ-u.
Prema podacima eVisitora, u Hrvatskoj je kategorizirano 277 hotela koji imaju do 50 soba s 4 ili 5 zvjezdica, od čega je 19 hotela s 5 zvjezdica. Krajem srpnja 2016. na tržištu smo imali 207 takvih objekata, ili oko 25% manje, od čega je bilo oko 30% manje hotela koje nose 5 zvjezdica, no to je “samo” porast s 13 na 19 najluksuznijih malih hotela u cijeloj zemlji.
Pritom najviše malih hotela s 5 zvjezdica ima Primorsko-goranska županija (7), a pet ih je u Splitsko dalmatinskoj županiji. Ta županija pritom ima daleko najviše malih luksuznih hotela, ukupno njih 80, ili čak 13 hotela više nego u 2016. Po brojnosti slijede PGŽ, Istra, dubrovačko područje te potom Zadarska županija. Grad Zagreb s 9 malih hotela od 4 zvjezdice došao je na 16.
Statistika pokazuje da je u prvih sedam mjeseci u tim hotelima boravilo najviše domaćih gostiju, slijede Nijemci i Austrijanci, pa UK i SAD. Ima tu izuzetaka, poput Ville Nai na Dugom otoku koja ovo ljeto uz Amerikance ugošćuje i goste iz Brazila, a dolaze zahvaljujući usmenoj predaji koja je u ovom segmentu i dalje vrlo važan kanal.
Dio hotela puni kapacitete i zahvaljujući članstvu u grupaciji Small Luxury Hotels of the World (njih 7), a 18 ih posluje u okviru domaćeg lanca luksuznih malih hotela Stories. Potencijal za širenje tog segmenta je velik, i značajan dio već postojećih ulagača već sad razmišlja o novim objektima, iako zasad nitko ne ide u detalje.
“I zadnje tri godine pokazale su nam da je ovaj segment hotelijerstva najpropulzivniji, i to je smjer za koji bismo se trebali zalagati, te očekujem da će privući sve više ulagača”, kaže Kruno Kapetanović, vlasnik Hotela Navis u Opatiji, koji posluje osam godina. Ova je zbog inflacije i rata za sve počela manje opušteno nego 2021., no Navis je do kraja lipnja imao rast noćenja od 25% u odnosu na lani, te 16% u prvih 7 mjeseci.
Cijene prate kvalitetu
Kako nam kažu iz malih luksuznih hotela, ove godine cijene su dobre, rasle su u skladu s rastom troškova, no u ovom segmentu se jako pazi da se ne koristi situacija, te da cijenu prati rast kvalitete.
Na neke stvari teško je utjecati, kaže nam direktor Ville Nai Maksim Juričić, i daje primjer rasta cijena šampanjca i cigara, kojima su porasle trošarine. Za Villu Nai ovo je treća godina poslovanja, praktički nisu jos imali normalnu sezonu, no veseli ih da je američko tržište krenulo nakon prvotnog zastoja. Priznaje da takvi proizvodi imaju dozu retro ponašanja gostiju, koji ne samo da dolaze po usmenoj preporuci, već odmah bukiraju za iduće ljeto, jer soba je samo 8.
Kako je poznato, Villa Nai 3.3 jedinstven je projekt koji pod istim krovom spaja uljaru, kušaonu maslinovog ulja te hotelski smještaj koji je u kategoriji The Leading hotels of the World. Ovaj objekt utapa se u maslinik s gotovo 1000 maslina dok se više od pet kilometara suhozida organski naslanja na hotel.
Kombinaciju luksuznog smještaja i vrhunske gastronomije, a tome će se uskoro pridružiti i uljara, na Ugljanu od početka proljeća razvija opatijski ugostitelj Stjepan Dunatov koji je ovako revitalizirao djedovinu u Preku.
Heritage hotel s 4 zvjezdice Dunatovi dvori, otvoren ovog proljeća na obali u Preku, prvi je takav projekt na otoku koji se polako usmjerava prema luksuzu. Hotel vodi ženski dio obitelji, Lucija i Natalija Dunatov, a buking im ide odlično već u prvoj godini.
“Promet je odličan iako smo s rezervacijama krenuli kasno, jer do kraja nismo bili sigurni u datum otvaranja, te nismo htjeli riskirati. U ovoj sezoni punimo se preko online agencija i izravno preko naših stranica koje smo se baš potrudili osmisliti vrlo atraktivno.
U lipnju smo imali uhodavanje s nekim promotivnim cijenama, kako to već ide, a srpanj i kolovoz idu odlično, uz dobru cijenu”, kaže nam Dunatov, čiji je idući cilj uljara u Preku, te još jedan ugostiteljski objekt.
Za širenje biznisa boutique hotela glavnu prepreku Dunatov vidi nedostatak educiranog kadra, no i dalje je atraktivan segment uzmemo li u obzir da je konzervativna projekcija povrata za Dunatove dvore 10 godina.
Sve više Amerikanaca
Istra je prva krenula s ovim segmentom hotelijerstva, iako je luksuzni Village & Hotel San Canzian noviji projekt, i također je imao “sreću” otvoriti se netom prije pandemije 2019.
S ukupno 24 sobe i suita, hotel pruža jedinstven koncept uz in individualan pristup, a iako su imali lošu sreću da se prva godina poslovanja poklopila s pandemijom, zahvaljujući položaju i smještajnim jedinicama koje su projektirane tako da svaka ima svoj ulaz, odradili su dobru sezonu, zaradivši sjajne recenzije gostiju.
“Izuzetno smo zadovoljni sezonom 2022. i popunjenošću bez obzira na značajno povećanje prosječne cijene sobe. Osjeti se kontinuirani rast interesa za ovom vrstom smještaja, a već nam je sada nadolazeća jesen odlično popunjena.
Jako veseli značajan broj stalnih gostiju koji se vraćaju svake sezone, što je svojevrsna potvrda da gosti prepoznaju i cijene naš kontinuirani napredak. Većina rezervacija dolazi nam online, putem našeg weba ili ostalih booking platformi, a ne možemo zanemariti niti goste koji dolaze preko brojnih agencija s kojima surađujemo diljem svijeta.
Najzastupljenija tržišta su Njemačka i Austrija, dok ove godine ugodno iznenađuje i porast rezervacija s tržišta SAD-a od kojeg u budućnosti jako puno očekujemo”, kažu nam u San Canzianu.
Superluksuzan proizvod razvija i Maslina resort u Starom Gradu na otoku Hvaru, koji je zahvaljujući svom konceptu i intentivnoj promociji na svjetskim tržištima na samom vrhu ponude u Hrvatskoj. Ove godine u Maslini se odmaraju gosti iz Amerike, Australije, V, Britanije, pa i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Popunjenost je visoka skroz do listopada, kad se zatvaraju do svibnja.
I najjužniji hotel u našoj anketi ove godine ima gužvu. Čak pet godina radilo se na restauraciji nekadašnje biskupske palače iz 18. stoljeća kako bi postala raskošan boutique hotel Palača Lešić Dimitri, koja se nalazi na Korčuli, na nekoliko koraka od kuće u kojoj je navodno rođen Marco Polo.
Upravo su on i njegova putovanja duž Puta svile, koji je započeo na Korčuli, bili glavna inspiracija arhitektima i dizajnerima za uređenje pet apartmana, a svaki od njih nosi naziv po destinacijama na tom putu.
“Naše su brojke zaključno s mjesecom srpnjem premašile sva dosadašnja očekivanja, a rezultati su blizu rekordnoj 2019. Primjetan je porast broja last minute i walk in rezervacija. Osim toga ove godine primjećujemo i porast broja posjeta domaćih gostiju.
Popunjenost za rujan je odlična i nadmašuje dosadašnja očekivanja, dok za početak listopada bilježimo uobičajeno dobre rezultate, no očekujemo i veći broj rezervacija”, poručuju s Korčule.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ne znam za koga to? Luksuzni turizam više nije in nigdje u svijetu. Trend je takav več par godina. Osim toga zbog sve izraženjeg rasta cijena turisti gledaju vrijednost za novac, viša klasa ne putuje da bi bila u 4 zidana nego da bi vidjela svijeta.
Uključite se u raspravu