Prvi put u 16 godina postojanja životnog osiguranja u Sjevernoj Makedoniji, ulaganja građana u tu vrstu osiguranja premašila su rekordnih 32,5 milijuna eura, prema službenim podacima Agencije za nadzor osiguranja (ASO) za 2021. godinu.
Više od 260.000 građana Makedonije prošle je godine uplatilo police životnog osiguranja, što je povećanje za 127.000 novih osiguranika, odnosno za 95% u odnosu na 2020. Ulaganja u ovu vrstu osiguranja lani su porasla za 4,2 milijuna eura u odnosu na 2020.
I ova godina je počela s rastom ulaganja te samo u prvi kvartal su u životno osiguranje uloženi 8 milijuna eura. U ASO kažu da je to i uglavnom zbog toga što za podizanje većih kredita u bankama se mora kupiti i životno osiguranje, a osiguravajuće tvrtke ističu da to utiče i podizanje svesti građana za kategoriju osiguranje.
Životno osiguranje u Makedoniji obavlja pet osiguravajućih društava: Croatia osiguranje – Život, Grave, Winner Life-Vienna Insurance Group, Unica Life i Triglav osiguranje.
Kao štednja s kamatama
Od ukupnih ulaganja u životna osiguranja prošle godine, 26 milijuna eura uloženo je u klasična životna osiguranja – “Riziko osiguranje” i “Osiguranje sa štednom komponentom”.
Kod “Rizika” osiguran je život te se u slučaju smrti članu obitelji, supružniku ili drugom korisniku osiguranja isplaćuje osigurana svota, a ako rizik ne nastupi do isteka ugovora, uložena sredstva zadržava osiguravajuće društvo. Krajem 2021. takvo osiguranje imalo je gotovo 200.000 građana.
Najviše se ulaže u “Osiguranje sa štednom komponentom” koje osiguraniku nakon isteka ugovora omogućava da uloženi iznos dobije kao štednju s kamatama. Prošle godine ovu vrstu osiguranja imalo je više od 50.000 osiguranika, a u te police uloženo je više od 20 milijuna eura.
Ulaganja u životna osiguranja u kojima rizik snose osiguranici (popularno zvano Unit Linked) prošle su godine dosegnula više od 6 milijuna eura, što je 27 posto više nego 2020. Kod ovog osiguranja dio uplaćenog novca ulaže se u investicijske fondove čije tržišne cijene ovise o kretanjima na regionalnim i svjetskim tržištima kapitala, a o tim cijenama ovisi i iznos koji osiguranik dobiva.
Životna osiguravajuća društva u Makedoniji su u prvom kvartalu 2022. sklopila novih 14.000 ugovora kojima je više od 20.000 građana osiguralo svoj život.
Od 8 milijuna eura uloženih u klasične životne osigurateljne proizvode, u ovom kvartalu uloženo je 6,3 milijuna eura, a ostatak u “Unit Linked” osiguranje. “Životno osiguranje sa štednom komponentom”, krajem ožujka ove godine, ima 50.000 građana. U istom razdoblju 11.000 građana imalo je “Unit Linked”.
Rast broja životnih osiguranja povezan je i s bankovnim kreditima za klijente banaka. To znači da onaj tko uzima veće kredite mora kupiti policu osiguranja života.
Iz ASO-a kažu da je povećanje pozitivan pokazatelj mjera koje poduzimaju za razvoj tržišta osiguranja. “Četiri od pet društava koja se bave prodajom životnih osiguranja bilježe rast prodaje, što je važan pokazatelj njihove konkurentnosti i potencijala tržišta životnih osiguranja.
Za nas kao regulatorno tijelo to je pozitivan pokazatelj učinaka mjera koje poduzimamo za poticanje rasta i razvoja tržišta osiguranja. Većinu – 70% rasta osigurala je vrsta životnih osiguranja i najvećim se dijelom temelji na rastu bankovnih kredita s osiguranjem života za klijente banaka – fizičke osobe.
Preostalih 30 posto rasta omogućila je najmlađa klasa životnih osiguranja – Unit Linked Insurance”, pojašnjava za Poslovni dnevnik Krste Šajnoski, predsjednik Stručnog vijeća ASO-a.
Predvodnik CO – Život
Pet društava za životno osiguranje u 2021 svojim je osiguranicima isplatilo ukupno 9,7 milijuna eura na temelju staža, raskinutih ugovora ili na temelju rizika smrti. Isplate šteta po osnovu životnih osiguranja prema službenim podacima iznose 7,1 milijun eura.
U ovom sektoru predvodnik je Croatia osiguranje – Život s bruto premijom police (BPP) od 11,2 milijuna eura u 2021. Slijede Grave s 8,4 milijuna eura, Wiener Life s 5,7, Unica Life s 4 i Triglav život s 3,2 milijuna eura.
“Mnogi faktori utječu na rast. Jedna od njih je posudba koja uključuje životinju osiguranje. Riječ je o tzv riziko osiguranje i to je ono što generira značajan broj polica osiguranja. No, rastu i osiguranja sa štednom komponentom, što znači da će osiguranik nakon isteka ugovora o osiguranju dobiti uloženo kao štednju.
Uzimajući sve navedeno u obzir, rast broja polica životnog osiguranja prvenstveno je posljedica porasta svijesti građana o potrebi osiguranja. U tom rastu i širenju tržišta osiguranja i mi kao tvrtka imamo značajan doprinos”, kaže Maja Stankovska Kostova, iz Croatia osiguranje – Život.
Prema podacima koje je objavila Gospodarska komora Sjeverne Makedonije, lani su svi osiguranici u razna osiguranja uložili 163,7 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu