Neizvjesnosti zbog pandemije pa onda i rata na istoku Europe u okruženju visoke inflacije čiji se kraj ne nazire, obilježili su ovogodišnje poslovanje maloprodajnog sektora u Europi i Hrvatskoj. Kupovine se pažljivo važu što je smanjilo potrošačke košarice, a potrošače neovisno o dohotku učinilo osjetljivima na cijene. U takvim uvjetima trgovci se okreću personaliziranoj i lokaliziranoj ponudi uz pažljivo kreiranje cijena pri čemu personaliziran pristup ovisi o kvalitetnom informiranju o pravoj ponudi, u pravo vrijeme, s pravom porukom i omjerom cijene i kvalitete.
Utjecaj korone
Istraživanje McKinseya o maloprodajnim trendovima prehrambenih proizvoda u Europi pokazuje da je tržište i dalje pod utjecajem pandemije Covida-19. Prodaja u posljednja tri tromjesečja 2021. ostala je ispod razine iz prethodne godine premda bitno iznad ostvarenja iz 2019. Početkom ove godine očekivanja menadžmenta, konkretno 57 predsjednika Uprava europskih lanaca, bila su relativno oprezna s prognozom njih čak 60 posto da će se tržišni uvjeti nastaviti pogoršavati. Na maloprodaju utječe visoka inflacija koja smanjuje prodane količine, sve veća polarizacija uz rastuću cjenovnu osjetljivost i okretanje prema zdravlju, premium i održivim proizvodima, kao i potraga za novim izvorima profitabilnosti i promjena u upravljanju ljudskim potencijalima. Povećanje plaća, manjak radne snage i problemi u dobavnim lancima među glavnim su izazovima koje navode, dok najveće prilike vide u daljnjem razvoju internetske trgovine i širenju prodajnih kanala.
Iz Studenca, jednog od vodećih maloprodajnih lanaca u Hrvatskoj koji bilježi snažan rast pod kišobranom investicijskog fonda Enterprise Investors, napominju da su svjesni imperativa korištenja svih prednosti digitalnih tehnologija za veću vrijednost kupcima. Kako bi uspješno implementirali trendove i poboljšali učinkovitost, pokrenuli su centar izvrsnosti Studenac Digital. Trenutno je Studenac u procesu zapošljavanja vrhunskih stručnjaka, među kojima znanstvenika i inženjera podataka, koji će činiti interdisciplinarni tim i okosnicu učinkovitog upravljanja podacima. Upravo napredna analitika i njezino sustavno korištenje tranformira tvrtku u organizaciju snažno vođenu podacima što otvara lepezu mogućnosti da bude što relevantnija na tržištu. Naravno, cilj je što više se približiti kupcima, od personaliziranih promocija do u potpunosti lokaliziranog asortimana.
”Napredna analitika nudi veliku priliku za razvoj u dinamičnoj industriji maloprodaje. Upravo zbog realizacije razvojnih planova pokrenuli smo naš centar izvrsnosti Studenac Digital, za najnaprednije korištenje analitike i upravljanje podacima s ciljem da postanemo lider u digitalnim inovacijama u maloprodajnom sektoru”, kaže predsjednik Uprave Studenca Michal Senczuk.
”Ovim potezom nadilazimo eksperimentiranje i počinjemo u potpunosti usvajati analitičke procese na sustavan način. Zahvaljujući tome Studenac uistinu postaje organizacija snažno vođena podacima, a podatke i analitiku vidimo kao značajan korak bliže kupcima, ali i kao sredstvo kako bi cjelokupno poslovanje učinili još agilnijim i učinkovitijim. Jasno je da je digitalna transformacija postala nužna jer je imperativ imati personaliziranu i lokaliziranu ponudu. Podaci nam tako pružaju obilje mogućnosti da se još više približimo kupcima i informiramo ih o pravoj ponudi, u pravo vrijeme, s pravom porukom i pravim omjerom cijene i kvalitete”, kaže.
Strateški ciljevi
Napori će se usmjeriti na ostvarenje strateških ciljeva kompanije transformacijom komercijalnih operacija, okupljanjem agilnih i interdisciplinarnih timova, promjenom načina rada kroz prilagodbu radnih procesa i alata te za tu svrhu razvijenu analitičku platformu koja će podržati i unaprijediti zadane ciljeve.
Usredotočujući se na vrijednost kupaca, u Studencu su osmislili i ‘Moj Studenac’, novi program vjernosti u obliku suvremene mobilne aplikacije koji kupcima donosi veću vrijednost za vjernost. Naime, zahvaljujući podacima koje će prikupljati i analizirati, Studenac će kupcima pružati i personalizirane pogodnosti. Iza projekta ‘Moj Studenac’ stoji cijeli tim kompanijskih stručnjaka, njih gotovo 50, uključujući interne i vanjske suradnike te članove užeg i šireg tima iz čak deset različitih odjela koji su se udružili u zajedničkoj misiji kako bi svojim kupcima osigurali vrijednost za vjernost. Velika maloprodajna mreža Studenca ima različite potrebe pa s tom digitalnom jedinicom žele spremnije i fokusiranije odgovarati na specifične potrebe kupaca. Podatke i analitiku u kompaniji vide kao značajan korak bliže kupcima, kao i alat da ukupno poslovanje učine još agilnijim i učinkovitijim. Poručuju da im upravo dostupnost velike baze podataka omogućuje optimizaciju ponude zahvaljujući kojoj će biti u mogućnosti podići kvalitetu korisničkog iskustva. Također, u sljedećim tjednima otvorit će novi ured koji će biti nositelj nove poslovne jedinice i još fleksibilnije pokrivati razvoj Studenca u kontinentalnom dijelu zemlje.
“Promatrajući tržište, centar izvrsnosti Studenac Digital, čiju okosnicu učinkovitog upravljanja podacima čine znanstvenici i inženjeri podataka, vidimo kao stvarnu konkurentsku prednost koja će nam pomoći da uistinu razumijemo naše kupce i njihove potrebe i navike”, poručio je Senczuk.
Studenac je u posljednje tri godine praktično utrostručio svoju prodajnu mrežu prešavši 1000 prodavaonica, a prisutan je u gotovo svim županijama. Točka strateškog zaokreta za kompaniju bila je 2018. godina od kada uz podršku novog vlasnika snažno organski i akvizicijama raste. Zahvaljujući specifičnostima malih formata i razvijenom “proximity” konceptu ima jedinstvenu tržišnu poziciju, a uz će se pohvaliti da ih i dalje krasi prepoznatljivi dobrosusjedski karakter. U ovoj godini nastavljen je trend rasta; u prvom kvartalu Studenac je preuzeo dubrovački lanac Pemo, a sredinom travnja i slunjski trgovački lanac Kordun. Početkom svibnja akvizirana je Duravit trgovina na području Pule čime je osnažena istarska pozicija. Potez koji je najviše doprinio rastu ipak je nedavna akvizicija kutinske Lonije s 300 prodavaonica u šest županija i Zagrebu s više od 1400 zaposlenika. Prema broju prodavaonica Studenac se profilirao u vodeći domaći maloprodajni lanac i zapošljava više od 5500 djelatnika.