Komisija za ispitivanje poslovanja u crnogorskim željezničkim kompanijama, za vrijeme svog šestomjesečnog mandata 2021., otkrila je veliki broj zlouporaba u poslovanju, kršenje propisa o sigurnosti, nezakonito zapošljavanje, nestručno izvedene radove, nezakonito polaganja stručnih ispita za strojovođe, inženjere vuče, prometne inženjere.
Ne radi sigurnosna tehnika
Među brojnim nepravilnostima, kako je navedeno u zapisnicima u koje su Vijesti imale uvid, navodi se i postavljanje osoba na odgovorne pozicije tako što su sniženi kriteriji iz sistematizacije, sudjelovanje u prometnim nesrećama sa službenim vozilima izvan radnog vremena, obavljanje prijevoza na dijelu pruge, a da su bile u prekidu komunikacije i veze na toj pruzi, da često ne radi sigurnosna tehnika.
Zabilježeno je i da je u željezničkim kompanijama zaposleno više osoba koje su završile Fakultet za menadžment u prometu iako ispiti ne odgovaraju obrazovanju za željeznicu, da su ispit za strojovođe polagale jedne osobe, a da su uvjerenje dobile druge, da se skrivaju dokumenti o incidentima na pruzi.
Utvrđene nepravilnosti odnose se na razdoblje od 2016. do 2021., a u mnogima se spominju tadašnji najviši dužnosnici željezničkih kompanija, od kojih su neki kandidati i za nove dužnosti. Komisiji je istekao mandat u prosincu 2021. nakon čega je predala svoj konačni izvještaj i preporuke resornom Ministarstvu kapitalnih investicija, upravama kompanija i inspektoru za željeznice.
Iako su utvrdili činjenice, ispravili brojne nedostatke i pogreške i dali velik broj preporuka, Komisija u svom završnom izvještaju smatra da nije obavljen potpuni uvid u eventualne zlouporabe u prethodnom razzdoblju i da s tim poslom treba nastaviti.
“Treba provjeriti moguće zlouporabe prilikom remonta pruge Nikšić – Podgorica, zlouporabe oko davanja otpremnina pojedincima koji su nakon toga nastavili raditi u državnim kompanijama, zlouporabe s nezakonitom dodjelom službenih stanova i kredita, kao i one sa stambenim kreditima i drugo”, naveli su iz Komisije.
Neekonomični i neučinkovito
Komisija je preporučila što hitnije restrukturiranje željeznice s ogromnim administrativnim viškovima i spajanje četiri sada odvojene kompanije, koje nazivaju neekonomičnim i neučinkovitim. Od bivše Željeznice Crne Gore, napravljene su četiri kompanije: Željeznička infrastruktura, Željeznički prijevoz, Montecargo i Održavanje željezničkih voznih sredstava.
“Smatramo da su dovoljne dvije ili tri kompanije čime bi se smanjili troškovi poslovanja, povećala učinkovitost rada, a time i sigurnost željezničkog prometa. U postojećim društvima treba sačiniti racionalne i funkcionalne sistematizacije radnih mjesta. Stimulirati inženjerski kadar da se bavi poslovima na održavanju tehničkih sredstava, a ne kao dosad da sjede u uredima”, navela je Komisija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu