Državni proračun Crne Gore od 2018. godine do danas izgubio je oko 59 milijuna eura zbog nenaplaćenih trošarina i PDV-a na prodaju goriva za jahte i brodove. Od te svote, prema procjeni, oko 40 milijuna odnosi se samo jahte, pišu Vijesti.
To su su podaci Ministarstva financija koje je ukinulo dosadašnju povlasticu vlasnicima luksuznih jahti da koriste jeftinije gorivo kada uđu u Crnu Goru. Pravilnik kojim je resor ministra Aleksandra Damjanovića uredio to pitanje stupio je na snagu u subotu.
Usklađivanje s Unijom
“Manji dio izgubljenih prihoda odnosio se na opskrbu plovila koja se koriste u komercijalne, industrijske i vojne svrhe, a koja će i dalje moći ostvarivati to pravo”, rečeno je iz Ministarstva financija.
Od 2018. zaključno sa svibnjem ove godine prodano je 103,9 milijuna litara goriva za jahte, brodove i ostala plovila u lukama i marinama. Vrijednost goriva bez ostalih davanja je bila 47,7 milijuna eura, dok su nenaplaćena (oproštena) davanja za trošarine bila 40,97 milijuna eura, a za PDV 18,6 milijuna.
Damjanović je rekao da su ministarstvo i vlada zbog poremećaja na tržištu naftnih derivata donijeli odluku da se ukinu trošarine na gorivo za jahte.
“Podsjetit ću i da je Europska komisija više puta tražila da se propisi koji uređuju to pitanje usklade s propisima EK. Jasni su motivi i argumenti ljudi u jahting industriji, ali očekujemo njihovo razumijevanje za ukupnu situaciju u Crnoj Gori, posebno za činjenicu da jeftinije gorivo u odnosu na sve ostalo ne može biti jedini motiv za dolazak jahti u Crnu Goru”, objasnio je Damjanović.
Kako je dodao, ne treba zaboraviti druge pogodnosti koje je država dala za razvoj jahting industrije, a to je 7 posto PDV-a na vezove u marinama i oslobađanje od PDV-a na usluge hrane i pića za potrebe jahti.
Iz ministarstva su ukazali da je mogućnost koju je osiguravao Pravilnik o posebnim mjerama carinskog nadzora i carinskom postupku za robe koje se koriste za opskrbu prijevoznih sredstava u međunarodnom prometu, po kojoj su plovila za rekreaciju koristila jeftinije gorivo, često zloupotrebljavana.
“Primijećeni su slučajevi opskrbe gorivom i brzog napuštanja carinskog područja”, istaknuli su iz ministarstva, dodajući da je pravni osnov za izmjene pravilnika u članu 49. Carinskog zakona
EK je ocijenila da je opskrba plovnih objekata koji se koriste za privatne svrhe na način propisan članom 6. tog pravilnika suprotan s regulativom i praksom država članica EU.
Pad dobiti naftnih kompanija
“U izvještajima EK isticana je potreba usklađivanja carinskih propisa u ovom dijelu s pravnim stečevinama EU koje dopuštaju da se bez plaćanja trošarina, PDV-a i carine gorivom opskrbljuju samo plovila koji prevoze putnike uz naknadu, odnosno ona koja obavljaju komercijalne i industrijske djelatnosti”, rekli su iz ministarstva.
Kao rizike zbog ukidanja te povlastice naveli su izostanak jahti kojima je jedini motiv za dolazak bila opskrba gorivom, gubitak prihoda na vezovima u lukama koje plaćaju jahte, manja dobit nacionalnih naftnih kompanija i niži porezni prihod po osnovu poreza na dobit.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu