Koliko god mi slični ili različiti bili – biznis ne poznaje granice! Poslovne priče koje dobivamo iz Sjeverne Makedonije i Srbije iste su kao i priče iz Hrvatske ili Crne Gore.
Nema razlike i nema predrasuda. Mi želimo razgovarati o poslu”. Ovim je riječima jučer u Beogradu prvu regionalnu konferenciju Poslovnog dnevnika otvorio njegov glavni urednik Vladimir Nišević. koji je
”Bez predrasuda, samo biznis” konferencija uslijedila je nakon što je Poslovni dnevnik 15. ožujka iskoračio u regiju ekspanzijom svojih medijskih platformi na tržišta Sjeverne Makedonije, Srbije i Crne Gore.
U beogradskoj Crowne Plazi okupila je istaknute ekonomske eksperte i neke od najuspješnijih gospodarstvenika regije te privukla izniman interes poslovne zajednice.
”Otvaramo medijski prostor biznisu, prostor koji nije zaražen aferama, politikom i izbornim ciklusima. Postat ćemo jedinstveno mjesto za okupljanje poslovne zajednice u regiji. Želimo kroz naše platforme – portal Poslovni, dnevni list i e-izdanje medijski prostor otvoriti onima koji rade i stvaraju.
Nadamo se da je ovo samo početak velikih konferencija i ideja. U konačnici, želimo da ovaj projekt zajedništva i stvaranja uspije i radi naše djece” poručio je Nišević.
Poslovni je dnevnik na prvoj regionalnoj konferenciji u Beogradu okupio poduzetničku kremu regije. A ta se krema, čije se poslovanje prostire daleko šire od uskih državnih granica u kojima su im centrale, ne boji konkurencije kao ni strogih standarda koje postavlja Europska unija.
Dapače, to im je poticaj da budu još bolji, a od toga ne bježe. Imaju oni za to razloge. Regija za njih znači uspjeh i rast. Stoga s konferencije “Bez predrasuda, samo biznis”, pozivaju poduzetnike da otvore oči i gledaju šire. Poslovnom dnevniku pak zahvaljuju na prilici da iznesu svoja iskustva.
“Treba nam više ovakvih konferencija i razgovora. Naša pozitivna iskustva moramo podijeliti da bi ohrabrili one koji se još nisu odvažili izaći na regionalna tržište”, poručio je Ivan Zeković generalni direktor srpske kompanije Carnex, regionalnog lidera u mesnoj industriji.
Biljana Đilas, direktorica Vindije Lajkovac, kompanije koja je prije 63. godine malim koracima krenula iz Varaždina, da bi danas poslovala na svim tržištima regija na kojima zapošljava više od četiri tisuće ljudi, jasno poručuje: “Ovakve se konferencije moraju nastaviti. Budućnist je u regionalno suradnji i razmjeni iskustva. Bez toga nema rasta i razvoja”.
Isplativo unutar 600 kilometara
Dajana Mrčela, predsjednica Uprave osječke Saponije, važnost izlaska na regionalno tržište ilustrira na praktičnom primjeru.
“Proizvodnja je isplativa u krugu od 600 kilometara. Sve veće udaljenosti, pokazuje naša analiza, nisu isplative. Prema tome, mi ostajemo u regiji u kojoj ostvarujemo 90 posto prihoda”, ističe predsjednica Uprave vodeće deterdžentsko-toaletne industrije u regiji, a koja ostvaruje rast i ovim kriznim i neizvjesnim vremenima. Sa 673 milijuna kuna prihoda, Saponija je tako u 2021. ostvarila rast istih od 23 posto.
“Na zapadu nije lako jer su police iznimno skupe. Usto potrebna su značajna marketinška ulaganja. Bez njih ne možete staviti policu na robu”, navodi Mrčela kao nedostatke zapadnih i udaljenijih tržišta na kojima regionalni proizvodi nemaju prepoznatljivost i status kao što imaju na tržištu Balkana.
“Tu se osjećamo komforno, to je naše prirodno tržište, poznajemo zakonodavstvo, pravila tržišta, poznajemo kupce, i nema jezičnih barijera”, navodi kao pozitivne primjere poslovanja na tržištu regije, Angelina Nekić, potpredsjednica i generalna direktorica Delta Real Estatea, nekretninske kompanije koja biznis razvija od Triglava do Crnog Mora. No na tom tržištu ne staju, žele, najavljuje Nekić, izaći i na hrvatsko tržište i ono BiH.
“Orijentirani smo na Beograd, konkretno radimo na Sava centru i na još nekoliko lokacija. No, u potrazi smo za lokacijom u Zagrebu jer nam je cilj da otvorimo Intercontinental hotel. Skopje nam je također zanimljivo”, otkrila je Nekić najavivši pritom investicije od 400 milijuna eura. Ulazak u Europsku uniju za ove, sve redom uspješne i stabilne kompanije, pak nema alternativu.
“Srbija je u Europskoj uniji trabala biti još prekjučer”, poručuje s konferencije Poslovnog dnevnika potpredsjednica i generalna direktorica Delta Real Estatea. Da bi što prije trebali postati dio zajedničkog tržišta Europske unije slaže se i Ivan Zeković, generalni direktor Carnexa.
“Sviđa se to nekome ili ne, EU je naša budućnost”, kaže bez ustručavanja, poduzetnik koji na svaku konkurenciju ali i stroge zahtjeve koje pred proizvođale stavlja Europska unija gleda blagonaklono.
“Svi nas ti zahtjevi tjeraju da još više ulažemo i budemo konkurentniji”. Zeković, čiji su proizvodi iz kategorije gotovih jela prisutni i na hrvatskom tržištu, otkriva da vrlo dobro surađuje s konkurencijom iz Hrvatske.
“Imamo kvalitetnu suradnju s PIK Vrbovcem. Intenzivno radimo svake godine i razmjenjujemo iskustvo. Surađujemo i s jednim znanstvenim institutom u Zagrebu. Dijelimo zajedničku prošlo iz Jugoslavije, imamo iskustva, kapacitete i sada imamo situaciju da zajednički nastupamo na trećim tržištima. Tako zajednički jačamo”, ističe Zeković.
Politika u funkciji gospodarstva
Nadu da će i Srbija uskoro biti dio EU dijeli i Dušan Mitić, CEO softverske kompanije IN2. “Osim ulaska u EU važna su nam i europska sredstva”, navodi i upozorava na problem s radnom snagom. Ova se pak kompanija koja posluje na tržištu Srbije, Hrvatske i BiH, s njim nosi tako što radnu snagu regrutiraju dok još studiraju.
“Ulažemo u njih od starta pa s nama i ostaju”, ističe. S konferencije također poručuje da bi politika trebala biti u funkciju gospodarstva. “Ali vidimo da tome baš i nije tako”, navodi. I ostali panelisti poručuju političarima, koje nisu rado spominjali, da im budu podrška, a ne prepreka u suradnji. “Gospodarstvo je prvo, a politika to kasnije mora podržati”, poručuje Zeković.
Osim svih navedenih prednosti još je jedna, ali ne i manje važna – prenošenje iskustva. To je pak bilo posebno važno za Vindiju Lajkovac, koja je ista mora prednosti iz središnjice u Hrvatskoj.
Direktorica Vindije priznaje da predrasuda u regiji još ima. “Lagala bih kada bih rekla suprotno”. Kao najbolji način borbe protiv istih navodi inovacije i proizvodnju. “Najvažnije je da vas potrošači prepoznaju po kvaliteti.
Mi koji poslujemo regionalno moramo biti pozitivan primjer i raditi na smanjenju predrasuda”, poručuje Đilas. Osim toga, kažu panelisti, na odmet ne bio i mediji koji će afirmativno i stručno izvještavati o regionalnoj poslovnoj sceni. To će Poslovni dnevnik zasigurno biti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu