Srbija je kompaniji “Fiat automobili Srbija” (FCA) dodijelila 48 milijuna eura subvencija, uz obavezu da investitor do kraja 2024. uloži najmanje 162 milijuna eura i to za projekt proizvodnje električnih automobila u tvornici u Kragujevcu, ali kompanija nema obavezu zapošljavanja dodatnih radnika, vidi se iz ugovora o dodijeli državne pomoći, objavio je portal Nova ekonomija, prenosi internetski portal dana.rs.
Od ukupnog ulaganja, kako je navedeno, “FCA Srbija”, koja je dijelom i u državnom vlasništvu, mora da najmanje četvrtinu investicije financira iz vlastitih sredstava koja ne sadrže bilo kakvu državnu pomoć.
Državna pomoć će biti isplaćena u dvije tranše, 15,5 milijuna eura u 2023. i 32,54 milijuna eura 2024. godine. Kompanija je u obavezi da pet godina od završetka investicionog projekta ne smanjuje “vrijednost materijalnih i nematerijalnih sredstava”.
”FCA Srbiji” se ostavlja mogućnost da prodaje imovinu, ali da za najviše 120 dana kupi nova “materijalna ili nematerijalna sredstva” koja će zamijeniti ono što je prodato. “Korisnik se obavezuje da će biti isključivi korisnik nematerijalne imovine kupljene od trećih lica po tržišnim uvjetima”, piše u ugovoru, prenjele je Nova ekonomija.
Vrijednost ulaganja
U pratećem tekstu ugovora se navodi da je 11. veljače između Srbije i FCA Srbija zaključen Memorandum o razumjevaniju. Kompanija je 21. travnja predala prijavu za dodjelu sredstava, a samo dva dana kasnije Savjet za ekonomski razvoj je donio odluku kojom se odobrava 48 milijuna eura državne pomoći.
Podsjeća se da su Vlada Srbije i predstavnici kompanije “Stelantis” 28. travnja potpisali ugovor o financiranju proizvodnje električnih automobila u fabrici kompanije “Fiat” u Kragujevcu.
Predsjednik Srbije Aleksandar Vućić je tada rekao da je vrijednost novog ulaganja 190 milijuna eura, a da će priprema proizvodnje novog modela automobila trajati do kraja 2023, a da bi proizvodnja u Kragujevcu počela u trećem kvartalu 2024.
”Fiat” će imati i obavezu da na zahtijev srednjih škola omogući određenom broju đaka dolazak na praksu u proizvodni pogon, kao i zainteresiranim studentima praksu u sjedištu kompanije.
Kompanija je u obavezi da na zahtjev Ministarstva dostavi audio i vizualni materijal o realizaciji investicije koji može da se koristi “radi sprovođenja strateškog marketinga privrednih potencijala, promocije i ugleda Republike Srbije kao investicione lokacije”.
”FCA Srbija” je u većinskom vlasništvu kompanije FCA Italy S.P.A, dok trećina kompanije pripada Srbiji. Kako se navodi u ugovoru, kompanija u Srbiji posluje posljednjih deset godina sa proizvodnim pogonom u Kragujevcu i “trenutno proizvodi model vozila FIAT 500L”. “Glavna tržišta korisnika (FCA Srbija) su uglavnom zemlje EU i SAD”, piše u ugovoru.
Navodi se da je kompanija u 2021. godini ostvarila procenjeni konsolidirani prihod od 149,4 milijarde eura u okviru grupacije. Za prošlu godinu još uvijek ne postoje objavljeni financijski izvještaji, dok je “FCA Srbija” 2020. godine imala ukupne poslovne prihode 45,9 milijardi dinara (390 milijuna eura), što je manje nego 2019. godine kada prihodi bili 63,9 milijardi dinara (544 milijuna eura). Prema podacima iz financijskog izvještaja, “FCA Srbija” je 2020. godine imala prosječno 2.133 radnika.
Inače, zbog male potražnje vozila Fiat 500 L na tržištu, fabrika u Kragujevcu je radila 10 dana u četiri mjeseca u 2022. godini. Instalisani kapaciteti Fiata u Kragujevcu su 200.000 vozila godišnje, koji nikada nisu dostignuti. U godini je najviše proizvedeno 117.000 auta Fiat 500 L, a poslednjih godina taj broj ne prelazi 20.000 jedinica.
Ukupni iznos poticaja
Kako je Nova ekonomija ranije pisala, analizom završnih računa samo za 2013. i 2014. godinu, pokazalo se da je samo u tim godinama kompanija FCA primila više od šest milijardi dinara subvencija.
Teško je izračunati ukupan iznos poticaja, ali do 2019. godine sigurno nisu bili manje od 300 milijuna eura (moguće i 500 milijuna eura kumulativno). Investicija države u “Fiat” se pravdala time da je izvoz povećan za oko 1,3 milijarde eura, ali tu nije ukalkulisan podatak da je Fiat i najveći uvoznik u Srbiju.
Zbog toga je, prema pisanju Nove ekonomije, neto efekat toga manji od 200 milijuna eura, jer se uvoze sve ključne komponente za Fiat 500L, motori, menjači, elektronika, limarija.
”Stelantis”, u okviru koga posluje FCA grupa, je obustavio proizvodnju automobila u Rusiji zbog zbog sankcija koje su uvedene toj zemlji, kao i zbog problema u logistici.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu