O dolasku kompanije Lidl u Bosnu i Hercegovinu govori se godinama, ali od njihovih trgovačkih centara zasad neće biti ništa. Javnost se s razlogom pita jesu li njemački ulagači odustali.
Upućeni tvrde da ništa nije zaustavljeno, te da su počele pripremne aktivnosti, ali da zbivanja na globalnom tržištu, kao i trenutačna politička situacija u BiH, pogoduju odgodi otvaranja maloprodajnih objekata.
U BiH još nisu otvorene Lidlove trgovine, iako je kompanija, prema podacima iz njihovog registra, osnovana u travnju prošle godine. Njemački ulagači previše su ozbiljni da bi odustali od svoje namjere, tvrde poznavatelji maloprodajnog tržišta.
Porast troškova u Europi
U Sarajevu se govorilo o nekoliko lokacija. Općina Novi Grad posljednja je o kojoj se nagađa, ali još nema službene potvrde da će tamo Lidl otvoriti trgovinu. Međutim, kamen spoticanja njemačkoj trgovačkoj kompaniji u BiH je i komplicirana birokracija, te nestabilna politička situacija.
“Morali bi raditi mnogo više na smirivanju političkih tenzija i stvaranju povoljnog ozračja za ulaganja”, kaže Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.
Lidl trenutačno ima četiri registrirane poslovnice u BiH, dvije u Sarajevu, te po jednu u Banjoj Luci i Brčkom. Nedavno su zaposlili i prve radnike, te ih uputili na obuku u Srbiju i Hrvatsku.
Zbog nestabilne globalne situacije, te ekstremnog rasta cijena, ulaganje u ovom trenutku nije pametno, tvrde stručnjaci.
“Znamo da Lidl kao jedan od osnovnih recepata za uspjeh koristi najniže cijene na tržištu. A u ovakvim uvjetima jako je teško zajamčiti ne samo niže, nego bilo kakve cijene. S druge strane, i oni se suočavaju s višim troškovima diljem Europe”, objasnio je Igor Gavran, ekonomski analitičar.
Gotovo je izvjesno da ove godine građani BiH neće kupovati u Lidlovim trgovačkim centrima. No, prema prognozama upućenih, to bi se možda moglo dogoditi sljedeće godine.
Međutim, ulaganje u maloprodajne objekte u BiH i dalje je intenzivno.
Uz vodeće maloprodajne lance, poput Binga ili Konzuma, koji su u proteklom razdoblju širili svoju mrežu, posebno su aktivni nešto manji trgovački lanci, a prije svih Robot, Tropic, Fructa Trade i Yimor, piše Indikator.ba.
Većina ovih lanaca otvara nove prodajne objekte u manjim mjestima popunjavajući tako prostor koji još nisu zauzeli drugi trgovački lanci.
U toj stretegiji je posebno aktivan Robot, koji je otvorio svoje trgovine u Velikoj Kladuši, Bugojnu, Kozarskoj Dubici, Zvorniku, i drugim mjestima.
Kako su najavili, do kraja sljedeće godine namjeravaju otvoriti Robot centare u desetak BiH gradova.
Dva vodeća trgovačka lanca iz Republike Srpske – Tropic i Fructra Trade – provode s druge strane strategiju širenja u Federaciji BiH.
Poslujući pod brendom Crvena jabuka, Fructa Trade se od 2018. ubrzano širi u većem BiH entitetu gdje već ima trgovine u Bihaću, Bosanskoj Krupi, Bosanskom Petrovcu, Jajcu i Kaknju, a uskoro će otvoriti i jednu i u Tuzli, sjedištu najvećeg trgovca u zemlji Binga, i to na mjestu nekadašnjeg Konzuma u zgradi Dženexa. Tropic je stigao i do Sarajeva gdje je u samom središtu grada otvorio prvi gastro-market.
Nakon što je svojim Kort supermarketima pokrila veliki dio Republike Srpske, kompanija Fructa Trade iz Dervente također se širi na području Federacije BiH.
Jedna od vodećih kompanija u BiH u sektorima proizvodnje, veleprodaje i maloprodaje, otvorila je nove objekte u Kiseljaku, te u Živinicama, dok su već bili prisutni u Bihaću i Cazinu.
Bingo ulaže u proizvodnju
Prije dvadesetak dana svoj Hipo Kort na više od 2500 četvornih metara, u koji je uloženo 6 milijuna KM (oko 3 mil. eura) Fructa Trade otvorio je u Kozarskoj Dubici.
Kako su istaknuli, osim na Federaciju BiH, fokus širenja usmjeren im je i na istočni dio Republike Srpske.
U ekspanziji je i Yimor iz Domaljevca koji se širi otvaranjem manjih objekata u Federaciji BiH. Kompanija koje zapošljava oko 600 radnika, ima u BiH 46 trgovine od kojih je sedam otvoreno lani.
Bingo, najveći BiH trgovački lanac, s više od 200 prodajnih objekata također je aktivan. Prije nekoliko dana otvorio je renovirani objekat u Bijeljini, a novi trgovački centar gradi u Čeliću. Također, kompanija sve više ulaže u proizvodnju.
Konzum se okrenuo trgovinama manjeg formata, a tijekom 2021. otvorio je 11 novih prodajnih objekata.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu