Riječ je o integraciji digitalnih tehnologija u sva područja poslovanja, što iz temelja mijenja način funkcioniranja kompanije ili organizacije. Može se reći da je transformacija logičan odgovor poslovanja na svijet koji se mijenja, jer su uz pomoć novih tehnologija ljudi, društvo i gospodarstvo sve više međusobno povezani.
Dokazano je da su digitalno naprednije zemlje „zelenije“, bogatije, inovativnije i kompetitivnije – a isto vrijedi i za tvrtke. Viša razina digitalnih vještina također je u korelaciji s boljom kvalitetom života i boljom produktivnošću. Brojne su prednosti digitalizacije, a zbog uvođenja tehnologija u sve poslovne procese, jednog dana ćemo svaku kompaniju moći nazvati digitalnom, dok neke taj naziv s pravom nose već sada.
A1 Hrvatska uz pomoć Microsoft tehnologija dodatno je transformirala svoje poslovanje i među prvim je digitalno transformiranim kompanijama u Hrvatskoj. Razgovarali smo s Ivanom Skenderom, glavnim direktorom za transformaciju poslovanja, ljudske potencijale i korporativne komunikacije u A1 Hrvatska, koji je objasnio kako se kompanija odlučila na zaokret u strategiji poslovanja i koji je konačan cilj transformacije.
Na koji se način A1 transformira iz telekoma u digitalnu kompaniju? Kada je započeo Vaš put prema digitalnoj kompaniji?
Očekivanja naših korisnika se mijenjaju, oni su sve više kao i naši zaposlenici digital natives, usmjereni primarno prema digitalnim kanalima. S obzirom na brze promjene i nove tehnologije u našoj industriji, presudno je da imamo konstantnu želju za učenjem, da ne pristajemo na status quo i ostajanje u komfornoj zoni. Takav način razmišljanja i pristup učenju ključni su za poslove budućnosti, stvaranje inovacija i rast biznisa.
Proteklih godina A1 je napravio svojevrsni zaokret u strategiji poslovanja, pokretanjem sveobuhvatne digitalne transformacije s ciljem digitalizacije korisničkog iskustva. Iz tradicionalnog telekom operatora A1 je evoluirao u digitalnu kompaniju. Transformacija kompanije uključivala je i promjenu internih procesa, uvođenje agilnih metoda rada te razvoj novih digitalnih vještina za zaposlenike. Korisnicima želimo biti vodič u digitalnom dobu naprednih tehnologija i učiniti im život jednostavnijim, produktivnijim i ugodnijim. Razvijamo digitalne kanale za interakciju s korisnicima, no pri tome ne zaboravljamo human touch i personalizirani pristup korisniku.
Koje izazove ste susreli na putu i na koji način ste ih riješili?
Jedan od izazova svakako je generacijski ili mindset jaz između onih koji su digitalno native i onih koji to nisu pa im susret s digitalnim svijetom i korištenje novih kanala i dostupnih alata predstavljaju izlazak iz zone komfora. Nadalje, tehnologija se tako brzo mijenja i izazov je naučiti što digitalne tehnologije omogućuju, a pri tome treba imati hrabrost i strast za isprobati nove stvari i ne bojati se eksperimentirati i učiti iz grešaka. U A1 potičemo autonomiju odlučivanja i ohrabrujemo preuzimanje odgovornosti, maksimalno ulažemo u znanje i razvoj zaposlenika, ohrabrujemo nove ideje i omogućavamo im da zažive, a vještine za poslove budućnosti razvijamo već danas.
Na koji način ste prilagodili poslovnu kulturu poslovnoj transformaciji A1 telekoma? Kako pronalazite vještine koje su ključne za ostvarivanje vaših poslovnih ambicija?
Kao što se svijet oko nas stalno mijenja, tako smo svjesni da se i mi moramo mijenjati i razvijati ključne digitalne kompetencije i vještine budućnosti.
Naši principi koje smo saželi u culture booku temelje se na spremnosti na preuzimanje odgovornosti, timskoj suradnji, isprobavanju novih stvari i učenju iz grešaka, ulaganju u zaposlenike i dijeljenju znanja te otvorenoj komunikaciji. Vjerujemo da su upravo ovo temelji za otvorenost prema isprobavanju svega što digitalni svijet omogućava.
Zapošljavamo novu generaciju zaposlenika koji imaju određene vještine, pogotovo iz područja analitike, umjetne inteligencije i automatizacije, a s druge strane neprestano ulažemo u zaposlenike i pokrenuli smo A1 Future Hub kroz koji razvijaju vještine budućnosti.
Pojačani fokus na programe edukacije zaposlenika započeo je digitalnom transformacijom kompanije tijekom 2017. godine, a od tada su programi dodatno unaprjeđivani kako bi se osiguralo da svi zaposlenici drže korak s najnovijim tehnologijama, zbog čega mogu i korisnicima pružati najvišu razinu kvalitete usluga. Tako su redovite edukacije o 5G-u, automatizaciji poslovanja, robotici, AI-u, cyber securityu, kolaboraciji, leadershipu i srodnim temama postale nezaobilazne za gotovo svakog zaposlenika A1.
Prepoznali smo i tržišnu potrebu za detekcijom vještina budućnosti i usmjeravanjem novih generacija prema njima. Stoga smo s timom stručnjaka, između ostaloga i iz Microsofta, predstavili prvu interaktivnu mapu poslova i vještina budućnosti. Njome pomažemo svima da se lakše snađu u moru novih poslova te da se na jednostavniji način usmjere prilikom izbora daljnje edukacije i usavršavanja.
Kako voditi timove u virtualnom/hibridnom okruženju? Koje nove prilike za osobni razvoj zaposlenika (vještine) se otvaraju kroz rad u virtualnom okruženju?
Fokusiran rad je nešto što nesmetano možemo raditi od kuće, dok je ured najbolje okruženje za sve što podrazumijeva kreativnost – kolaboraciju, workshope, razmjenu ideja u uredu, kao i socijalizaciju. Leadership u virtualnom okruženju zahtijeva veći fokus na razvoj soft skillsa, što uključuje prije svega razvoj komunikacijskih vještina, davanje feedbacka u takvom okruženju i općenito sposobnost motiviranja tima i poticanje dobre kolaboracije. Također, svi dodatno moramo biti otvoreni prema prihvaćanju novih digitalnih, kolaboracijskih alata.
Primjenjujete različite inovativne tehnologije poput umjetne inteligencije ili automatizacije primjenom Microsoft Power Platforma da biste unaprijedili operacije i bili što inovativniji. Možete li nam opisati jedan proces koji ste automatizirali Power Platform tehnologijom i koju ste poslovnu vrijednost ostvarili? Kako su zaposlenici prihvatili ovu tehnologiju?
Odabrali smo Microsoft Power Platform jer je dio Office 365 suitea koji već koristimo, kako bismo smo kroz najjednostavniji mogući, top user friendly interface automatizirali ključne procese s kojima se naši zaposlenici susreću, a od kojih ih želimo rasteretiti. To konkretno uključuje neke od procesa vezanih uz onboarding, learning ili performance management zaposlenika, automatizaciju nekih operativnih procesa, logističkih i korisničkih u customer facing unitima, tehnoloških procesa, itd. Low code tehnologije omogućuju nam uštedu kod automatizacije za projekte, a istovremeno upskilling, jer smo svakome u kompaniji omogućili da se pozabavi programiranjem koje je također posao budućnosti. Uz korištenje Microsoft tehnologije i low code programa tako svatko od zaposlenika može postati mini programer u svojem području odgovornosti, automatizirati procese kako bi se bavio kreativnim, pametnim stvarima, a maksimalno rasteretio od onih administrativnih koje oduzimaju vrijeme, što je, uz stečene nove vještine, najveći benefit.