‘Trgovina ide prema jedinstvenom prodajnom procesu, da online i offline budu dio istog i da kupac ostvaruje jednako iskustvo’

Autor: Sergej Novosel Vučković , 28. veljača 2022. u 22:00
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Ivica Kruhek, direktor web agencije Marker, za izradu web trgovina najnagrađivanije u nas, o online tržištu, dobr im i lošim shopovima, budućnosti trgovine…

Želiš li pouzdan, učinkovit i najbolji web shop, nazovi Marker. Tako bi se otprilike moglo poručiti onima koji u Hrvatskoj misle pokrenuti prodaju proizvoda i usluga online i napraviti vlastiti web shop, internetsku trgovinu.

Ova varaždinska agencija u tom je poslu najuspješnija u nas, što je više puta dokazala osvajanjem titula za najbolje web shopove u relevantnom izboru krovnoga domaćeg udruženja eCommercea (e-trgovine) nekoliko godina uzastopno.

O web trgovini i online tržištu u Hrvatskoj, dobrim web shopovima, što je za njih nužno, kako ih stvara i kako prepoznaje (pa i loše), te budućnosti (online) trgovanja govori Ivica Kruhek, direktor Markera, koji se definira kao web agencija za uvođenje maloprodajne (B2C) ili veleprodajne (B2B) online prodaje, izrade web trgovine, marketinga za web trgovine, omnichannel rješenja i optimizacije za konverzije u zrelijim fazama poslovanja.

Ponovno ste se okitili s najviše nagrada za najbolje web shopove na konferenciji CroCommerce u organizaciji udruge eCommerce Hrvatska. Za koje ste shopove ih sad dobili i koliko sad već imate priznanja?
Prošla godina je bila rekordna u kontekstu osvajanja nagrada. Web trgovine koje smo mi izradili osvojile su ukupno 13 nagrada u 2021. godini. Nagrade su prošle godine osvojili projekti bima-shop.hr, mobis.hr, fabuspot.com, woolf.hr, argentum.hr, pethomeshop.hr i bigbang.si koji je ujedno ponio titulu najbolje web trgovine Adria regije.

Ukupno je to dosad 38 nagrada, a posebno nas veseli da naši projekti nagrade osvajaju na različitim formatima natjecanja s različitim kriterijima i različitim sastavima žirija.

Koja je tajna i dobitni recept, još ste nam 2018. rekli da su ovi kriteriji bitno za dobar webshop: a) korisničko iskustvo (user experience – UX) i b) kvalitetno i brzo tehničko rješenje, ali koji je vaš originalni ‘touch’ u tome, kao agenciji za izradu web trgovina?
Recept je zapravo jako jednostavan – svake godine treba izraditi najbolje web trgovine i svake godine treba dići letvicu na novi standard kvalitete. Provesti taj recept u djelo je ipak nešto teže.

Doduše nagrade same po sebi nisu cilj niti motivacija već posljedica stava da svaki projekt koji radimo mora biti barem malo bolji od prijašnjeg. Korisničko iskustvo i kvalitetno tehničko rješenje i dalje su u fokusu i najbitniji elementi a naš “touch” je u tome da idemo najdalje u detaljima.

5000

web trgovina danas ima u Hrvatskoj, prema procjeni Markera. U agenciji su ih napravili 180

Koliko danas ima web trgovina na hrvatskom tržištu, je li ih uopće moguće izbrojati?
Budući da ne postoji nešto poput registra web trgovina, teško je dati točan broj. Prije pandemije baratali smo brojkom 3500-4000 web trgovina. Pandemija je, barem se stječe takav dojam, intenzivirala ulaganja u eCommerce i moja osobna nada je da smo u zadnjih godinu-dvije povećali ukupan broj web trgovina u Hrvatskoj barem do 5000.

Koliko ste u Markeru shopova napravili? Imate li nekog svog favorita, ili barem kojim ste bili najzadovoljniji kako je ispao?
Dosad smo izradili više od 180 web trgovina. Favorite je teško izdvojiti, svaki projekt nam je poseban na neki način a zadovoljni smo jer smo kroz sve te projekte upoznali zaista puno industrija, susreli se s različitim oblicima poslovanja, zanimljivo postavljenim procesima i odličnim ljudima. Sve to je obogatilo naše iskustvo i pomaže nam duboko razumjeti kako izvući najviše iz online prodaje.

Koliko vam se povećao opseg posla unazad dvije godine, otkad je pandemije?
“Lockdown” i razdoblje nakon toga je bilo pravi “tsunami” za nas. Prije pandemije mali broj web trgovaca je aktivno i konstantno ulagao u svoje web trgovine. Fokus tržišta pa onda i naše tvrtke je bio da neki trgovac web shop uopće izradi, a nakon toga se njime ne bavi previše.

“Lockdown” i veliki rast kupovine putem online kanala jako je promijenio percepciju trgovaca o važnosti tog kanala i od naših 180 izrađenih web trgovina u mjesec-dva javili su se gotovo svi sa željama da unaprijede nešto na web trgovini.

To su bili zaista veliki izazovi za naše resurse, a doveli su i do promjene kompletne strategije tvrtke, drugačijih fokusa i zapravo ponovnog usklađenja s novom situacijom na tržištu.

Kakvi su danas zahtjevi naručioca za izradu web shopa? Je li se što promijenilo u odnosu na vrijeme prije pandemije?
Naše iskustvo je da je sve konkretnije i ozbiljnije. Također, pod pritiskom očekivanja kupaca i strane konkurencije, web trgovine koje danas izrađujemo puno su složenije, s naprednijim funkcionalnostima i jasnim smjerom trajnog ulaganja u poboljšanja i optimizaciju web trgovine.

Prate li naši web shopovi, i vi kao autor, globalne trendove?
Mi se trudimo prenijeti što više ideja i globalnih trendova na domaće trgovce. Nema jednoznačnog odgovora osim što primjećujemo da sve veći broj online trgovaca stvara ozbiljnije prihode putem tog kanala, a onda se otvara i prostor za investiranje u praćenje trendova i unapređenja.

Na domaće tržište eCommerce (e-trgovine) samo prošle godine došlo je nekoliko velikih stranih imena, a neka domaća su preuzeli stranci. S pozicije izrađivača web shopova kako gledate na ta tržišna kretanja?
Gledamo ne baš optimistično za domaće trgovce. Strane velike web trgovine nameću tempo na koji domaće tvrtke nisu navikle i teško ga prate. Dobra stvar je da će velike strane web trgovine motivirati puno veći broj kupaca da redovito kupuju online pa će time posljedično profitirati i domaći trgovci.

Kolika je danas vrijednost hrvatskog eCommerce tržišta? Zadnji izneseni podaci govore da trećina korisnika kupuje na netu barem jednom mjesečno.
Još 2020. godine udio online prodaje u BDP-u bio je 1,28% te je 69% korisnika interneta kupovalo online. Predviđanja za 2021. su da ćemo se popeti na 1,47% udjela u BDP-u i da očekujemo kako će 75% korisnika interneta kupovati online.

Prema tim podacima i dalje postoji ozbiljan prostor za rast. Primjerice Češka, Poljska, Grčka – udio online prodaje u svim tim zemljama je između 5 i 6% BDP-a.

Na konferenciji HGK o digitalnoj trgovini govorili ste svojedobno o Omnichannelu i kako digitalno osviješteni kupci oblikuju trgovinu budućnosti. Kako to oni rade i kakva je uopće ta budućnost?
Naša razmišljanja su da trgovina ide prema jedinstvenom prodajnom procesu, tj. da online i offline budu dio istog procesa i da kupac ostvaruje jednako iskustvo i da ima na raspolaganju jednake alate i mogućnosti bilo da svoju narudžbu realizira preko digitalnog kanala ili u fizičkoj trgovini. Fizička trgovina će se sve više digitalizirati i kupcima će nuditi sve sličnije iskustvo onome koje imaju kupujući u web trgovini.

Web shopovi za koje ste vi dobili recentne nagrade, koliki su imali rast prometa?
Ima tu različitih podataka, a ovise o puno parametara. Naravno da su svi zabilježili rast kao posljedicu “lockdowna” i da smo na neki način “preskočili” nekoliko godina razvoja, no za neke brendove će biti izazovno zadržati takve stope rasta pa čak i zadržati promete koje su ostvarili 2020. godine.

Lockdown je nekim web trgovinama donio rast prometa od nekoliko stotina postotnih bodova i veseli nas vidjeti da je u 2021. većina njih uspjela zadržati i nadmašiti te rekordne promete. To znači da velik broj kupaca koji su prve narudžbe napravili u covid okolnostima ostaje vjeran online kupnji.

Kao kupac, kad vidite da web shop nije dobro napravljen?
Prvo mi je žao trgovca jer mi je odmah jasno koliko prometa propušta. S druge strane, kao kupac prvo detektiram koliko je neka web trgovina legitimna. Nije pravilo, ali dojam je da iza vizualno nedopadljivih i “čudnih” web trgovina stoje tvrtke kojima bih teško dao svoje povjerenje – novac.

Jednostavno, prvi dojam tu igra veliku ulogu i ako trgovcu nije stalo da se prezentira u najboljem svjetlu, teško će naći put do kupaca. Također, postoji razlika ima li proizvod koji želim kupiti taj i možda samo taj trgovac na svijetu – tu onda mogu “zažmiriti” na kvalitetu web shopa.

No, ako taj proizvod mogu pronaći i kod drugih trgovaca, jednostavno odem i kupim na web shopu koji je dopadljiviji i jednostavniji za korištenje. Iako taj funkcionalno-prezentacijski sloj stvori prvi dojam, ono gdje povlačim crtu je sigurnost osobnih podataka i kako je izveden način plaćanja kreditnom karticom. Ako su ti dijelovi po mom sudu izvedeni na neadekvatan način – neću kupiti.

Kakve su bile 2020. i 2021. za Marker, po rezultatima?
Jedna i druga godina su bile bolje od prijašnjih, tj. možemo reći rekordne. Doduše, covid je 2020. godine postavio pred nas puno izazova jer se struktura tržišta i fokus tržišta kompletno promijenio a samim time i pokrenuo promjene kod nas interno.

Možemo reći da smo kroz drugu polovicu 2020. i cijelu 2021. prolazili najveću internu transformaciju od osnutka a veseli nas da smo usprkos tome uspjeli napraviti super rezultate.

Koliko imate sad zaposlenih i kojih su profila? Planirate li nova zapošljavanja?
Trenutačno nas ima 36 različitih profila od programera, dizajnera, voditelja projekata, podrške, marketinga, administracije, a gotovo četvrtina te brojke je bio rast zaposlenih kroz drugu polovicu 2020. i 2021. godinu.

Još tražimo balans između opsega podrške postojećim klijentima i novih projekata te broja ljudi koji nam trebaju da to uskladimo, no, vjerujem da ćemo i ove godine nastaviti sa zapošljavanjem.

Komentirajte prvi

New Report

Close