Imate dobru poslovnu ideju? Čuli ste za uspješne startupove i kroz glavu vam prolazi da biste i vi mogli pokušati? Moguće, ali ne i tako lako ostvarivo kako se u udobnosti kućnog naslonjača ili fotelje u kvartovskom kafiću čini.
Većina ljudi smatra da je početna točka pokretanja startupa dobra i iznimno originalna poslovna ideja. Nažalost, sasvim pogrešno! Da bismo raščistili učestale zablude, važno je odmah u startu razlikovati značenje i suštinu osnovnih pojmova.
Možete li biti globalno konkurentni?
Kao prvo, poslovna ideja nije isto što i poslovna prilika, za koju mora postojati tržišni potencijal. Isto tako, poslovnu priliku ne čini svaki poduzetnički pothvat sam po sebi. Nadalje, ni startup nije isto što i svako novo pokretanje poslovanja. Novoosnovana poduzeća mogu biti dobar početak uspješne poduzetničke priče, ali i dalje se bitno razlikuju od startupa.
Zato što je startup onaj poduzetnički pothvat koji potencijalno može ostvariti brzi rast. Pri tome najčešće koristi tehnologiju, ali nije neophodno. Da li je bolje pokrenuti startup od ‘običnog’ poslovnog pothvata?
Ne nužno. Da bi startup zaista uspio, mora biti globalno konkurentan, a to je zaista teško. Puno je lakše nositi se samo s domaćom konkurencijom. Dok je za početak uspješne poduzetničke priče u lokalnim razmjerima dovoljna dobra poslovna ideja koja može postati i poslovna prilika, za startup je potrebno puno više.
Temelj uspješnog startupa ne čini poslovna ideja. Polazišna točka svakog uspješnog startupa su ljudi koji mogu prepoznati problem i ponuditi rješenje. Ti isti ljudi spremni su uskladiti svoje rješenje ili pristup s potrebama tržišta. Nerijetko, startup promjeni nekoliko ideja i smjerova razvoja, naročito u svojim ranim fazama traženja problem/solution fita kao prve i product/market fita kao druge faze razvoja.
Primjer iznimno uspješnog serijskog startup poduzetnika je Damir Sabol. Kao i većina roditelja, želio je pomoći sinu u kontroli točnosti rješavanja matematičkih zadataka. Problem je bio kako brzo provjeriti ispravnost matematičkog rješenja. I to je bio početak. Uspješan startup kreće od problema, a ne od ideje.
Međutim, ni problem ne može biti bilo koji. Prvo, poželjno je da je problem čest, rastući, hitan i neizbježan, te da pogađa veliki broj ljudi ili poduzeća. Drugo, s obzirom da se startup bavi rješavanjem problema, poželjno je da osnivači imaju posebnu poveznicu, strast, talent ili drugu osobnu vezu u kojom su baš oni tim koji može ponuditi rješenje problema.
U ovom konkretnom primjeru vidimo da problem koji je Damir Sabol uočio zadovoljava sve karakteristike koje su poželjne. Sljedeći korak je rješenje problema. S obzirom da je Mikroblink razvijao tehnologiju za čitanje teksta kamerom, Damir Sabol ju je primijenio i na čitanje matematičkih zadataka kamerom.
Photomath se nije ispočetka razvio kao zasebna kompanija, već je nastao pod okriljem Microblinka. Za vrijeme razvoja aplikacije, aplikacija je bila u potpunosti besplatna što je omogućilo brzi rast i povratnu informaciju od korisnika.
Ključan je i pravi trenutak
Danas je Photomath aplikacija koju je preuzelo više od 270 milijuna korisnika diljem svijeta i dostupna je na više od 30 jezika, a kompanija sa sjedištem u San Mateu u Kaliforniji i razvojnim centrom u Zagrebu prikupila je više rundi financiranja od kojih je zadnja iznosila 23 milijuna dolara predvođena venture capital fondom Menlo Ventures. U čemu se još krije tajna startup uspjeha?
Mislim da je najvažnije pogoditi tržišni trenutak. Većina osnivača dobro je upoznata s konceptom product market fita, ali značajno je manje onih koji ciljaju na product zeitgeist fit. Potonji koncept objašnjava zašto je pravi trenutak ključan za puni uspjeh pojedinog koncepta.
Dostava hrane i drugih kućanskih potrepština procvjetala je u pandemiji i zatvaranju. Wolt je već u 2020. postao jednorog, a kompanija je prikupila više 800 milijuna dolara u devet rundi financiranja venture kapitalom. Pred kraj prošle godine kupio ih je američki DoorDash za vrtoglavih 8 milijardi dolara.
Naposljetku, bez pravih ljudi koji su spremni provesti cijeli razvojni proces nema uspješnog startupa – od polazišne točke u problemu, a ne u ideji, pa sve do hvatanja tog pravog tržišnog trenutka i skaliranja poslovanja. U tom popisu neizostavnih sastojaka za uspjeh ima još toga, uključujući učestalu i iskrenu komunikaciju i usredotočenost na ostvarivanje cilja. Brojni izazovi, a samo jedan cilj – brzi rast. Da je startup biti lako, bio bi to svatko.