Velik skok cijene energenata, iz pandemijske nas krize vodi u energetsku. Referentne europske cijene plina u nizozemskom TTF čvorištu prošle su godine porasle za 330 posto, dok su se referentni njemački i francuski ugovori o energetici više nego udvostručili.
Dok jedni za to krivca traže u geopolitici, drugi prstom upiru u zakašnjelu reakciju vlada. Mnogi analitičari tržišta plina očekuju da cijene neće padati, pa su trajno rješenje obnovljivi izvori energije.
Priliku u obnovljivim izvorima energije odavno su prepoznali u tvrtki Bosch, koja je 2020. godine postala prva kompanija u svijetu CO2 neutralna. U prvoj emisiji ‘Zeleno gospodarstvo’ Poslovnog TV-a, Ivana Belić razgovarala je s generalnom direktoricom Boscha Hrvatska i Slovenija Mirsadom Kudrić.
Što vam je najviše pomoglo da poslovanje okrenete prema održivom i zelenom?
Bosch već dugo ima očuvanje okoliša kao svoju temeljnu vrijednost. Naša tehnologija, proizvodi i rješenja usmjereni su ka poboljšanju kvalitete života čovjeka, njegove sigurnosti, ali uvijek uz očuvanje okoliša. To je nešto oko čega nema kompromisa.
Tu nam sad dodatno pomaže i europski Zeleni plan. Ako pogledate naše poslovanje, u svim divizijama imamo tu komponentu, od mobilnosti, gdje je Bosch jedan od glavnih dobavljača komponenti za električna vozila, industrijske proizvodnje, gdje je energetski učinkovita proizvodnja uvijek u fokusu i gdje, kao konzultanti, nudimo usluge i drugim kompanijama, pa do segmenta toplinske tehnike, gdje nudimo opremu za kućanstva za energetski učinkovit način grijanja i hlađenja.
Konkretan primjer, na kojem se vidi kako tehnologija može biti u funkciji sigurnosti života čovjeka i zaštite okoliša, je uređaj za pravovremenu dojavu šumskih požara, koji smo predstavili na CES-u.
Postavljen na stablo, vrlo rano može dojaviti šumski požar, mnogo prije video nadzora ili satelita, kako je to dosad bilo. Zamislite samo kolika je to ušteda, jer se sprječava emisija štetnih plinova uslijed jednog šumskog požara.
Što ste sve dosad poduzeli, po ‘zelenom’ pitanju, u svom poslovanju?
Iznimno smo ponosni što je kompanija Bosch prva u svijetu postala CO2 neutralna u 2020. Bosch će, do 2030, uložiti dodatnih milijardu eura u CO2 neutralnosti, nećemo stati na unutarkompanijskim aktivnostima, već smo uključili i naše dobavljače.
Odlučili smo, do 2030., zajedno s našim dobavljačima za 15 posto smanjiti CO2 emisije, duž cijelog lanca opskrbe. Naime, 2020. smo izračunali koliki je CO2 otisak naših najvećih dobavljača, zadali smo cilj i jasne mjere, i sad se to kontinuirano mjeri i prati, kako bismo do 2030. taj cilj ostvarili.
Kako ste postigli CO2 neutralnost?
Sve naše aktivnosti su podijeljene u dva djelokruga unutar Boscha i trećeg s dobavljačima. Odredili smo kratkoročne i dugoročne ciljeve. Kratkoročni ciljevi su, primjerice, kupnja zelene energije iz obnovljivih izvora ili offset CO2 otiska. Tamo gdje ne možemo kupiti zelenu energiju, ulažemo u projekte koji doprinose neutralizaciji emisije CO2.
Primjer je pošumljavanje u Panami ili vjetroelektrana na Filipinima. Ako govorimo o dugoročnim ciljevima, to je onda daljnje ulaganje u obnovljive izvore energije i kupnju energije iz takvih izvora.
Ono što nam je iznimno bitno su daljnji koraci prema toj učinkovitoj proizvodnji. Bosch, kao predvodnik industrije 4.0, već ima niz rješenja, aktivnosti i rezultata iza sebe, ali idemo dalje u tom segmentu postizati nove rezultate.
Kako su na promjene reagirali vaši zaposlenici, jer riječ je o velikoj promjeni svijesti?
Kad smo prvi put najavili CO2 neutralnost, jako puno djelatnika je izjavilo da su ponosni što mogu raditi za kompaniju koja si je zadala takav cilj. Pokušavamo sad to, s globalne razine, spustiti na lokalnu. Odlučili smo osnovati lokalni task force koji će osmisliti aktivnosti, kako našu lokaciju lokalno učiniti još zelenijom i CO2 neutralnijom.
Vjerujete li da se vaš primjer može preslikati i na javni sektor, gradove i općine, na ostale tvrtke?
Može, to moje duboko uvjerenje. Već se pokazalo da kompanije koje ne budu ulagale u zelene ciljeve i strategije, neće moći opstati. To će biti sve važnja tema i za lokalnu samoupravu.
Primjerice, Bosch je, s gradom Ontariom, potpisao ugovor vrijedan oko 35 milijuna dolara, a cilj je napraviti ‘pametni zeleni grad’. Tu su razne inicijative, od uvođenja LED tehnologija do pametnog zgradarstva. Provedbom projekta, u Ontariu će se, na godišnjoj razini, smanjiti emisije stakleničkih plinova za 10 tisuća tona.
Koji je vaš ključni savjet poduzetnicima, kada je u pitanju održivo i zeleno poslovanje?
Nekad ne moramo izmišljavati toplu vodu, pa bi bilo dobro da se poduzetnici upoznaju s aktivnostima kompanija koje su već napredovale u zelenom poslovanju i vide uklapa li se nešto od toga i u njihove strategije.
Naša sestrinska tvrtka Bosch Climatec, primjerice, nudi svoja iskustva zainteresiranim tvrtkama. Duboko vjerujem da će tvrtke koje ne budu krenule zelenim putem, kazniti i kupci i dobavljači i zaposlenici.